Bussar i Linköping i juli 1994, del 1 (av 3)

Startat av Staffan Sävenfjord, 18 november 2012, 12:47:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Så åkte jag söderut igen. Nu var det ju semester och jag hade en grön Opel Astra med fri körsträcka som hyrbil. Nästa mål var sommarstugan utanför Borås men jag tog god tid på mig och gjorde ett uppehåll i Linköping.

Först en buss från Lettland. Jag vet inte vilka som åkte i den men standarden verkar ju inte precis vara den högsta.


PHB472 blev senare samma år Näckrosbuss 5559 (de köpte Lita i november 1994) och 1998 blev den Linjebuss 1918.


LKH808 var från början Motala Lokaltrafik 1073. Bussen är visserligen märkt 3587 men rätt nummer skall tydligen vara 0587.


DUR896 är från början Linköpings Trafik AB 336. Hos Näckrosbuss fick den behålla numret 5336.


DMP687 var från början Linköpings Trafik AB och blev sedan Näckrosbuss. I alla tre företagen hade den samma nummer, 5401.


PAO065 fick nummer 5735 nos Näckrosbuss.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Tommy H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 november 2012, 12:47:18 PM
LKH808 var från början Motala Lokaltrafik 1073. Bussen är visserligen märkt 3587 men rätt nummer skall tydligen vara 0587.

Mycket trevligt med Linköpingsbilder!
Ska man vara riktigt petig så hette den 7073 tidigare...
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tommy P skrivet 18 november 2012, 15:54:54 PM
Mycket trevligt med Linköpingsbilder!
Ska man vara riktigt petig så hette den 7073 tidigare...

Visst gjorde den det. Ren felskrivning.  ;)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Sven W

Hej

0587 hade Ötraf radionummer 3587. Både f d Motala- och Vadstenabussarna fick radionummer som inv nr + 3000. Exempelvis var 0608 från Vadstenabuss märkt 3608.

hälsar Sven

Tommy H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 november 2012, 16:03:54 PM
Visst gjorde den det. Ren felskrivning.  ;)

Och ska jag vara ännu mer petig finns det inget som heter Järnvägsesplanaden i Linköping (som det står på andra bilden), däremot Järnvägsavenyn...  :)
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

riiga

Tack för de fina bilderna, ser fram emot del 2 och 3!  :)

Ronald M. Jannesson

Alltså bilden med Ontarion är ju snygg och även fordonet, men att utföra busstrafik med detta fordon var ju ett annat dilemma... ;)

yngrot

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 18 november 2012, 20:29:08 PM
Alltså bilden med Ontarion är ju snygg och även fordonet, men att utföra busstrafik med detta fordon var ju ett annat dilemma... ;)



Ja det har du verkligen rätt i..  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 22 november 2012, 20:19:20 PM
 



Ja det har du verkligen rätt i..  ;)

Bildens estetiska kvalitet är jag inte rätt person att bedöma men att kalla Ontario II för snygg tycker jag är en klar överdrift.  ;) I Borås gick de under namnet "paddor". Ontarions fördelar låg väl helt i att det var låggolv i hela bussen utan en massa trappsteg och podestrar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Ganska diggabla bussar på sätt och vis. Ett kraftigt tryck på gaspedalen när bussenb stod still och den nästan hoppade till/lyfte på ett kul sätt..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Om man hade fullt rattutslag och gasa på fullt så kunde man enkelt knäcka  drivknutar på Ontario..   man fick vara lättfotad  ;)     På vintern var det hur lätt som helst köra fast om man inte var lättfotad..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina