Nordic 7 i Rådhusparken

Startat av Bengt H, 18 november 2012, 11:57:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Nordic 7 var en buss byggd i Finland av Autokori (?) på Mercedeskomponenter. Den var avsedd för tätortstrafik och det fanns också en variant avsedd för längre resor, Nordic S. Jag har kört en resa en gång med en Nordic S och det var ingen angenäm upplevelse. Maken till motorsvag buss har jag inte upplevt. Min gamla folkvagnsbuss kan nästan anses som en krutpaket i jämförelse. Att köra den var som att cykla, man upptäcker uppförsbackar som ögat inte ser.

Nåväl - Den 9 maj 1974 fångade jag denna Nordic 7 som tillhörde kommuntrafiken i Jönköping i Rådhusparken när den lastade för en färd på linje 20 mot Bottnaryd. Jag kan inte låta bli att fundera på hur det gick uppför Åsenvägen, den väg som tidigare var utfart för riksväg 40 mot Göteborg.

Christer K

Denna bussen köptes senare av ÖTAB 1978 och fick nummer 203, gick på linje 27 en matar linje mellan Karlslunds skolan och Norra Oxhagen som det området hette först. Nu har man bytt namn till Björkhaga.

Har för mig att den även gick på linje 1 Rynninge - Örnsro.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Resenären

Ja och denna följdes av en rad andra merca varianter för trafiken på linje 1 och 33 som ju gick till Bista under slutet av 70 och början av 80-talet.

zjbus

Stort Tack för dessa bildskatter.

Christer K

Citat från: Resenären skrivet 18 november 2012, 12:59:47 PM
Ja och denna följdes av en rad andra merca varianter för trafiken på linje 1 och 33 som ju gick till Bista under slutet av 70 och början av 80-talet.
Nu vart jag fundersam, vi hade ett antal merca bussar som gick för färdtjänsten, på linje 1 hyrde man in en limotaxi av Bertil Enell som var stor taxiåkare i Örebro. Vi hade även en WW buss som ibland fick tjänstgöra som buss på linje 1, denna användes främst av trafikledarna.

Hade vi några andra merca bussar de måste jag ha förträngt, en med högt golv fanns men den var väl bygg på WW chassi?

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Mats Karlsson

Bussen tillverkades mycket riktigt av Autokori och hette Nordic 7. Stadsversionen kallades Nordic S och var en Nordic 7 i grunden. Därför stod det Nordic 7 i fronten. Mer riktigt hade nog varit att kalla den Nordic 7S.

Ronald M. Jannesson

...mmm. Känner igen fronten från Mölndalsbuss DHN 503. "Den Store", som jag kallade den, den var faktiskt väldigt rymligt, och med ståplats bak, "plattform". :D

Mats Karlsson

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 18 november 2012, 20:05:54 PM
...mmm. Känner igen fronten från Mölndalsbuss DHN 503. "Den Store", som jag kallade den, den var faktiskt väldigt rymligt, och med ståplats bak, "plattform". :D
Är det DHN503 Du menar, en Scania BF110 från 1970?

Bengt H

Citat från: Mats Karlsson skrivet 18 november 2012, 20:01:46 PM
Bussen tillverkades mycket riktigt av Autokori och hette Nordic 7. Stadsversionen kallades Nordic S och var en Nordic 7 i grunden. Därför stod det Nordic 7 i fronten. Mer riktigt hade nog varit att kalla den Nordic 7S.

Se där, då har jag tydligen blivit missledd av märkningen på bussen och blandat ihop Nordic S och Nordic 7, eller 7S och 7 som det tydligen ska vara.

Ronald M. Jannesson

Det stämmer det Mats DHN 503 Scania 110:a från 1970.

Ronald M. Jannesson

DHN 503 hade dessutom två (2) destinationsskyltar i de båda vindrutorna fram på insidan. (Delad ruta). Några "bekväma" förare skyltade då den ena destinationen på den ena och den andra destinationen på den andra typ "Heden" resp. "Frölunda Torg" eller "Helenevik" resp. "Göteborg", vilken riktning bussen var på väg fick man räkna ut själv!!! ;D Någon som har någon bild på denna buss, ytterligare en "särling" hos Mölndals Bilomnibuss AB??? ???

Ronald M. Jannesson

Mölndalsbuss hade även en HWG 391 med likadan kaross fast den var en turistbuss. Kke. de hade någon ytterligare turistare med denna kaross, kommer ej ihåg. DHN 503 var iaf. den enda linjevagnen med denna kaross. ???

Mats Karlsson

De Autokori jag har antecknade och som fanns hos Mölndalsbussarna på den tiden jag var i Göteborg är dessa:
EHN152 Scania BF11059 år 1968. Turist med dörrar 1-0-0. Såld 1978.
DHM294 Scania BF11059 år 1969. Turist med dörrar 1-0-0. Såld 1980.
FHM185 Scania BF11063 år 1970. Turist med dörrar 1-0-0. Såld ca 1980.
DHN503 Scania BF11059 år 1970. Linjevagn med dörrar 1-0-1. Såld ca 1986/86.
EHN411 Volvo B50-60 år 1971. Turist med dörrar ??. Såld 1981. Brann 1982.
DLX206 Volvo B50-60 år 1973. Turist med dörrar 1-0-1. Såld 1980.
HWG391 Volvo B58-60 år 1975. Turist med dörrar 1-0-1. Såld ca 1981/82.

Ronald M. Jannesson

Tack så mycket Mats för den utförliga informationen. Visst, nu vaknar jag; de hade ju flera stycken Autokorikarosserade! ???

S Svensson

Någon av turisterna målades i grön-vit färg.
Dessutom vill jag minnas att denna eller någon annan kolliderade den hala lördag jag glömt datum för. Hela Västsverige fick busstrafiken inställd. Bussen till Göteborg från Örby  kom in cirka 14.-14.30 mot ca 10.30. Då var det inte så halt.

Så undrar jag om datum. ??