Får man köra Personbil klass II med D-kort?

Startat av Danne B., 24 oktober 2007, 04:56:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danne B.

Ja... Som topic!

Att man får köra dom på B-kort förutsatt att det är taget innan 1/7-96 vet jag...

Så nu är frågan, om man tagit sitt körkort efter detta datum får man då istället köra dom på D-kort eller krävs det C-kort...?

Någon som vet? Hittar inte infon på VV´s hemsida... :-\

//Danne

jocke

Jag förändrar era liv med detta inlägg

RoTe

Citat från: jocke skrivet 24 oktober 2007, 05:14:38 AM
http://www.vv.se/templates/page3____123.aspx

Verkar bara vara BE eller C/CE som får köra de.

Vad har släpfordon med detta att göra?

För att få köra PBII krävs C kort om man inte tagit B kort innan 1/7-96.
D kort fungerar inte eftersom detta i grunden är en lastbil.

C kort: "Tung lastbil, personbil med en totalvikt över 3,5 ton och ett till sådan bil kopplat lätt släpfordon"

D kort: "Buss och ett till buss kopplat lätt släpfordon"

En buss är en buss endast om passagerarantalet överskrider 8. I andra fall är det PB eller LB som gäller.

Därav det sjuka, varför får man inte C kort om man tar D?
En busschaufför kan frakta 70 passagerare dagarna i ända med en buss. Sedan när den bussen är gammal byggs den om till husbuss och helt plötsligt får inte busschauffören köra den längre. Trots att det är samma kaross, samma drivlina, samma axelavstånd, men endast 8 passagerarplatser... Löjligt!

Danne B.

Förvisso är personbil klass II en helt vansinnig klass som definitivt borde avskaffas, men att man dessutom inte får köra den på D-kort är ju ännu knasigare?!

Så jag får köra en Megaliner men t.ex. inte en Volvo B10:a från 1986 som byggts om till husbuss... Logiskt? Nej... :)

//Danne

Ulf Fernestad

Citat från: Danne B. skrivet 24 oktober 2007, 21:00:55 PM
Förvisso är personbil klass II en helt vansinnig klass som definitivt borde avskaffas, men att man dessutom inte får köra den på D-kort är ju ännu knasigare?!

Så jag får köra en Megaliner men t.ex. inte en Volvo B10:a från 1986 som byggts om till husbuss... Logiskt? Nej... :)

//Danne
Det kallas för körkortsklass  den som har CE får ju inte köra buss och lastbilsföraren är ju definitivt bättre på att backa än DE förarna
mvh fernestad

Danne B.

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 24 oktober 2007, 21:13:28 PM
Det kallas för körkortsklass  den som har CE får ju inte köra buss och lastbilsföraren är ju definitivt bättre på att backa än DE förarna
mvh fernestad

Jag vet att det kallas körkortsklass...

Och varför får då en herre på 60 år som kört sin Volvo med husvagn varenda semester i 20 år skaffa sig en Volvo B10M -86 och köra på sitt B-kort...?!

Nej, som jag skrev, ta bort Personbil klass II omgående...

//Danne

RoTe

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 24 oktober 2007, 21:13:28 PM
mvh fernestad

Tack, det vet vi redan. Vi skulle önska att det även kunde kallas LOGISKT tänkande men tyvärr...

Förr i tiden när man tog D kort fick man även C kort på "köpet". Man ansåg att kör man tillräckligt bra för att köra personbefodran med ett stort och tung fordon som dessutom har jättelika överhäng klarar man gott av att köra gods i en lastbil. Jag tror nog alla håller med om att en lastbil är lättare att köra än en buss?

Det här med husbuss och PBII är en efterleva från den tiden då man automatiskt fick C när man tog D. Så då fick man ju köra den där bussen man kört sen den var ny även när den blivit ombyggd till husbuss. Nu har dock vägverket kokat ihop en riktig soppa av behörigheter i onödan.

Ulf Fernestad

Citat från: RoTe skrivet 24 oktober 2007, 21:20:51 PM
Tack, det vet vi redan. Vi skulle önska att det även kunde kallas LOGISKT tänkande men tyvärr...

Förr i tiden när man tog D kort fick man även C kort på "köpet". Man ansåg att kör man tillräckligt bra för att köra personbefodran med ett stort och tung fordon som dessutom har jättelika överhäng klarar man gott av att köra gods i en lastbil. Jag tror nog alla håller med om att en lastbil är lättare att köra än en buss?

Det här med husbuss och PBII är en efterleva från den tiden då man automatiskt fick C när man tog D. Så då fick man ju köra den där bussen man kört sen den var ny även när den blivit ombyggd till husbuss. Nu har dock vägverket kokat ihop en riktig soppa av behörigheter i onödan.
När fick man C-behörigheten på köpet ? 1980 så fick man kämpa för varje klass, därimot vet jag att farsan fick det gratis så att säga  men vid uppkörning för bil (B-kort) körde han upp med buss !! men då talar vi om tidigt 40-tal
mvh Fernestad

Wetjo

Jag fick mitt C, i samband med mitt D/DE kort.  :o
Körde upp mars -83 för Buss  :P
Förutom teoriprovet, körde jag sträckan Sundbyberg stn - Hornsbergsgaraget.  ;D

Johan

RoTe

Måste ha varit någon gång på 80 talet det försvann då. Min kollega fick nämligen köra upp för Buss när han skulle börja på Poståkeriet i sina unga dar. De körde upp i buss och fick C D. Han är en bit över 40 år så 80 talet stämmer ju.

frigge

1994 förvandlades mitt B-kort till BECDE utan villkor efter en uppkörning med automatväxlad buss, så då hade de inte ändrat det i alla fall.