Bus4you och GoByBus byter både namn och profil (länk)

Startat av Jacob, 16 november 2012, 11:46:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Inte alls oväntat. Inte underligt att man vill ha enhetlighet inom en större koncern.

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 16 november 2012, 12:51:50 PM
Inte alls oväntat. Inte underligt att man vill ha enhetlighet inom en större koncern.

Hade precis tänkt skriva samma sak, egentligen konstigt att det inte skett tidigare... När man ser bilderna på Nettbussar från Norge tycker jag att den lila färgen passar väldigt bra.

Jag tror att det kommer att bli en förbättring till det bättre, det kommer även att ske några andra förändringar i företaget som alla MV-kunder fick mejl om tidigare idag.

Och enligt en förare har redan en Volvo och en Scania rullat ut i den lila färgsättningen redan!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Nettbuss har ju redan prövat på Bus4you-konceptet i hemlandet med bussar som hade firmans lila grundfärg, samt med vitt upptill. Snyggt och elegant! Hoppas Bus4you-Irizarerna här i Sverige får något liknande elegant färgschema som avviker från de helt lila f.d GoByBussarna.

Precis som Busslinks namnbyte till Keolis är detta en ändring som många insatta ("muppar") listat ut hela 6-12 månader innan pressmeddelandena kom ut.

yngrot

Lite synd ändå för Bus4you sticker ut lite nu men med lila lack lär det bli lättare att det konceptet försvinner på sikt .. när alla är lila  blir det inte lätt se skillnad på de olika bolagen   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan

Frågan är om detta namn och lackbyte ger fler kunder? En annan sak, varför 2 olika namn på expresstrafiken? Jo jag vet att det är skillnad på bussarna, men vet kunderna detta?
I branschen i 40 år

Nico

Kunderna har väl fortfarande svårt med de engelska (nymodern svenska) namnen... även om jag inte vet ifall många fortfarande läser/uttalar dem på svenska... typ go som i goa gubbar blir till Goby buss och annat kul!? Det är inte alltid ordlekar på främmande språk är ett bra alternativ.   ;D :P :o
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 16 november 2012, 16:28:48 PM
Kunderna har väl fortfarande svårt med de engelska (nymodern svenska) namnen... även om jag inte vet ifall många fortfarande läser/uttalar dem på svenska... typ go som i goa gubbar blir till Goby buss och annat kul!? Det är inte alltid ordlekar på främmande språk är ett bra alternativ.   ;D :P :o

Särskilt bäddat för såna språkliga missförstånd blir det ju när man på detta moderna vis skriver ihop tre engelska ord till ett utan mellanslag. Och versaler/siffror mitt i dessa sammanslagna ord missas lätt av många äldre svenskar.

Björn Lövdahl

En av anledningarna till att GoByBus byter namn är att norrmännen har väldigt svårt att uttala det.
En annan är som presenterats att all "standard" expresstrafik inom koncernen ska få samma namn, precis som Bus4You är premiumkonceptet både i Norge och i Sverige!
Intressant satsning tycker jag, även om jag själv inte kommer köra något regelbundet framöver längre
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Ersa

Citat från: Jan skrivet 16 november 2012, 15:31:12 PM
Frågan är om detta namn och lackbyte ger fler kunder? En annan sak, varför 2 olika namn på expresstrafiken? Jo jag vet att det är skillnad på bussarna, men vet kunderna detta?

Det ger en stark grund för marknadsföring och tydlighet. Kan man dessutom knyta ihop de tre skandinaviska ländernas trafik med t.ex en enda hemsida blir det ju ännu bättre. Alltså t.ex kunna boka resan Göteborg-Oslo samtidigt som man bokar en resa vidare in i Norge med en norsk Netbuss Expresslinje. Lite som man idag kan boka Linköping-Gävle enbart på Swebus.se, då Swebusbiljetten gäller på Ybussen som man byter till i Stockholm.