KLT slutar med kontanter på bussen

Startat av Fredde, 16 november 2012, 01:06:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Den 9 december slutar KLT med kontanter på sina bussar och tåg. Redan nu går det att betala med bankkort på bussen.

http://www.barometern.se/nyheter/oskarshamn/klt-slutar-med-kontanter-pa-bussen(3519700).gm

Samtidigt som många busschaufförer är glada över att slippa kontanthanteringen, fasar de även för förseningar som riskeras uppstå när alla ska betala med kort.

http://www.ostran.se/NYHETER/Kalmar/Enormt-skoent-att-slippa

Nico

Jo, bankkort och motsvarande är knappast lösningen på det hela,
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

För att  snabba upp resan är det den bästa vägen att göra  förköp av både kort och enkelbiljetter  billigare än ombord på bussen ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan

Citat från: yngrot skrivet 16 november 2012, 14:26:17 PM
För att  snabba upp resan är det den bästa vägen att göra  förköp av både kort och enkelbiljetter  billigare än ombord på bussen ..
Helt rätt, Yngrot. Om skillnaden är för liten varför skulle man då köpa biljetten i förköp? I Skåne har regionbussarna sämst tidtabellshållning av alla trafikslag(Pågatåg, Öresundståg samt stadsbuss). Detta på grund av köp med kort försenar bussen. Kunderna vet detta och kommenterar detta dagligen. På helgerna kan det finnas 10 kunder med kort på samma tur.
I branschen i 40 år

Jo

Citat från: Jan skrivet 16 november 2012, 15:37:11 PM
Helt rätt, Yngrot. Om skillnaden är för liten varför skulle man då köpa biljetten i förköp? I Skåne har regionbussarna sämst tidtabellshållning av alla trafikslag(Pågatåg, Öresundståg samt stadsbuss). Detta på grund av köp med kort försenar bussen. Kunderna vet detta och kommenterar detta dagligen. På helgerna kan det finnas 10 kunder med kort på samma tur.

Samtidigt har ju kontantstoppet och försäljningsstoppet(på stadsbussar, Öresundståg) gjort att de lönsammaste kunderna försvunnit samtidigt som funsket med sms-biljetterna verkar omfattande. Om alla som förut betalade kontant gått över till reskassa hade ju detta varit väl då man bara tappat 20% av intäkten men samtidigt fått snabbare visering. Jag vet ingen exakt procentsats men nu verkar ju alltför många antingen slutat åka kollektivt alt. börjat använda fusk-sms. Tidigare fick man pga de minskade intäkterna(och höjda kostnader för Öresundståg) minska landsbygdstrafiken och tågtrafiken och nu verkar det vara stadsbussarna i Malmös tur.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/farre-bussar-i-vinter/



Lönsamast eftersom dels betalar kontantkunderna mest för sin biljett samt att de oftare åker på tider som inte är dimensionerande. Så om man med kontantstoppet får behålla arbetspendlarna morgon/eftermiddag men förlorar kunderna däremellan och på helgerna innebär detta en resultatförsämring och i förlängningen färre förarjobb och fler deltider och delade pass.