Capitoler i Huskvarna 1974

Startat av Bengt H, 15 november 2012, 20:46:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Huskvarna den 9 maj 1974. Jönköpings lokaltrafik hade en hel del Capitoler i trafik förutom CF och BF med Säfflekarosser. Sedan fanns lite modernt också i form av CR76:or.

Jag väljer några bilder som visar Capitoler i Huskvarna. Först 44:an i norra delen av Huskvarna.

På Viktoriaplan, där Huskvarnas bussterminal låg, står buss 40 och inväntar avgångstid.

49:an kommer in på Viktoriaplan.

Det verkar populärt att få åka med 49:an på linje 12 mot Stensholm.

Björn Forslund

Trevligt!
Finns det någon bild på uddavagnen nr 20 som ju var prototyp för C75:orna och provades i Finland?

Gunnar D

Intressanta bilder! Capitolerna gick ju länge i Jönköping, var de i motsv grad uppskattade av förarna/verkstadspersonal/resenärer?

/Gunnar

Bengt H

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 november 2012, 08:36:56 AM
Trevligt!
Finns det någon bild på uddavagnen nr 20 som ju var prototyp för C75:orna och provades i Finland?

Från samma tillfälle har jag ett foto av en något avhuggen vagn 20.

zjbus

Stort Tack för trevliga Capitolbilder.
Är samtliga foton från 1974?

Bengt H

Citat från: zjbus skrivet 16 november 2012, 16:10:56 PM
Stort Tack för trevliga Capitolbilder.
Är samtliga foton från 1974?

Ja, samtliga dessa bilder är från den 9 maj 1974. Bilden på vagn 20 är från garaget vid Rosenlund med de övriga är plåtade i Huskvarna.

zjbus

Det ser jag, ser fram mot fler gamla fina foton från dig från Jönköping/Huskvarna.

yngrot

Fina bilder  särskilt kul med reklamen  på sidan  Använd Sparbankens uttagsautomat..   När kom dessa automater i gång??    sorry lite OT här,,
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mats Karlsson

Citat från: yngrot skrivet 26 november 2012, 13:03:43 PM
Fina bilder  särskilt kul med reklamen  på sidan  Använd Sparbankens uttagsautomat..   När kom dessa automater i gång??    sorry lite OT här,,

Lite historia finns här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Minuten_(uttagsautomat)