GS B41 och B45

Startat av Bussmicke, 14 november 2012, 10:58:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

De enda bilderna jag har på dessa i linjetrafik, Diorna var mycket underexponerade.











//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ronald M. Jannesson

B 45 var en otroligt "slö" busstyp; alltså relaterat till motoreffekt. I backarna både upp till Högsbohöjd och på dåvarande linje 51 (Doktor Allards Gata) gjorde dom inte mer än 10-15km. i slutet av backen! Den hade Wilsonlåda, alltså ½ automat, men betydligt slöare än dess föregångare B 36 (901- 910). B 45 hade nr. 911 - 926. Nä tacka vet jag B 36, 908, senare utrustad med en automatlåda och vilken motor den hade vet jag ej, men f-n vad den gick iaf. Den blev kallad "internt" av oss förare då för "raketen". Sackade knappt något alls i backarna och växlade perfekt!!! :-* Den enda buss som med last kunde ta Högsboleden i ca. 60-65 km. uppför hela vägen!!! Dé ni!

Nupski

Bilderna vart mycket bra ändå  ;)

B45orna saknade väl momentförstärkare? Många resor gjorde till Angered 1991 för att få åka gammel Scania för sista gången  :(, fast nu på äldre dar har det blivit en del 111 åkande igen  :).

yngrot

Härliga bilder på trevliga vagnar  :)  B45  var väl B10M ???  Minns när vi i Borås fick 2 Wiima med Wilson med B10M och  de orka ingenting slöa att köra var tvungen att varva till max för att kunna växla upp . Det fanns ju inte hög/låg på dessa ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 22 november 2012, 20:02:30 PM
Härliga bilder på trevliga vagnar  :)  B45  var väl B10M ???  Minns när vi i Borås fick 2 Wiima med Wilson med B10M och  de orka ingenting slöa att köra var tvungen att varva till max för att kunna växla upp . Det fanns ju inte hög/låg på dessa ..

Nej, B45-orna var B58 från 1979. Alltså något år innan B10M. Men Borås hade ju B58 från samma år fast inte ledbussar förstås (193-197).

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)