Friends Arena stänger ute charterbussar

Startat av Raffe, 13 november 2012, 19:15:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Raffe

Lär bli kaos imorgon, med ett bra fotoläge. Själv ska man både lämna å hämta, känns som det kommer att bli en sen kväll...
http://www.busstidningen.se/2012/11/13/friends-arena-stanger-ute-charterbussar/#

homer

Jag var på invigningen, och det var samma avspärrningar då. dock släppte man in taxi vilket var ett STORT misstag

Ersa

Dessvärre var detta inte alls oväntat. Utvecklingen verkar gå mot just färre platser för bussar, även vid mindre arenor utanför storstadsregionerna.

Jacob

Citat från: homer skrivet 13 november 2012, 20:58:59 PM
Jag var på invigningen, och det var samma avspärrningar då. dock släppte man in taxi vilket var ett STORT misstag

Trevligt! Då fick du höra pappa sjunga (Orphei Drängar). ;)

Var själv inte där dock, så min fråga är: finns det inget utrymme eller stänger Friends av "bara för att" eller för att de inte vill ha bussar? Tänkte om det är platsbrist kan jag förstå men finns det utrymme för det så känns det onödigt att låta resenärerna gå..

Det bästa hade varit om man byggde en stor bussparkering utanför arenan, som man gjort vid Dalhalla, den är perfekt med lagom avstånd till själva friluftsteatern.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Nico

Citat från: Jacob skrivet 13 november 2012, 21:53:11 PMVar själv inte där dock, så min fråga är: finns det inget utrymme eller stänger Friends av "bara för att" eller för att de inte vill ha bussar? Tänkte om det är platsbrist kan jag förstå men finns det utrymme för det så känns det onödigt att låta resenärerna gå..

Det bästa hade varit om man byggde en stor bussparkering utanför arenan, som man gjort vid Dalhalla, den är perfekt med lagom avstånd till själva friluftsteatern.

Problemet med den lösningen med en stor bussparkering är att en massa dyrbar mark skulle försvinna. I ett såpass tätbebyggt område som Solna så är inte stora (men sällan använda) buss-parkeringar något som är direkt realistiskt. Tanken är inte att alla bussar ska stå och vänta utan idén är väl att de ska släppa av och rulla undan för att sedan återvända och hämta upp? Större uppställningar är då ganska onödiga. Att det sen inte fungerar vid nya Råsunda handlar, som tidigare påpekats, mera om att man inte sett till att lösa de mycket undermåliga väganslutningarna till och från arenan. Med en bättre infart och koppling till E18 så kunde charterbussarna enklare kunnat stå och vänta i närområdet och detta hade sannolikt inte varit det problem det nu är.

Vid gamla Råsunda så ställde sig sedan bussarna ofta på den flerfiliga Frösundaleden, men då var det nära till stadion osv. Att uppmana till samma sak nu är inte direkt smart. Dels med tanke på avståndet, men även pga att Frösundaleden på den angivna sträckan är en byggarbetsplats med på sina håll ganska begränsad framkomlighet. Vet inte hur man resonerat bland de som driver arenan, men det känns inte som om de greppat detta med logistiken kring sin anläggning. Får som sagt Solna stad sedan igenom sina idéer om att permanent stänga av Sjövägen, ja då kommer inte ens reguljär busstrafik förbi utan får istället åka via E4... och det tycker jag som Solnabo är ett betydligt större aber än att tillfälligt besökande bussar inte kan stå direkt i anslutning till arenan.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman