Göteborgs Trafik AB

Startat av Norvinge, 12 november 2012, 23:21:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Norvinge

Hej!
Har jag uppfattat saken rätt?

Göteborgs Trafik AB köptes en gång i tiden upp av Nordstjernan och AB Linjebuss men bussarna fortsattes att ägas av Göteborgs Trafik AB?
Med andra ord var Göteborgs Trafik AB ett dotterbolag till AB Linjebuss och bussarna rullade med Linjebuss-logga. Stämmer det?
Tidsperioden jag beskriver är mitten av fyrtiotalet till början av sextiotalet.
Fram till när (ungefär) användes Göteborgs Trafik AB?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Mats Karlsson

Ämnet har av och till avhandlats här. Just nu hittar jag bara denna tråd:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=54112.msg389635#msg389635

Om jag har förstått rätt ägdes Göteborgs Trafik av Linjebuss fram till 1968 då företaget avyttrades till GS (eller var det till Göteborgs kommun?).  Bussarna gick helt riktigt i Linjebuss färger.

Gunnar D

Citat från: Mats Karlsson skrivet 13 november 2012, 07:20:16 AM
Om jag har förstått rätt ägdes Göteborgs Trafik av Linjebuss fram till 1968 då företaget avyttrades till GS (eller var det till Göteborgs kommun?).  Bussarna gick helt riktigt i Linjebuss färger.

GTAB följde väl med när GS övertog LB:s Torslandatrafik. Genom GTAB kördes sedan GS kommersiella trafik.

/Gunnar

Lars-Håkan_E

Citat från: Gunnar D skrivet 13 november 2012, 09:25:06 AM
GTAB följde väl med när GS övertog LB:s Torslandatrafik. Genom GTAB kördes sedan GS kommersiella trafik.

/Gunnar

Ja det är fortfarande en bifirma till GS men verksamheten lär väl i praktiken ha upphört när den kommersiella trafikens sista del såldes ut till Ljungskilebuss

S Svensson

Göteborgs Trafik AB togs över av Göteborgs kommun och dåvarande Göteborgs Spårvägar.
Under en period på 90-talet ägdes huvuddelen av GS bussar av Göteborgs Trafik AB. Det tillämpades då skyltning. En särskild skylt satt på lättillgänglig plats (ovanför främsta passagerarstol på vänster sida) att "Detta fordon ägs av Göteborgs Trafik AB".
Tyvärr höll GTAB på att haverera och bussarna överfördes till GS. Dessa bussar stod på 69-nummer hos bilregister och reg på GS senare GSAB.
GSAB är ett särskilt bolag som tog över bussar och spårvagnar,trafiken,från GS. GS (affärsverket Göteborgs Spårvägar är numera kallat något annat (Trafiknämnden,även om det inte är helt rätt) ).

Norvinge

Tack för alla svar!

Är det förresten någon som känner till var i Göteborg Linjebuss hade garage från andra världskriget till 1968?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

S Svensson

Riktigt exakt vet jag inte,men flera personer har påstått för mig att LB övertagit garage i samband med övertagande av äldre företag. Jag är något osäker på om de dessutom byggde nytt . Som flera känner till så byggde Göteborgs kommun en anläggning som kallas Kville. De påståenden jag fått för flera år sedan är att LB garage låg inom detta område. Alltså Vågmästareplatsen-Backaplan-Bohusbanan. Sedan får någon annan precisera närmare. Om jag fattat LB personal rätt så byggdes anläggningen i Partille omkring 1968 pga separeringen av Partilletrafiken och Ö-trafiken. Jag vet inte om LB trafikerade fler linjer på Hisingen. Kommunen tog ju också över några linjer tidigt.
Kanske Bengt H kan få fram fler uppgifter?

Norvinge

Tråden gled kanske över en aning på något annat, men frågan är om det inte har med Linjebuss att göra ändå.

Hittade ett negativ men då jag inte har scanner som kan lösa saken gjorde jag ett specialförfarande. Därför bildens sämre kvalitet.
Vände min scanner så lockets ljuslåda blev ett ljusbord där jag la negativet. Fotograferade av det och vände svart o vitt i redigeringsprogrammet.

Kan detta möjligen vara Linjebuss på Backaplan, Göteborg?
Andra bilder från Göteborg låg blandat med bilder från Stockholm men årtalet bör vara 1948 eller i nära anslutning.
Anläggningen ser rätt nybyggd ut. Några verkar hålla på med slutjusteringar.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

M

Det låg väl mellan toysaurus, HCJ kåken (Backaplan) och GS Kville depå.Har för mig att man sålde begagnade byggvaror där en tid. Har inte varit där på många år så jag vet inte vad som är kvar.

/M

Bengt H

Citat från: S Svensson skrivet 13 november 2012, 17:34:33 PM
Riktigt exakt vet jag inte,men flera personer har påstått för mig att LB övertagit garage i samband med övertagande av äldre företag. Jag är något osäker på om de dessutom byggde nytt . Som flera känner till så byggde Göteborgs kommun en anläggning som kallas Kville. De påståenden jag fått för flera år sedan är att LB garage låg inom detta område. Alltså Vågmästareplatsen-Backaplan-Bohusbanan. Sedan får någon annan precisera närmare. Om jag fattat LB personal rätt så byggdes anläggningen i Partille omkring 1968 pga separeringen av Partilletrafiken och Ö-trafiken. Jag vet inte om LB trafikerade fler linjer på Hisingen. Kommunen tog ju också över några linjer tidigt.
Kanske Bengt H kan få fram fler uppgifter?

Tyvärr kan jag inte tillföra några uppgifter om var Linjebuss Hisingsdepå fanns, men det har vi ju fått reda på ändå förtjänstfullt av Norvinge och M.

Men jag kan ju alltid bidra med en bild – den enda bild jag har på en Linjebuss på Hisingen och då ser vi ändå bara en del av bussen. Vi får väl njuta av den gamla B31:an, spårvägens Volvo B513 på linje 53 och alla bilarna i stället. Och så miljön runt Vågmästarplatsen sett från spårvagnshållplatsen mot norr i december 1966. Den skiljer väl sig inte så väldigt från vad man kan se idag, men det var ändå länge sedan IC gjorde reklam för maskintvätt med torrblåsning. Linjebussen är en Volvo B705 med Säfflekaross, Linjebuss nummer 93, 94 eller 96, en av de tre som blev B40 341 - 343 hos spårvägen.

Norvinge

Tusan vilken intressant bild, Bengt!!!
"Mitt" område även om det vid denna tidpunkten skulle dröja sex år till min födelse.
Bodde några år i min barndom till vänster i bild om Gustav Dalénsgatan och min far arbetade till höger i bild på ett lastbilsåkeri. Har under flera år grävt i industriområdets historia.
Idag är det mesta rivet och bostäder byggs där.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Mats Karlsson

Citat från: Norvinge skrivet 13 november 2012, 21:22:43 PM
Tråden gled kanske över en aning på något annat, men frågan är om det inte har med Linjebuss att göra ändå.

Hittade ett negativ men då jag inte har scanner som kan lösa saken gjorde jag ett specialförfarande. Därför bildens sämre kvalitet.
Vände min scanner så lockets ljuslåda blev ett ljusbord där jag la negativet. Fotograferade av det och vände svart o vitt i redigeringsprogrammet.

Kan detta möjligen vara Linjebuss på Backaplan, Göteborg?
Andra bilder från Göteborg låg blandat med bilder från Stockholm men årtalet bör vara 1948 eller i nära anslutning.
Anläggningen ser rätt nybyggd ut. Några verkar hålla på med slutjusteringar.
Verkligen en intressant bild! Är detta möjligen den byggnad som SIBA-huset använder i dag på Deltavägen 6, även om den har blivit lite kringbyggd?

Norvinge

Det verkar som om M har rätt.
Har tittat på olika flygbilder. Där HCJ och SIBA ligger idag fanns ingenting under tidigt 60-tal. Däremot bussgaraget. Platsen ska vara mellan SIBA-huset och ToysRus som M skrev. Deltavägen drogs först 1972 och en del av Linjebuss asfaltsplan fick tas i anspråk.
I fastigheten fanns under 80-talet KF:s lastbilar. Minns att jag utgick därifrån när jag pryade/praoade på KF (transporter) 1986 eller 87.
"Återbruket" höll till där och sålde gammalt byggmaterial innan det revs. Troligen under 2000-talet.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge