ÖTAB och Örebro

Startat av Stefan P, 12 november 2012, 17:53:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag skulle vilja bilder och inforamation om bussar och linjer på ÖTABS tid innan länstrafiken och från garaget?
Hur många plattformsbussar fanns det? Hade ÖTAB en beställnings buss som man körde för komres?

mvh Stefan P

Christer K

Citat från: Stefan P skrivet 12 november 2012, 17:53:57 PM
Hej

Jag skulle vilja bilder och inforamation om bussar och linjer på ÖTABS tid innan länstrafiken och från garaget?
Hur många plattformsbussar fanns det? Hade ÖTAB en beställnings buss som man körde för komres?

mvh Stefan P
För Komres hade man två beställningsbussar detta var 2 st Volvo B10M årsmodell 1980 Wima kaross, även kallade Buster och Bussig. Från 1987 köptes en tredje buss in en Scania K112 i veckorna användes denna av Tullängsskolan och på helgerna av ÖTAB. Lite senare så gick den sist nämda bussen på Wetternlinjen Örebro - Jönköping.

Plattformsbussar hade man när jag började på ÖTAB, då var det Scania CF med plattform bak, dessa togs senare bort och efter ett antal år så kom det Volvo B58 med plattform bak. Det fanns dock någon eller några med säten längst bak tror att det var nummer 86 och 87 samt nr 10. Plattformsbussarna gick främst på linje 12 och 14 till det kom ledbussar för linje 12.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Resenären

Förutom Scania CF 65 och 66 med inventarienummer i serien 1-13 (som försvann fram till 1977) var plattformsbussarna Volvo B58 (från 1977 nr 79-85 (86 och 87 hade sittplatser längst bak och 86 hade någon tillbyggnad på stolarna för beställningskörningar) dessa hade dörrställning 2-1-1, från 1978 vagn nr 88-93 Volvo B58 med dörrställning 2-2-1 och heldörrar, från 1979 vagn 6-9 med dörrställning 2-2-1, vagn 10 hade stolar bak och dörrställning 1-1-1 och gick företrädesvis på linje 31 tillsammans med 86 eller 87. 1983 kom två Volvo B10M (inv nr 30 och 31) som var längre och hade dörrställning 2-2-1. Precis som Christer skriver så gick Volvobussarna främst på linje 12, 14 och 31 tills dess ledvagnarna kom till linje 12 i större omfattning 1985. Därefter förekom Volvo också ofta på linje 7. Nästa serie plattformsbussar var mig veterligen ersättarna till B58 - sista bussarna i ÖTAB/T-buss nummerserie - Volvo B10M inv nr 52-61 som levererades 1991. Dessa kändes omoderna redan från start och det såg komiskt ut vid samtrafikstid vid Järntorget när det hamnade en Neoplan låggolv mellan två sådana halvmetern högre bussar.

Vagnarna i nummerserien mellan dessa var Scania, nummer 62-78 CR111M från 1975-76, Scania CR112 nr 94-98 samt 1-5 från 1978/79 samt nr 11-18 från 1980, nr 19-23 från 1982 med heldörrar och nr 24-25 från 1983. Vagn 26-28 CN112 levererades 1986 el 87 med någon form av Tryckackumulatordrift och syntes inte ofta i trafiken.

Resenären

Ledbussarna var alla Volvo B10M med något inhyrt undantag... Inv nr 210 från 1982, 215-219 från 1985 då det på allvar var ledvagnstrafik i någon omfattning och då på linje 12. Inv nr 221-223 från 1986 el 87. Vagn 220 var tidigare Länsbussarna vagn 468 från 1981/82 ? som kördes från Karlskoga men köptes av ÖTAB och blev 220.

Christer K

Citat från: Resenären skrivet 13 november 2012, 09:36:39 AM
Ledbussarna var alla Volvo B10M med något inhyrt undantag... Inv nr 210 från 1982, 215-219 från 1985 då det på allvar var ledvagnstrafik i någon omfattning och då på linje 12. Inv nr 221-223 från 1986 el 87. Vagn 220 var tidigare Länsbussarna vagn 468 från 1981/82 ? som kördes från Karlskoga men köptes av ÖTAB och blev 220.
Vad då inhyrt? Har inte för mig att det fanns någon inhyrd ledbuss i Örebro. Det som är möjligt att de lånade någon för att prova. Men det kan vara minnet som sviker också.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Resenären

Har för mig att det fanns en Scania demoled som faktiskt ett tag hade inv nr 224 .... typ 1987/88

Mattias

Citat från: Resenären skrivet 13 november 2012, 17:48:22 PM
Har för mig att det fanns en Scania demoled som faktiskt ett tag hade inv nr 224 .... typ 1987/88

Stämmer bra det.

Ägarhistorik:

http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=9556

Två bilder på "provbussen", scrolla ner:

http://www.arleborg.com/moab/busstyper/cn112al/index.shtml

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Christer K

Citat från: Resenären skrivet 13 november 2012, 17:48:22 PM
Har för mig att det fanns en Scania demoled som faktiskt ett tag hade inv nr 224 .... typ 1987/88
Då vet jag varför jag inte kommer ihåg denna, var på väg att sluta på ÖTAB 87/88 hade tjänstledigt fram till sommaren 1988 då jag började på GS Göteborgs Spårvägar.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Resenären

Kan väl tillägga att serien med CN113 nr 33-37 var den sista i ÖTAB:s regi, borde ha beställts av ÖTAB och levererats till T-buss. Även vagn 50 och 51 var Volvo B10M men kortare och hade troligen också plattform bak. En av dessa byttes av T-buss från Örebro till Karlskoga och Örebro fick istället en Scania CN113 som fick inv nr 29. T-Buss försökte - likt VL? - ett tag att ha samma vagnar i såväl lokal- som regionaltrafik och i Örebro gick ett tag vagn 38 och 39 som var Scanior med Ajokki Kaross och dörrställning 2-1-1 båda gick reklammålade som jag minns. Vagn 38 för Länsförsäkringar och 39 för Marieberg Köpcentrum (varför den näranog uteslutande gick på linje 31). Dessa torde ingått i samma serie som de Länstrafiklackade med nummer i serien runt 570-580 och som levererades ca 1992.