Ekensberg 1972

Startat av Hasse L, 10 november 2012, 13:40:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Ahh, gamla 195:an i gamla Ekensberg. Tack för den bilden - mycket snyggt!
Men vad är det som speglar sig i Pressbyråns fönster?

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 10 november 2012, 14:21:53 PM
Ahh, gamla 195:an i gamla Ekensberg. Tack för den bilden - mycket snyggt!
Men vad är det som speglar sig i Pressbyråns fönster?

HJP

Det såg jag inte tidigare! Tycks vara en Metropol! Kanske finns det en bild till, tagen vid samma tillfälle?

/Gunnar

K R

Citat från: Gunnar D skrivet 10 november 2012, 14:40:31 PM
Det såg jag inte tidigare! Tycks vara en Metropol! Kanske finns det en bild till, tagen vid samma tillfälle?
/Gunnar

Hej!

Och kan den bilden då möjligen föreställa Metropolen som vid tillfället innehade registreringsnumret D122?

mvh K R

Svempa

Jag ser faktisk en capitol . Den är som jag ser bilden en högervagn. Jag vill minnas att bara en Metropol högerombyggdes och då med en dörr på mitten .

HJP

Citat från: Svempa skrivet 11 november 2012, 05:43:17 AM
Jag ser faktisk en capitol . Den är som jag ser bilden en högervagn. Jag vill minnas att bara en Metropol högerombyggdes pch då med en dörr på mitten .
Jag är benägen att hålla med.
Förhoppningsvis får vi facit, genom en bild på bussen  :)

HJP

Hasse L

En utfärd med SSS tog oss runt gamla metropollinjer.
Tänkte att en bild med båda bussarna skulle vara kul att ha fyrtio år senare.

HJP

Tack för den bilden!
Två generationer - snyggt!

HJP

K R

Hej!

Då fick vi alltså svaret på den mystiska speglingen i Pressbyråns fönster!

Linjen till Gröndal/Ekensberg har ju f ö haft flera linjenummer genom åren.
Efter att spårvägslinjen 18 lades ner år 1949 blev det motor- och trådbussar på linje 98.
Därefter motorbussar på linjerna 63 och senare 133 vänstertrafikperioden ut.
Efter dagen H var det så dags för linje 195 som senare nummerändrades till 165.
Sedan vill jag minnas att det var dags för det nygamla linjenumret 133, som därefter slogs samman med 147.
Senare delades linjen emellertid och 133 återkom som nummer på linjen till Ekensberg.
Många olika linjenummer har det i alla fall varit...

mvh K R

Peter Rost

Festliga bilder! År 1979 nummerändrades 195, till nuvarande 165.

/Peter

Svempa

Kul där satte du mig .  :D

Mr H

Citat från: K R skrivet 11 november 2012, 23:07:12 PM
Hej!

Efter att spårvägslinjen 18 lades ner år 1949 blev det motor- och trådbussar på linje 98.
Sedan vill jag minnas att det var dags för det nygamla linjenumret 133, som därefter slogs samman med 147.
Senare delades linjen emellertid och 133 återkom som nummer på linjen till Ekensberg.
Många olika linjenummer har det i alla fall varit...

mvh K R

Hm, linjerna 133 och 145 slogs ihop till 195 redan den 18 oktober 1965. Jag kommer ihåg den dagen och förvirringen bland resenärerna vid Liljeholmen där 195:orna tycktes finnas överallt och också gå överallt! Några av förarna hade för att skärpa informationen satt upp pappskyltar i Metropolernas frontfönster på dörrsidan också! Det hade jag aldrig sett tidigare och det föreföll som att det tog upp en bra del av sikten genom det fönstret!

Jag var också med på bildens Metropolutfärd. Vi tog ut bussen i Hornsberg där den reparerats efter att en rangerare i Söderhallen brakat in i väggen på Söderhallen med den! Han skulle köra in i ett skepp och var förstås van vid vänsterstyrt! Bussen blev ganska så illa åtgången med en förskjutning i framvagnen. Jag kommer ihåg att man inte kunde stänga förargrinden. Det diffade ca en halv decimeter! Men Hornsberg fixade krockskadan och piffade upp bussen allmänt och sedan så var det dags för nämnda utfärd! Bussen är nylackad undantaget taket och har ännu inte fått sina SS-emblem!

Mr H

Gunnar D

Citat från: K R skrivet 11 november 2012, 23:07:12 PM
Hej!

Ja, Metropol var ju standard till Ekensberg från 1955 till Dagen H!
Först på linje 63 till apr 1964 därefter på linje 133 till hösten 1965 och sedan på linje 195 till Dagen H.

/Gunnar

K R

Hej!

Tack för påminnelsen om vid vilken tidpunkt linje 195 kom till, Mr H & Gunnar D!
Det hade effektivt sorterats bort ur minnesbanken.  ;)

mvh K R

Jimpan

Vilken Metropol-vagn är det på bilden? Det borde ju inte vara många att välja på så sent som 1972? Det kanske t.o.m. är någon av de som fortfarande "är i livet"?
"Mot bussåkar-sjukan finns ingen kur..."