Utvändig nödöppnare?

Startat av Christer K, 09 november 2012, 21:38:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

Måste det finns utvändig nödöppnare på buss? Krav från viss årsmodell eller?
Har även kollat på denna tidigare tråd i buss snack. http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=42301.msg309786#msg309786

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

yngrot

Krav på utvändig nödöppnare   vet dock ej från vilket år detta gäller..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Volvo började införa detta på 2002 års modeller, dvs i och med de första 8500 & 8700. Men själva lagen får någon annan väldigt gärna ge ett datum på.

Svemicke

Är inte det ett EU-krav? Bussar i Danmark har ju haft det länge.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jonas

Är det bara här i Uppsala som vi har problem med "ungjä**ar" som vrider på de yttre nödkranarna så att bussarna blir stående?

Fredde

Citat från: Z skrivet 15 november 2012, 00:16:32 AM
Är det bara här i Uppsala som vi har problem med "ungjä**ar" som vrider på de yttre nödkranarna så att bussarna blir stående?

Nej det förekommer även i Stockholm vid enstaka tillfällen. Det gäller att skyddskåpan som ska sitta över finns på plats så är det inte lika enkelt.

yngrot

Tyvärr försvinner skyddskåpan ..  tanken med nödöppnare är ju god  om bara folk kan låta den vara är ju samma som med nödhammare
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Christer K

Citat från: Z skrivet 15 november 2012, 00:16:32 AM
Är det bara här i Uppsala som vi har problem med "ungjä**ar" som vrider på de yttre nödkranarna så att bussarna blir stående?
Precis det var därför jag ställde frågan här på forumet, det hände i Vivalla där ungarna släppte ut luften ur dörrarna. När sedan busschauffören gick ut för att ordna detta så sprang de fram igen och gjorde om detta precis innan de skulle åka. Det hela avslutades med att man slängde en cykel framför bussen i hopp om att den skulle köras över. Efter att TL hade kontaktat Polis blev det lugnt på platsen.

Men ska det finnas ett skyddsglas/plast över så borde man ta upp det vi skyddsrond på fordonen eller skriva anmärkning vid dagens slut.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Patrik Henriksson

Citat från: Z skrivet 15 november 2012, 00:16:32 AM
Är det bara här i Uppsala som vi har problem med "ungjä**ar" som vrider på de yttre nödkranarna så att bussarna blir stående?

Själv kan jag bara minnas en gång som jag råkat ut för det, av ett gäng som jag skickat av på Hjalmar Brantingsplatsen pga bristande betalningsvilja. De drog kranen till mittdörren förstås, men jag for upp i elskåpet och fimpade dörrbromsen, körde fram 50 meter och återställde broms och kran... annars hade jag nog kunnat stå där ett tag.

Det förekommer ju att skyddskåporna ersatts med plåt som skruvas fast (nu minns jag inte alls var jag sett det dock) - men då sätter man ju själva nödöppningsfunktionen ur spel, så om det nu finns någon slags lag eller direktiv som påbjuder utvändiga kranar kan jag bara hålla med om att det vore intressant att läsa själva paragrafen.