SL linje 65 med konstig skyltning (ingen bild)

Startat av P.Ek, 09 november 2012, 17:52:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

P.Ek

Har de senaste två dagarna sett linje 65 skyltad "Cityterminalen via Norrtälje" i riktning Vanadisplan vid Centralen. Båda gångerna har det varit en Omnicity ll, Keolis 7478 tror jag det var idag. Någon som vet varför den har skyltat som den gjort?

//P.Ek :)

Nico

Är inte helt bergis, men den destionationen fanns väl i alla fall tidigare under specialdestinationer. Den var då avsedd för bl.a. linje 930, dvs. bussen till Kapellskär. Den ingick inte i SL-trafiken, men hade ändå ett nummer i SL:s specialnummerserie.

Ska man spekulera, förutsatt att destinationen finns kvar i menyn, så är det antingen någon förare eller så som leker alternativt att något blivit fel i den data sm innehåller uppgifter om omloppet. I nuläget är det väl dock inte så mycket som ska ned utan det mesta ska väl ändras först 9/12.

Det här är två möjliga förslag till orsak, men det finns säkert fler.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

P.Ek

Jo, jag tänkte att skyltningen annars används på Viking Line-bussarna från Kapellskär, men varför har SL haft det som alternativ?

Jag tror inte det är nån som leker med skyltningen, isåfall tar han/hon inte sitt arbete på allvar. Borde väl snarare vara något fel i den data som du nämde som innehåller uppgifterna om omloppet.

Jacob

Citat från: Nico skrivet 09 november 2012, 18:22:33 PM
Ska man spekulera, förutsatt att destinationen finns kvar i menyn, så är det antingen någon förare eller så som leker

Svaret är nej på det. Jag har sett den skyltningen på alla bussar med diodskyltningen. Och detta var i torsdags 25/10.

Märkliget att SL inte upptäckt det,,

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

J0han

Det är fel på destinationsdata i busspcn, problemet är känt och verkstan i Frihamnen jobbar på problemet, körde linjen sist i Torsdags och då står det Vanadisplan på Busspc och Cityterminalen via Norrtälje på destinationsskyltarna,

Nico

Att det skulle vara en förare som 'lekte' med destinationsskyltningen var bara ett orsaksförslag som jag lade fram. Det andra var istället just en bugg i programmet. Då det senare var det mest troliga så skrev jag sedan inte mer om det just för att det var så pass uppenbart att det var något i den vägen.

Någonstans har det väl alltså blivit tjall i programvaran, en felaktigt inlagd kod eller så. Ska man spekulera vidare så kan man kanske fundera kring att det är lätt att ta fel på förkortningar, koder mm. och att de för  "Cityterminalen via Norrtälje" och "Vanadisplan [Norra station]" kanske då påminner om varandra?

Det hela lär väl vara något som uppstått hos trafikplaneringen i samband med någon mindre ändring som kanske gått lite snett. Att det sedan tar några dagar för dylik informationen att laddas om/uppdateras gör ju att det kan ta en 7-8 dagar från upptäckt tills dess att åtgärden/ändringen är verkställd.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Hasse L

Citat från: Nico skrivet 10 november 2012, 12:35:34 PM
.......

Det hela lär väl vara något som uppstått hos trafikplaneringen i samband med någon mindre ändring som kanske gått lite snett. Att det sedan tar några dagar för dylik informationen att laddas om/uppdateras gör ju att det kan ta en 7-8 dagar från upptäckt tills dess att åtgärden/ändringen är verkställd.
Tråkigt att det inte går att rätta till manuellt i bussen under tiden....

Nico

Jo, håller med dig där. På gott och ont så har somligt i vissa lägen kanske blivit lite för avancerat för att det egentligen ska vara praktiskt. Så fort något då går ned så blir det lite olyckliga följder som kan ta tid att åtgärda. 

I det här fallet är frågan annars om det går att skylta 65 ihop med blank skylt, men samtidigt är det väl tyvärr så att många förare i gengäld inte heller vet riktigt hur de i så fall ska göra alternativt struntar i det. Linje 65 är väl heller inte direkt stans tyngst belastade linje på så vis varför kanske det här inte blir något större problem för förarna.

Alfred E. Neuman