På Järnvägsgatan..

Startat av Mattias, 09 november 2012, 15:39:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias

.. gick linje 12 för längesedan. Idag finns varken linjen eller CR 76:an kvar.

Örebro Trafik AB 41, EHB 451 på Järnvägsgatan, Örebro mitten av 70-talet.
Foto från Stadsarkivet Örebro.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Resenären

Det borde vara någon gång mellan november 1976 och sen hösten 1977. Linje 12 (Mellringe-Brickebacken) tillkom vid nytt linjenät i slutet på oktober 1976 och från hösten 1977 trafikerades linje 12 huvudsakligen av Volvo B58 ur den serie som levererades då (nr 79-87).

Resenären

Bussen är på väg mot Mellringe eftersom busstrafiken då gick Järntorget-Klostergatan-Järnvägsgatan på nordgång och Järnvägsgatan-Fredsgatan-Olaigatan-Järntorget i sydlig riktning. Storgatan var då avstängd för all trafik mellan Järntorget och Järnvägsgatan.
Linjenätet vid denna tid innefattade linjerna 11 (Adolfsberg-Hovsta), 12 Brickebacken-Mellringe, 14 Regionsjukhuset-Vivalla-Lundby, 15 Karlslund-Järnvägsgatan-Rynninge (hälften av turerna vände vid Järnvägsgatan), 16 Solhaga-Ringstorp, 17 Sörby-Hjärsta, 18 Högskolan-Örnsro, 25 Regionsjukhuset-Lundby-Vivalla i högtrafik, 31 Stortorget-Marieberg-Mosås och 32 Stortorget-Östra Mark. Våren 1978 upphörde 15 och 18 och de gamla linjerna 1 (Rynninge-Örnsro) och 7 Karlsund-Högskolan återkom. Våren 1979 tillkom linje 21 Adofsberg-Lillån

Peter Öden

Hej !

Kan någon förklara en detalj som man bl.a. fann på CR 76:orna i Örebro och kanske även på andra bussar av samma typ.
På typskylten stod det CR 76.59 L9B. Vad står just L9B för ??

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

Det här har vi haft uppe till diskussion tidigare, men jag minns inte om vi har kommit fram till någon förklaring. Örebro-bussarna var de första som levererades till Sverige. Därefter kom en serie till Uppsala. Hur är det med dessa? Fanns beteckningen L9B även där? Sedan fick Jönköping en serie och där lär beteckningen L9B har förekommit, i varje fall på vissa bussar i serien. Sedan tror jag inte att det blev fler bussar med denna beteckning. En fundering jag har är om det kan ha haft med vänstertrafik att göra, dvs om de bussar som gick i vänstertrafik före Dagen H kan ha varit anpassade för detta på något sätt (där L = left). 

Christer K

Buss nr 40, 41 och 42 var utrustade med Tachograf, en mätare som skriver på papper så man kan se hur lång tid bussturen har tagit från punkt A - B med uppehåll och allt. När detta gjordes informerades alla förare på denna linje att tidsstudie var på gång. En annan sak med dessa tre bussarna var att det var inget krångel med dörrar eller något annat heller dessa bussarna var nog i toppskick jämt.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.