nytt biljett system hos västtrafik?!?

Startat av reseguiden86, 08 november 2012, 13:34:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

reseguiden86

Hörde på nyheterna här om dagen och att det var någon från västtrafik som hade kommenterat att dom är inne på nytt biljettsystem till 2014 (hösten).. just pga att det nuvarande har fått för hård kritik och krånglat en hel del.. iaf med in och ut checkning

Någon mer som hört eller vet något om det??..  annars är det bara och vänta och se tills dem utalar sig mer om det..

yngrot

Tanken är väl att på något sätt ändra det som finns idag men helt nytt det tror jag inte det blir..     problemet med dagens system beror mycket på Västtfaik själva som inte kan informera ordetnligt hur dte funkar..  Egentligen ett lätt system  åker man över zongräns med kontoladdning trycker man först på + knapp och visar därefter kortet samt visar det vid avstigning..   Men hur många vet var zongränser är nånstans???   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 08 november 2012, 14:19:18 PM
Tanken är väl att på något sätt ändra det som finns idag men helt nytt det tror jag inte det blir..     problemet med dagens system beror mycket på Västtfaik själva som inte kan informera ordetnligt hur dte funkar..  Egentligen ett lätt system  åker man över zongräns med kontoladdning trycker man först på + knapp och visar därefter kortet samt visar det vid avstigning..   Men hur många vet var zongränser är nånstans???

Är du osäker kan du ju alltid trycka på + för säkerhets skull och sedan komma ihåg att checka ut. Extra viktigt om bussen fortsätter in i en annan zon innan ändhållplatsen.

Problemet är egentligen inte systemet som sådant utan att maskinerna fungerar så förbålt dåligt. Jag har i år vid cirka tio tillfällen åkt Borås-Göteborg eller vice versa utan att något dragits från kontoladdningen trots att jag tryckt + och checkat ut som man skall göra. Vid ett par tillfällen har jag blivit debiterad för längre sträcka än jag åkt utan att jag gjort fel. T ex att  jag fått betala från Herrljunga till Göteborg när jag i själva verket åkt Borås-Göteborg.

Ett annat problem är att det är nästan omöjligt att i förväg ta reda på vad resan kommer att kosta. Men det som behövs är bättre funktion på maskinerna och utbildning av såväl personal som resenärer. Fördelen att checka in och ut skall ju vara att jag inte behöver hålla reda på hur långt jag skall åka och om jag tänkt åka t ex Göteborg-Strömstad men ändrar mig under resans gång till att bara åka till Uddevalla går det nu hur bra som helst. Det är bara att checka ut i Uddevalla.

Alltså: lägg ned resurser på att förbättra det nuvarande systemets funktionalitet i stället för att satsa på ett helt nytt system med allt vad innebär av kostnader och utbildningsproblem.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 november 2012, 16:07:44 PM
Alltså: lägg ned resurser på att förbättra det nuvarande systemets funktionalitet i stället för att satsa på ett helt nytt system med allt vad innebär av kostnader och utbildningsproblem.

Vill bara anmäla fullständigt medhåll. Det krävs otroligt mycket för att ta fram ett nytt system. Det krävs utredningar och anaylser, designarbete och utvecklingsarbete, utbildningar och liknande. Dessutom, inte minst, måste väldigt många människor lära sig att hantera ett nytt system. Detta är inte precis saker som är gratis. Inte särskilt billigt heller.

Nej, nu har vi det system vi har, med sina fel och brister. Lyckas man bara rätta till de direkta felen och hitta lösningar på de mest irriterande bristerna är det betydligt bättre hushållande med regioninvånarnas pengar och tålamod att inte vara allt för ivrig och klåfingrig!
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Erling.L

Om jg förstått det rätt är väl grunden tp5000 men nytt upplägg på taxesystemet samt att det är det nya kortläsarna som skall behållas (lcd modellen)
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

yngrot

Har hört att det ev skulle bli som det var förr att resenären ska tala om för föraren vart de ska åka och sen ska föraren trycka in resan .. Om det stämmer  blir det ju ännu långsammare system än det är nu och ännu större risk för fel debitering..   

Låter ju konstigt om det är som Staffan skriver att man kan betala herrljunga Gbg istället för Borås-Gbg  ..  En nackdel med nuvarande system är ju att vi förare inte kan se vad en kontoresa kostar   frågar en resenär vad det kostar så vet vi sällan vad det kostar ..

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 09 november 2012, 21:34:52 PM

Låter ju konstigt om det är som Staffan skriver att man kan betala herrljunga Gbg istället för Borås-Gbg  .. 

Konstigt eller inte men det var det jag fick göra. Tåget kom från Herrljunga och vände i Borås till Göteborg efter cirka en halvtimme. Enligt Västtrafiks Kundtjänst var det tågvärden som gjort fel men tågvärdar jag talat med säger att det personalen inte ställer in positionen utan det görs automatiskt via GPS. Jag har skrivit om händelsen på min blogg:
http://savenfjord.blogspot.se/2011/08/vasttrafik-eller-dsbfirst-forsokte-lura.html
(Så här efteråt är jag beredd att ta tillbaka lite av det jag skriver om vem som gjort fel. Men jag gick på de uppgifter som jag fick av Västtrafiks Kundtjänst.)

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2012, 22:50:46 PM
Konstigt eller inte men det var det jag fick göra. Tåget kom från Herrljunga och vände i Borås till Göteborg efter cirka en halvtimme. Enligt Västtrafiks Kundtjänst var det tågvärden som gjort fel men tågvärdar jag talat med säger att det personalen inte ställer in positionen utan det görs automatiskt via GPS. Jag har skrivit om händelsen på min blogg:
http://savenfjord.blogspot.se/2011/08/vasttrafik-eller-dsbfirst-forsokte-lura.html
(Så här efteråt är jag beredd att ta tillbaka lite av det jag skriver om vem som gjort fel. Men jag gick på de uppgifter som jag fick av Västtrafiks Kundtjänst.)

Jag har mer hum om JLT:s Cubic-system på Krösatågen än Västtrafiks ERG och detta ska också "hänga med" på var man är via GPS. Dock händer det att detta "fastnar" på en station och det brukar uppmärksammas ganska snart då påstigande som stämplar inte får sina kort godkända eftersom systemet säger att de är i fel zon. Kan tänka mig att motsvarande händer då och då även med ERG...  :-\

yngrot

Jag har oxå erfarenhet av Cubic och det händer att den "fastnar" på fel hpl på ERG  (hajen)  brukar det inte hända  men allt kan hända när det är en massa satelliter och datorer med i bilden  ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 10 november 2012, 08:52:54 AM
Jag har oxå erfarenhet av Cubic och det händer att den "fastnar" på fel hpl på ERG  (hajen)  brukar det inte hända  men allt kan hända när det är en massa satelliter och datorer med i bilden  ;)

Jag antar att det är något vanligare på tågen än på bussarna eftersom det finns mer omkring som stör på ett tåg. Dock har jag bara råkat ut för just att betala för mycket på grund av fel sträcka en enda gång. Däremot är det mycket vanligare att jag får betala för lite eller inte alls för att GPS-en inte vet var vi är vid framkomsten.

AL

Visst finns det kanske anledning att se över utbildningsfrågan, men i grund och botten handlar det om ett biljettsystem som är alltför komplicerat för gemene man jämfört med det system som tidigare användes. Ett system som både var snabbt, tillförlitligt och enkelt att använda - även för den mest ovana resenären.

I Göteborg förekommer inte längre någon försäljning av biljetter ombord, varken kontant eller med kort och detta har förstås fört med sig att merparten förare inte längre behöver ha någon aktiv involvering i biljettsystemet annat än att ställa in tur vid varje ändhållplats eller möjligtvis vara behjälplig vid gruppresor och dylikt - något som även det minskat i takt med att nya läsare installerats även i ickestombussar.  I Göteborg finns numera också regeln att påstigning är tillåten i samtliga dörrar även om det finns undantag, t ex linje 59, men principen har ändå spridit sig till trafiken i hela Göteborg, inklusive närförorter som Partille och Mölndal med påföljden att fuskåkandet sannolikt ökat markant.  Och ansvaret för allt detta vilar förstås på Västtrafik.

Mer utbildning är inte lösningen på problemet utan snarare en radikal förenkling av biljettsystemet som gör det förståeligt även för den mest ovana resenären.

Olof Lagerkvist

Citat från: AL skrivet 10 november 2012, 12:30:12 PM
Visst finns det kanske anledning att se över utbildningsfrågan, men i grund och botten handlar det om ett biljettsystem som är alltför komplicerat för gemene man jämfört med det system som tidigare användes. Ett system som både var snabbt, tillförlitligt och enkelt att använda - även för den mest ovana resenären.

Vilket av systemen som användes tidigare menar du? Om du menar det i Göteborg så håller jag tyvärr inte med. Men det händer emellanåt att man får höra det numera, framförallt av Göteborgare som vuxit upp med det gamla systemet och lärt sig det i grunden. För dessa var det givetvis självklart, efter alla år. Man vänjer sig vid det mesta här i världen. Men det var definitivt inte självklart för ovana resenärer eller turister. Det kan jag intyga som åkte lite mer sparsamt i Göteborg på den tiden. Det var massvis med frågetecken. Skulle man trycka på siffran och sätta ner kortet i läsaren, eller tvärtom? Vad gjorde man om kortet tog slut när man skulle stämpla? Om man skulle åka flera på samma kort, skulle man då stämpla alla kuponger på en gång, eller i flera omgångar? Givetvis självklarheter för den som hade vanan, men det fanns mycket lite instruktioner, aldrig några broschyrer med information om hur det fungerar eller liknande. Detta med att det var ganska komplicerat handhavande som krävde mycket vana, i kombination med brist på instruktioner gjorde det systemet helt bedrövligt enligt min mening.

Det var inte helt enkelt heller att förklara logiken i antal kuponger för turister. Två kuponger betyder en vuxen - en zon. Tre kuponger betyder en vuxen - två zoner. Fast bara i och kring Göteborg. Sedan blir det tre kuponger för en zon. I de flesta fall. Ibland räcker det med två. Osv. Det är väldigt skönt att slippa allt det här trasslet numera. Jag blev väldigt tacksam när det gamla systemet till slut skrotades.

Citat från: AL skrivet 10 november 2012, 12:30:12 PM
Mer utbildning är inte lösningen på problemet utan snarare en radikal förenkling av biljettsystemet som gör det förståeligt även för den mest ovana resenären.

Jag har lite svårt att se hur handhavandet kan göras enklare. Möjligen då att man kan införa in- och utcheckning i alla lägen och skippa +-knappen. Men redan idag är det mycket lite man behöver hålla reda på som resenär. Man behöver inte hålla reda på till vilken zon man ska resa och inte hur många zoner det är dit längs resvägen. Man behöver inte själv hålla reda på bytestider. Vid alla (gula) kortläsare finns det anslag som talar om hur man checkar in flera personer osv. Alltså, det är väldigt enkelt, enligt min erfarenhet, att förklara för turister och ovana resenärer just eftersom handhavandet är så enkelt.

Det som behöver lösas är de tekniska felen, samt att vissa egendomligheter i reglerna behöver ses över så att det blir lättare att förutse vad en resa kommer att kosta. Samt kanske mer utbildning till personalen. Men att alla resenärer ska lära sig ett nytt system i det här läget när man redan har vant sig vid att slippa hålla reda på en massa saker, det tror jag vore sämre, på många sätt.
Olof Lagerkvist

... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 10 november 2012, 13:11:06 PM
Vilket av systemen som användes tidigare menar du? Om du menar det i Göteborg så håller jag tyvärr inte med. Men det händer emellanåt att man får höra det numera, framförallt av Göteborgare som vuxit upp med det gamla systemet och lärt sig det i grunden. För dessa var det givetvis självklart, efter alla år. Man vänjer sig vid det mesta här i världen. Men det var definitivt inte självklart för ovana resenärer eller turister. Det kan jag intyga som åkte lite mer sparsamt i Göteborg på den tiden. Det var massvis med frågetecken. Skulle man trycka på siffran och sätta ner kortet i läsaren, eller tvärtom? Vad gjorde man om kortet tog slut när man skulle stämpla? Om man skulle åka flera på samma kort, skulle man då stämpla alla kuponger på en gång, eller i flera omgångar? Givetvis självklarheter för den som hade vanan, men det fanns mycket lite instruktioner, aldrig några broschyrer med information om hur det fungerar eller liknande. Detta med att det var ganska komplicerat handhavande som krävde mycket vana, i kombination med brist på instruktioner gjorde det systemet helt bedrövligt enligt min mening.

Det var inte helt enkelt heller att förklara logiken i antal kuponger för turister. Två kuponger betyder en vuxen - en zon. Tre kuponger betyder en vuxen - två zoner. Fast bara i och kring Göteborg. Sedan blir det tre kuponger för en zon. I de flesta fall. Ibland räcker det med två. Osv. Det är väldigt skönt att slippa allt det här trasslet numera. Jag blev väldigt tacksam när det gamla systemet till slut skrotades.

Jag har lite svårt att se hur handhavandet kan göras enklare. Möjligen då att man kan införa in- och utcheckning i alla lägen och skippa +-knappen. Men redan idag är det mycket lite man behöver hålla reda på som resenär. Man behöver inte hålla reda på till vilken zon man ska resa och inte hur många zoner det är dit längs resvägen. Man behöver inte själv hålla reda på bytestider. Vid alla (gula) kortläsare finns det anslag som talar om hur man checkar in flera personer osv. Alltså, det är väldigt enkelt, enligt min erfarenhet, att förklara för turister och ovana resenärer just eftersom handhavandet är så enkelt.

Det som behöver lösas är de tekniska felen, samt att vissa egendomligheter i reglerna behöver ses över så att det blir lättare att förutse vad en resa kommer att kosta. Samt kanske mer utbildning till personalen. Men att alla resenärer ska lära sig ett nytt system i det här läget när man redan har vant sig vid att slippa hålla reda på en massa saker, det tror jag vore sämre, på många sätt.

Nu försöker du med det omöjliga: att förklara för en i Göteborg bosatt person att Västtrafiks område sträcker sig utanför Göteborg. Mycket enklare än det är nu för resenärerna kan det inte gärna bli om man ser till regionen som helhet. Men det är klart: om man kan hitta ett system som är så enkelt att resenärerna inte alls behöver lära sig det så... Men jag tror inte man gör det och jag känner verkligen inte för att slänga ut skattepengar - alternativt få sämre trafik - för att man skall införa ett helt nytt biljettsystem som säkert också det kommer att krångla i början.

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2012, 22:50:46 PM

Tågpersonalen är ansvarig för att knappa in rätt linje och tur i maskinen. Detta ligger till grund för hur mycket pengar som reserveras när du kliver på och trycker +. Det är med hjälp av informationen om linjen som maskinen avgör hur många zoner det är till ändhållplatsen. Däremot är det GPS-positioneringen som avgör vid vilken hållplats du kliver på och kliver av. Sträckan däremellan avgör vad som slutligen ska dras från kortet.

Kliver du på i Borås och av i Göteborg ska det alltså dras rätt avgift ändå, även om fel linje är inlagd i maskinen. Så länge GPS-positioneringen fungerar, alltså. Vilket den troligen inte gjorde i ditt fall. Det kan alltså inte skyllas på tågpersonalen. Däremot var det troligtvis så att tågpersonalen inte knappat in rätt linje och tur när tåget "bytte linje" i Borås, vilket gjorde att maskinen reserverade fel belopp när du klev på och tryckte +. Särskilt fel blir det om maskinen trodde att tåget var kvar i Herrljunga...

Ja, helt lätt är det inte. Det kan ju dessutom mycket väl rört sig om kombination av flera fel, med helt olika bakomliggande orsaker. Att inte personalen knappat in rätt linje kan även ha orsaker som inte tågpersonalen kan göra särskilt mycket åt. Exempelvis kan det bli så att personalen måste vänta på att transaktionslogg från den tidigare linjen ska skickas iväg först, vilket kan ta en stund. Det är dessutom så illa så att i vissa lägen syns inte felmeddelandet som talar om detta förrän personalen försöker logga in och knappa in rätt linje. Dessutom syns meddelandet då bara en bråkdels sekund på personalens display, vilket gör att det är lätt att tro att det är något mycket värre fel än det egentligen är.
Olof Lagerkvist

... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Tack, Olof, för förklaringen. Det märkliga var ju dock att tågvärden (kontrollanten?) såg direkt att det var något fel på kortet och påstod att jag inte stämplat (vilket jag hade gjort och det verifierades av resehistoriken från Västtrafik) och gjorde därför detta åt mig utan att märka att det fortfarande var fel station.

Som sagt: det är det tekniska systemet som måste förbättras.