Bussar i Uppsala i juni 1994, del 1 (av 3)

Startat av Staffan Sävenfjord, 07 november 2012, 15:25:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

KEL562. Jag har noterat den som EB Trafik 98 men enligt SBH har den redan från leverans varit SJ 1631. I vilket fall som helst torde den ha kommit till Swebus i mars 1997 när de köpte EB Trafik, om den då inte hunnit ställas av innan dess. Lackeringen är ju inte precis den som Swebus hade i Uppland men inte heller den som EB Trafik hade. Någon som kan skingra mystiken?


PFA999 kom sedan till en muslimsk friskola.


PDP350.



PLF486.


DAN855.


OZC818, en västeråsare på besök i Uppsala.







Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Leif Eklund

Hej
EB 98 användes som hållplats servicebuss.
Leffe

Jocke Selling

Lacken på  KEL562 var ULs egen, de första Upptågen hade snarlik färgsättning, vilket även nästa hpl buss kom att få. Tror att den som var en Renault Master dök upp omkring sommaren 1995. Troligen fick den EB nummer eftersom EB ägdes av UL. Helt rätt annars att det är Fd SJ 1631, som UL förvärvade runt 1991-1992. Lacken får väl ses som en förlaga till den sk UL03.
Före dennas tid som hållplatsbuss vill jag minnas att man hade en gammal Katrineholmare från SJ och att den var lackad GUL! Men jag kanske missminner mig.

KEL562 hade godsfinka, vilken förlängdes fram till drivaxeln, för att rymma bla hållplatsstolpar och verktyg. Resterande av inredning med säten behölls i syfte att kunna rycka in som "nödreserv".

Mycket trevliga bilder, tack Staffan.


//Jocke

Staffan Sävenfjord

Jag visste att jag skulle få en förklaring till KEL562. Tack Leif och Jocke för uttömmande svar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Eje L

Det är riktigt att det var UL:s hållplatsbuss som var registrerad på vårt dotterbolag EB-Trafik. Före den fanns "Gula faran", fd SJ 0492 om jag minns rätt, som var en Katrineholmare som fått sätena urrivna så att den kunde lastbilsregistreras.
Eje Larsson