Hur kan Volvo bli en mer attraktiv säljare av stadsbussar?

Startat av Gabriella, 07 november 2012, 15:07:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gabriella

Hej gänget!

Tänkte ni kunde hjälpa mig med en skoluppgift.

Huvudfrågan jag behöver besvara är Hur kan Volvo anpassa sin verksamhet för att bli en mer attraktivt val för kommunaltrafiken i Berlin?

Enligt BVG (företaget som driver bussarna i Berlin) prioriterar de miljötänk, punktlighet och tillförlitlighet, något som de flesta bussproducenter hävdar att de är bra på. BVGs bussflotta består idag bara av ca 4% Volvobussar, istället för Volvobussar har BVG valt att satsa på Mercedes Citero och Solaris Urbino. Vad tror ni får BVG att föredra dessa bussar framför Volvos utbud?

Hur tror ni att Volvo kan bli bättre på att konkurrera på stadstrafiksmarknaden?

Alla idéer är välkomna!

homer

Mats Karlsson

Så länge Volvo inte är tyskbyggd är det nog hopplöst. Tyskar är superpatriotiska.

saurer

Nja
Det står väl inte "Made in Germany" på Solaris bussarna
Och visst har priset med saken och göra
Men det är väl att börja i fel ände ,
Man kanske ska börja med vad kunderna  dvs passagerarna vill ha.
idag är det nog för mycket kompromisser mellan olika krav ,från länshuvudmän ,hadikapporganisationer ,lagar osv osv
Vad begär du själv av en busstur
Man ska ochså betänka att Berlin tillsammans med London är dubbeldäckarnas huvudstäder

Kan man konkurera med kvalité idag ,tror inte det,trots at länshuvudmännen försöker hitta på kriterier och modeller för att mäta kvalité bla med hjälp av årsmodellskrav

Kanske man kan konkurera med underhåll och service

/S

Cero

Citat från: Mats Karlsson skrivet 07 november 2012, 19:50:39 PM
Så länge Volvo inte är tyskbyggd är det nog hopplöst. Tyskar är superpatriotiska.

Jag tror dessvärre att du har helt rätt. Kanske att Volvo till och med bör vara tyskägt och helst grundat i Tyskland för att kunna komma ifråga.

Dock är det fascinerande att vi i Sverige (och antagligen ett antal andra EU-länder) förefaller ha diverse upphandlingsregler eller företagsmässiga effektivitetskrav att ta hänsyn till när vi köper exempelvis bussar, men det förefaller inte tillämpas i Tyskland.

Att Solaris lyckas är ju iofs intressant, men är den inte en teknisk off-spring från tyska MAN?

Ersa

Citat från: saurer skrivet 07 november 2012, 20:16:05 PM
Nja
Det står väl inte "Made in Germany" på Solaris bussarna

Citat från: Cero skrivet 07 november 2012, 20:18:45 PM
Att Solaris lyckas är ju iofs intressant, men är den inte en teknisk off-spring från tyska MAN?

Solaris grundades som "Neoplan Polska" 1994, och när deras egna modell Solaris Urbino kom 1999 var den byggd nästan helt enligt tyska normer. Jag anser att som man förare nästan inte upplever några körmässiga skillnader mellan dagens Solaris Urbino och dagens MAN Lion's City av samma storlekar. Då är skillnaderna betydligt större mellan Scanias och Volvos likvärdiga stadsbussar.

Men visst skulle Volvo kunna sälja stadsbussar i Tyskland, om de bara låter nybygga en buss enligt samma tyska normer, med en förarplats nästan kopierad från MAN/Solaris/Mercedes samt matchar Solaris och MAN i pris, support, service och eftermarknad på tysk mark. Samt att bussmodellen ska vara minst lika tyst, välisolerad samt ha lika bra klimatanläggning och antispinnsystem. När det är klart kan Volvo kanske börja att så smått försöka konkurrera.

Skulle jag själv behöva köpa in ett gäng bussar för tätorts/förortsinriktad trafik här i Sverige skulle jag idag dock välja Mercedes Citaro och/eller Setra NF. Detta snarare pga erfarenheterna av Volvobussar tillverkade de senaste 10 åren.

volvo99

Jag tror inte att ni ska under skatta Volvo bussar för stads & region trafik . Kolla bara Volvos utveckling kring säkerhet & miljö .
Hybriderna från Volvo Bussar är ett varumärke som många är intresserade av att köpa konceptet på
, det säger en hel del tycker jag ! Volvos framtids motorer euro6 är ju i full fart framåt på marknaden , 11L finns redan & fler är på G 2013.