Några höstlovsbilder från Stora Karby

Startat av P.Ek, 06 november 2012, 21:00:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

P.Ek


Först Arriva 7529 vid Stora Karby


En liten promenad till hållplats Lussinge strax norr om Karby...


...för att fota Arriva 7541 med glad förare, tack för vinken!


Nobina 7608 vid Brottby trafikplats


//P.Ek :)

MATTIAS A.

Fina bilder!

Busslinje 666 förlängs den 9:e december 1,4 km. i sydöst från busshållplatsen "Stora Karby" (Karbyskolan) till busshållplatsen "Brottby torg" där en ny bussvändslinga har byggts vid gamla ångbåtsbryggan/gamla mejeriet/gamla brandstationen (oj det var mycket gamla). Denna förlängning innebär bytesmöjlighet till all trafik på E18 via busshållplatsen "Brottby trafikplats".

Ersa

Nästan rekordlång tid från att slingan byggdes (i somras) fram till att den invigs den 9 december.

MATTIAS A.

Verkligen!

SL:s besked var tidigare i år var att bussvändslingan (och en ny busshållplats) skulle tas i bruk vid tidtabellsskiftet den 20:e augusti. Bussvändslingan (och den nya busshållplatsen) var färdigställd den 20 juli...

P.Ek

Citat från: MATTIAS A. skrivet 29 november 2012, 17:36:49 PM
Fina bilder!

Busslinje 666 förlängs den 9:e december 1,4 km. i sydöst från busshållplatsen "Stora Karby" (Karbyskolan) till busshållplatsen "Brottby torg" där en ny bussvändslinga har byggts vid gamla ångbåtsbryggan/gamla mejeriet/gamla brandstationen (oj det var mycket gamla). Denna förlängning innebär bytesmöjlighet till all trafik på E18 via busshållplatsen "Brottby trafikplats".

Tackar!

Men det är synd att bara en tur på linje 666 förlängs till Brottby torg och två turer från Brottby torg. Det kanske handlar om att bussen efter körning på linje 666 ska tomköra mot Vallentuna. Linje 665 får inte heller alla turer förlängda till/från Brottby.

http://sl.se/ficktid/vinter/h665.pdf

http://sl.se/ficktid/vinter/h666.pdf

MATTIAS A.

Citat från: P.Ek skrivet 30 november 2012, 19:06:30 PM
Tackar!

Men det är synd att bara en tur på linje 666 förlängs till Brottby torg och två turer från Brottby torg. Det kanske handlar om att bussen efter körning på linje 666 ska tomköra mot Vallentuna. Linje 665 får inte heller alla turer förlängda till/från Brottby.

http://sl.se/ficktid/vinter/h665.pdf

http://sl.se/ficktid/vinter/h666.pdf

En helt riktig iakttagelse. Tyvärr...

När kommunfullmäktige i Vallentuna kommun beslutade om den (i mina ögon orimligt kostsamma) investeringen på 2,8 miljoner kronor för den nya bussvändslingan, så förespeglades kommunfullmäktige att det var samtliga korta turer på busslinje 665 samt samtliga turer på busslinje 666 som skulle förlängas över E18 till Brottby torg för att på så vis möjliggöra byte till linjenätet på E18...

Vet inte riktigt hur man skall påverka för att få en dylik förändring till stånd. Det blir också i mina ögon (lekman) lite rörigt när busslinje 665 nu får fyra olika slutstationer i öst och nord (Stora Karby, Brottby torg, Söderhalls trafikplats samt Kårsta station). Likaledes två olika slutstationer i syd för busslinje 666 (Stora karby samt Brottby torg). Sedan så är det så tidiga avgångar mot Ekskogens station, så i realiteten omöjliggörs en vettig arbetsplatspendling...

Jag gissar att man måste ha tillgång till någon slags grafisk tidtabell för att se hur turerna är planerade, eller är det sekretessbelagt material som bara trafikplanerare på Arriva har tillträde till...

MATTIAS A.

Fick också svar enligt följande från Arriva, vilket jag har svårt att bedöma riktigheten i:

Hej!

Om alla turer på linje 666 och alla kortturer på linje 665 skulle förlängas skulle det innebära antingen att:

a)      SL måste beställa ytterligare en buss för trafiken

b)      Skolans start- och sluttider (Karbyskolan i Brottby, eller Gustav Vasaskolan i Lindholmen) måste ändras

c)       Andra turer dras in



eftersom alla  bussar är ute och rullar vid dessa tider. I förhållande till antalet resenärer som förmodas utnyttja dessa fåtaliga turer är det inte ekonomiskt försvarbart att beställa en ny buss.

Man kan naturligtvis arbeta för att skolorna förskjuter start- och sluttider ännu mer än i dagsläget men det brukar inte vara populärt.

Om alternativ c) skulle väljas är vår bedömning att fler får det sämre än des om skulle vinna på att det fåtal turer som i dagsläget inte kan förlängas till Brottby gör det.

Dessutom gör reglerna om toalettpauser för förarna att en förlängning med sju minuter gör att reglerna inte längre kan hållas.


Det är naturligtvis bättre om alla turer kan gå hela sträckan och att det bara finns två olika ändhållplatser men det är alltid en ekonomisk fråga och eftersom det handlar om skattepengar så går det tyvärr inte att motivera.


P.Ek

Citat från: MATTIAS A. skrivet 30 november 2012, 19:39:11 PM
Fick också svar enligt följande från Arriva, vilket jag har svårt att bedöma riktigheten i:

Hej!

Om alla turer på linje 666 och alla kortturer på linje 665 skulle förlängas skulle det innebära antingen att:

a)      SL måste beställa ytterligare en buss för trafiken

b)      Skolans start- och sluttider (Karbyskolan i Brottby, eller Gustav Vasaskolan i Lindholmen) måste ändras

c)       Andra turer dras in



eftersom alla  bussar är ute och rullar vid dessa tider. I förhållande till antalet resenärer som förmodas utnyttja dessa fåtaliga turer är det inte ekonomiskt försvarbart att beställa en ny buss.

Man kan naturligtvis arbeta för att skolorna förskjuter start- och sluttider ännu mer än i dagsläget men det brukar inte vara populärt.

Om alternativ c) skulle väljas är vår bedömning att fler får det sämre än des om skulle vinna på att det fåtal turer som i dagsläget inte kan förlängas till Brottby gör det.

Dessutom gör reglerna om toalettpauser för förarna att en förlängning med sju minuter gör att reglerna inte längre kan hållas.


Det är naturligtvis bättre om alla turer kan gå hela sträckan och att det bara finns två olika ändhållplatser men det är alltid en ekonomisk fråga och eftersom det handlar om skattepengar så går det tyvärr inte att motivera.

Intressant, tack för att du delade med dig av detta! :)