Huvudmeny

SL 176

Startat av igel, 04 november 2012, 20:58:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Jag såg att 176 i helgen skyltades "176 Solbacka". När började man skylta Solbacka och inte Stenhamra (det var efter att hösttidtabellen infördes i alla fall, för där står Stenhamra). En lite märklig ändring efterdom ändhållplatsen inte har ändrats, och i synnerhet mitt under en tidtabells period. Varför kunde man inte vänta till vintertidtabellen den 9 dec.

o.t. är det flera ekerölinjer som har fått sin destinationsskyllt ändrad.   

Tommy E

Jo, skyltningen på linje 176 har ändrats ett flertal gånger. På Swebustiden och i början av Arrivatiden skyltade man "176 Stenhamra", vilket enligt mig var den bästa varianten. Någon gång under sommaren/hösten 2009 började man med omskyltning från "176 Stenhamra" till "176 Stenhamra (Solbacka)" mitt på linjen. Först var omskyltningen vid Nockeby, men efter ett tag blev det vid Brommaplan istället. Så har det varit fram till för några veckor sedan, då man började med "176 Solbacka", och jag tror faktiskt bussarna skyltar så hela vägen från Mörby station. Om det är på det sättet har jag lite svårt att förstå anledningen, för i trakterna kring Danderyd och Solna är det nog få som vet var Solbacka ligger. De som känner till Stenhamra torde vara fler, då sagda ort är den största på Färingsö. Hur som helst tycker jag det är bra att man återgår till enradig skyltning, eftersom det ger bättre läsbarhet på avstånd, men jag hade hellre sett att det stod "Stenhamra".

Citat från: igel skrivet 04 november 2012, 20:58:15 PM
o.t. är det flera ekerölinjer som har fått sin destinationsskyllt ändrad.

Har även dessa ändringar skett inom de senaste veckorna? Vilka linjer är det du tänker på?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

buskörare

Jag ser både Solbacka och Stenhamra i Danderyd, så det verkar förekomma båda?

Nico

Citat från: Tommy E skrivet 04 november 2012, 22:54:41 PMOm det är på det sättet har jag lite svårt att förstå anledningen, för i trakterna kring Danderyd och Solna är det nog få som vet var Solbacka ligger. De som känner till Stenhamra torde vara fler, då sagda ort är den största på Färingsö. Hur som helst tycker jag det är bra att man återgår till enradig skyltning, eftersom det ger bättre läsbarhet på avstånd, men jag hade hellre sett att det stod "Stenhamra".

Går nog på ett ut, de flesta i länet har nog inte någon större koll på alla destinationer, men man åker glatt med i alla fall. Sannolikt är det linjenumret och riktningen som avgör och numera brukar ju även tidtabeller mm. få sitta kvar uppe vilket även det ger viss information. Tror inte heller Knalleborg, Skärvik eller Jungfrusund osv. är så välkända destinationer om man inte råkar bo i närheten... trots det så har de skyltats på 177, 303 etc.

Inte heller lär t.ex. Nyfors på 873 göra det så myclet klarare för någon ovan person vid vid Gullmarsplan. Inte ens med linjerna i City, med dess relativt små avstånd, så är det alltid så att folk vet var slutdestinationen finns... Exempelvis Hakberget på linje 56, Storängsbotten på linje 62 osv. Visst kan det vara bättre att skylta område, men ibland blir även det fel då folk inte vet exakt var bussen i så fall stannar. Ta linje 2 som stannar vid Sveaplan, men skyltar Norrtull. Lite samma sak som mitt privata hatobjekt... att skylta Stockholm på en lokalbuss... frågan för en ovan är ju även då... var stannar bussen?!  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Jag tycker nog Solbacka är det bästa - och jag har nog alltid irriterat mig på "ortskyltning" - jo, jag vet att jag väl får majoriteten av bussnackare emot mig här. Ortskyltning är väl o.k. om man skriver namnet på ändhållplatsen inom parantes - men då finns det oftare mer väsentlig information att ge än att ägna utrymme åt den saken. Därmed inte sagt att det kan se "snyggt" ut - men det är ju en rent estetisk aspekt.

Problemet är ju som med Stenhamra att man har en hållplats som heter Stenhamra Centrum. Det blir ju alltså bara förvirrande för den som inte känner till bussystemet (och nästan för dem som gör det också).

Ingen tar ju nästan en buss genom att bara titta på destinationsskylten och då är det ju sällan till själva orten man ska - utan till något centrum (i annat fall har man nog kollat upp sträckningen innan) - att ange via destinationer tycker jag alltså oftast är mer motiverat i sådana fall - exempelvis "via Stenhamra centrum". Gäller ju också exempelvis 336 - viktigare information än att Färjestadsvägen ligger i Svartsjö - är ju i sådana fall att ange att den går via Stenhamra centrum - eftersom det finns olika linjealternativ. Medan den som skall till Svartsjö nog kollat upp tidtabellen (med tanke på den glesa turtätheten).

JDS

Citat från: Omnilasse skrivet 05 november 2012, 09:50:59 AM
Ingen tar ju nästan en buss genom att bara titta på destinationsskylten och då är det ju sällan till själva orten man ska - utan till något centrum (i annat fall har man nog kollat upp sträckningen innan)

Visst, självklart borde Swebus alltid skylta "Resecentrum" på bussarna oavsett vilken stad bussen går till (utom om den går till Stockholm eller Göteborg, för då ska den naturligtvis skyltas "Centralen"). Hur var det nu, ungefär rätt eller precis fel...  ::)

Tommy E

Citat från: Nico skrivet 05 november 2012, 06:18:40 AM
Går nog på ett ut, de flesta i länet har nog inte någon större koll på alla destinationer, men man åker glatt med i alla fall. Sannolikt är det linjenumret och riktningen som avgör och numera brukar ju även tidtabeller mm. få sitta kvar uppe vilket även det ger viss information. Tror inte heller Knalleborg, Skärvik eller Jungfrusund osv. är så välkända destinationer om man inte råkar bo i närheten... trots det så har de skyltats på 177, 303 etc.

Jo, du kan ha rätt i att Stenhamra inte är mer bekant än Solbacka för resenärerna, men jag tycker ändå det känns mer informativt att skylta Stenhamra. :P Skyltningen är ju inte direkt felaktig, eftersom ändhållplatsen Solbacka ligger i Stenhamra. Jag tror (eller hoppas :P ) att många infödingar på ön känner till att alla bussar mot Stenhamra som kommer från söder går till just Solbacka. Även om man inte vet var i Stenhamra bussen vänder, är orten inte större än att det går att gå dit man ska oavsett vilken hållplats man kommer till. (Dock förutsätter detta förstås lite lokalkännedom, samt att man inte har svårt att gå.)

Som tidigare har nämnts i tråden finns det ju en hållplats som heter "Stenhamra centrum", och när den hållplatsen tidigare hette enbart "Stenhamra" kan man säga att skyltningen "Stenhamra" var en aning missvisande. Bussarna gick ju till hållplatsen Stenhamra, men vände inte där utan fortsatte några hållplatser till. Kanske var det för att undvika missförstånd av den här typen man ändrade hållplatsnamnet?

När det gäller linje 302 och 303 mot Knalleborg resp. Jungfrusund utgår ju bussarna från Brommaplan, vilket innebär att de flesta som åker med ska till Mälaröarna och därmed förhoppningsvis vet ungefär vart bussen går. Dock ska man nog som sagt antingen bo i närheten eller vara bussnörd för att veta exakt var ändhållplatsen ligger. Beträffande linje 177 håller jag dock med om att "Skärvik" nog är tämligen intetsägande för dem som reser kortare sträckor i området mellan Brommaplan och Mörby station. För länge sedan skyltade linjen "177 Ekerö Skärvik" (på en rad), och det var nog ganska bra, eftersom jag antar att "Ekerö" är det enda namnet som de flesta i Stockholm kan förknippa med Mälaröarna. Att skylta "Ekerö Stenhamra" på linje 176 vore dock inte helt lyckat, då linjen går till Färingsö och endast angör två hållplatser på Ekerö.

Citat från: Omnilasse skrivet 05 november 2012, 09:50:59 AM
Gäller ju också exempelvis 336 - viktigare information än att Färjestadsvägen ligger i Svartsjö - är ju i sådana fall att ange att den går via Stenhamra centrum - eftersom det finns olika linjealternativ. Medan den som skall till Svartsjö nog kollat upp tidtabellen (med tanke på den glesa turtätheten).

Det här har väl inte direkt med linje 176 att göra, men jag anser att hållplatsen "Färjestadsvägen" borde döpas om till "Svartsjö". Teoretiskt sett kan ju en hållplats med ett vägnamn ligga var som helst längs den aktuella vägen, medan namnet på en småort (t.ex. Svartsjö) anger ett betydligt mindre område där hållplatsen kan finnas. Gjorde man denna ändring skulle man slippa dilemmat med ortsskyltning, eftersom linje 316 och 336 skulle skylta både destinationsort och -hållplats.

Ett knepigare exempel är väl linje 313 som skyltar "Eriksberg" trots att Eriksberg är den näst sista hållplatsen medan ändhållplatsen heter "Vändplanen". Här skulle det ju bli totalt intetsägande om man bara skyltade ändhållplatsen, då de flesta busslinjer går till någon form av vändplan eller vändslinga. ;D Att göra som i Stenhamra och döpa om hållplatsen Eriksberg till "Eriksberg centrum" skulle mest låta löjligt, eftersom det är en så liten ort utan något egentligt centrum. I fallet med linje 313 misstänker jag dock att det bara är jag och andra bussnördar som grubblar över det mest korrekta sättet att informera, medan "vanligt folk" glatt åker med ändå, som Nico sa. :P

Omnilasse

Problemet med Stenhamra är väl just att 317 går ju från/till Stenhamra Centrum norrut. Mot stan skall man byta buss vid Solbacka fastän bussen går till Stenhamra Centrum och från stan skall man byta vid Stenhamra Centrum fast båda bussarna passerar Solbacka. Om bussen skyltar "Stenhamra" blir det ju s.a.s lite otydligt. När det gäller Färjestadsvägen vore ju iof det bästa då att byta namn till Svartsjö - det kan jag hålla med om. Och det är förstås att fördra. Vad jag avsåg var väl att bussen bör ha det namn som ändhållplatsen har. Ifall man kalla ändhållplatsen för "vändplanden", ja, då kanske det är där som fantasin har brustit - då borde man ju rimligen byta namn kanske...För folk som är lite osäkra på hur långt bussen går och vart man ska gå av, så blir det ju helt enkelt lite rörigt med olika namn på ändhållplats och skyltning.

Men via skyltning tycker jag är bra. Det är ett sätt att tydliggöra trafiken för folk som inte är vana att åka och det är mycket billigare än att måla bussarna blåa....Över huvudtaget finns det mycket att göra för att förtydliga stråk inom kollektivtrafiken. Blåa bussar är ett sätt - men andra alternativ finns som kan ge lika stor effekt men betydligt färre bussbyten... 

Det som kan göra folk osäkra när det bara står en vägadress som ändstation är ju om bussen passerar centrumet eller orten - eftersom många ovana resenärer inte kan alla gatunamn. Att skylta Solbacka via Stenhamra centrum tycker jag alltså inte är fel - men här finns ju även andra stråk förstås att tydliggöra - som via Brommaplan och via Drottningholm...

Buss-busen

Jag röstar på "Ekerö".

Tommy E

Citat från: Buss-busen skrivet 05 november 2012, 18:21:58 PM
Jag röstar på "Ekerö".

Om linje 176 enbart skyltade "Ekerö" skulle det avse att bussen går till Ekerö kommun, eftersom ändhållplatsen inte ligger på ön Ekerö. Då skulle man hamna i samma situation som tidigare nämndes, med lokalbussar som skyltar "Stockholm", nämligen att det angivna området är så stort att man ändå inte vet vart bussen går. Alltså ingen lämplig lösning om man frågar mig.

JDS

Citat från: Tommy E skrivet 06 november 2012, 13:16:03 PM
Om linje 176 enbart skyltade "Ekerö" skulle det avse att bussen går till Ekerö kommun, eftersom ändhållplatsen inte ligger på ön Ekerö. Då skulle man hamna i samma situation som tidigare nämndes, med lokalbussar som skyltar "Stockholm", nämligen att det angivna området är så stort att man ändå inte vet vart bussen går. Alltså ingen lämplig lösning om man frågar mig.

Nja. "Stockholm" är ju inget problem när man ändå inte har en massa olika beslut att välja mellan. Står du ute på landet så är "Vaxholm" en bättre skyltning än "Söderhamnsplan" och "Uppsala" är bättre än "Resecentrum". Stockholm är inget undantag från detta.

"Ekerö" vore däremot en riktigt dum skyltning, eftersom det går alla möjliga bussar till OLIKA platser på Ekerö från samma plats. En bättre jämförelse är att det vore ungefär som att skylta "Stadstrafiken" på alla innerstadsbussar.

Omnilasse

Citat från: JDS skrivet 07 november 2012, 01:51:33 AM
Nja. "Stockholm" är ju inget problem när man ändå inte har en massa olika beslut att välja mellan. Står du ute på landet så är "Vaxholm" en bättre skyltning än "Söderhamnsplan" och "Uppsala" är bättre än "Resecentrum". Stockholm är inget undantag från detta.

"Ekerö" vore däremot en riktigt dum skyltning, eftersom det går alla möjliga bussar till OLIKA platser på Ekerö från samma plats. En bättre jämförelse är att det vore ungefär som att skylta "Stadstrafiken" på alla innerstadsbussar.

Dessutom ligger ju inte Stenhamra på "Ekerö". Utan på "Färingsö" .  Skall det vara rättvist borde man väl skylta alla bussarna "Mälaröarna".

Men poängen måste ju vara (vilket är det väsentliga) att man gör det klart för trafikanterna var bussarna går. Man får i detta ändå tänka sig att trafikanterna har en ungefärlig uppfattning om linjenät. Men på ställen där man använder olika ändhållplatser för bussarna som ligger relativt nära varandra, så är det en ganska bra idé att ha mer detaljerad information.  Att skilja på Slussen och Cityterminalen kan ju ändå vara rätt bra, istället för att kalla allt för "Stockholm". Kring Stenhamra där man har flera ändhållplatser, kan det väl vara bra att utmärka. Iblland kan väl "via skylt" vara tydligast, i andra fall kan man exempelvis använda namnet på hållplatsen i parantes.

Sedan kan man förstås ha principen att alla bussar går hela sträckan. Men det kan bli väldigt dyrt i vissa fall. Det är väl dock främst olika varianter på ändstationer inom samma geografiska område som ställer till det. Där måste det vara tydlgit för resenärerna vad som gäller!

igel

Nu går 176 åter till Stenhamra. Det gjorde den visserligen hela tiden men nu skyltar den Stenhamra igen. Det blev uppenbarligen en väldigt kort period bussarna skyltade solbacka. Så kort att det aldrig han skivas på de tryckta tidtabellerna.