Från min skokartong del 270: Fler gamla SJ-bussar

Startat av Staffan Sävenfjord, 23 oktober 2007, 16:10:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det blir ytterligare ett gäng SJ-bussar av olika modeller i dag. När det gäller bilden på Vettern har jag ingen närmare beskrivning än Skåne på bilden. Bilden är tagen vid en bussresa mellan Malmö och Ystad, dock inte nödvändigtvis närmaste vägen. Resan anordnades av Föreningen Ånghwisslan varför platsen möjligen kan vara järnvägsmässigt intressant. Men finns det någon som kan se exakt var den är tagen. Jag vet alltså inte.
















Niklas Bygdestam

Oj vad mycket godis! :D
Vetter tror jag aldrig att jag har fått uppleva. Roligt att se en sådan. Bytte inte SJ strålkastarna på sina Vetter efter en tid till runda?

Härligt att också få dels se en Scania CR 110 i SJ-lack! :D

Och Vistadomerna är underbara :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

Nostalgi. Jag har ju minnen. Jag var dock inte med på Skeåneutfärden.
Däremot är det så att Vettern är en tysk skapelse som Scania sålde på samma sätt som Volvo 9700 säljs i dag. Dvs tillverkare svarar för karossen och därför kallasVettern CR110T.Borde hetat BR110 iställt- Niclas fråga är intressant. Jag har åkt med Vettrarna. De kom till årsskifte 69/70 och insattes då på linjen Göteborg-Jönköping,nuv linje 831. Jag hoppas jag då minns rätt för feb 71 när jag gjorde militärtjänst var det kallt och precis som vanligt körde bussen på linjen. RV40 i sin nya sträckning var inte byggd utan i Ulricehamn gick vägen rakt ned mot Uh och vid ett av husen görs en 90 gradera högersväng. De som kör rakt fram hamnade inne i sparbanken eller om det var försäkringskassan. Detta hände i feb 71 med 1258 med intryckt front som följd. En annan olycka var att 0476 hade kommit "bort" från ord plac Sätila och skulle gå Uh-Falköping. Vid en plats där bron är smalare än vägen så möttes buss 476 och ett annat fordon (lastbil?) front mot front med resultat att den var förstörd. Bärgades till Kinna för att där lastas på godsvagn ochåka vagnuttagning till Katrineholm för reparation.Övriga två som hände olyckor med var o B715 men inga större skador skedde. Vetterarna då ? 1259 sändes till Katrineholm på 80 talet och helrenoverades. 1260 avstyrdes detta och bussen slopades vilket 1258 senare gjordes. Tyvärr var 1259 en Scania med för stark motor och för svag vinkelväxel. Det fanns sådana på lager,men då vinkelväxweln havererat utanför Bredaryd var det oomöjligt att få bussen lagad.Den såldes doch,men inte blev det skrot av den. För nästa ägare tog och skar ut karossen och placerade denna på en Scania-V liten L36 lastbil.Kanske den finns kvar ännu. Så då 1258 blev reparerad så fanns det två varianter på frontarna och sedan 1259 blivit renoverad så fanns det 3 varianter.Varje buss var olika.
vH 1254 renoverades på 70 talet och efter detta gick den några år i Göteborg.Troligen ersatte den 1489 sedan denna havererat en lördag i Uppsala jan 77(?? för tiden).
Tack för bilderna Staffan.

Mikael Blom

Härliga bilder!
1254 och 1260 har jag själv haft förmånen(?) att ratta. Vettrarna var speciella att köra men när man vant sig gick de faktiskt ganska bra. 1260 hade jag faktiskt en gång på förstärkning i förortstrafiken från Jönköping till Taberg. Anledningen var, som jag minns den, att det hade varit tidningsskriverier om överfulla bussar mellan Jönköping och Taberg. När jag kom på eftermiddagen och skulle köra min förstärkningstur var garageplanen tom förutom på just 1260. För att undvika ännu mer skriverier i tidningarna tyckte trafikmästarna att "det är bättre du tar 1260 än att vi ställer in turen". Jag fick inte så många resenärer med mig och tur var väl det. Det tog ändå sin runda tid vid de hållplatser jag behövde stanna vid.

/Micke

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mikael Blom skrivet 23 oktober 2007, 19:54:29 PM
Härliga bilder!
1254 och 1260 har jag själv haft förmånen(?) att ratta. Vettrarna var speciella att köra men när man vant sig gick de faktiskt ganska bra. 1260 hade jag faktiskt en gång på förstärkning i förortstrafiken från Jönköping till Taberg. Anledningen var, som jag minns den, att det hade varit tidningsskriverier om överfulla bussar mellan Jönköping och Taberg. När jag kom på eftermiddagen och skulle köra min förstärkningstur var garageplanen tom förutom på just 1260. För att undvika ännu mer skriverier i tidningarna tyckte trafikmästarna att "det är bättre du tar 1260 än att vi ställer in turen". Jag fick inte så många resenärer med mig och tur var väl det. Det tog ändå sin runda tid vid de hållplatser jag behövde stanna vid.

/Micke

Det har berättats här att Vettrarna var väldigt svåra att växla och att de ett tag bara fick köras av speciellt utbildade förare. Hur var det med detta? Sanningen eller myt? Den Malmö-förare vi hade på den här utfärden var i alla fall mycket duktig på att köra den här bussen, även på vägar som var mindre och mer oplogade än den på bilden.

Ersa

Var 1272 ute på långkörning? Jag hittar en bild på datorn där samma buss är fotad i Sveg 1981-07-13.
Tänk om man finge åka Sveg-Stockholm med en sådan idag.  :)

Mikael Blom

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 oktober 2007, 20:01:27 PM
Det har berättats här att Vettrarna var väldigt svåra att växla och att de ett tag bara fick köras av speciellt utbildade förare. Hur var det med detta? Sanningen eller myt? Den Malmö-förare vi hade på den här utfärden var i alla fall mycket duktig på att köra den här bussen, även på vägar som var mindre och mer oplogade än den på bilden.


Jag tror att det var något med att kopplingen var tryckluftsmanövrerad och att om man lämnade bussen med växel i och luften gick ur så kunde man inte starta den. Det var i alla fall de enda förmaningsord jag fick med mig på min första Vetter-tur (1260) dagen före nyårsafton 1982 i förstärkning på veckoslutslinje 452 Jönköping-Stockholm. I och för sig körde jag bara till Sjögestad där vi lastade om resenärer och bagage för stockholmsföraren med förstärkningen från andra hållet ville inte ha 1260 med sig hem igen. Erfaren var jag inte heller, bara knappt fyra månaders busskörande bakom mig.

/Micke

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 23 oktober 2007, 20:02:10 PM
Var 1272 ute på långkörning? Jag hittar en bild på datorn där samma buss är fotad i Sveg 1981-07-13.
Tänk om man finge åka Sveg-Stockholm med en sådan idag.  :)

Det var bussutställning i Norrköping den dagen. En söndag. Det verkar ju dock inte som om bussen var med på själva utställningen, då jag tycker mig se att bilden är tagen på parkeringen. Gissar att bussen användes av anställda vid SJ Buss som besökte utställningen. Möjligen hade den kommit som veckoslutsbuss till Hornsberg på fredagen och lämnade Kolmården så tidigt att den kunde gå tillbaka på söndag eftermiddag. Jag vill minnas att turen till Ljusdal avgick 15.30.


Simon A


Jan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 oktober 2007, 20:01:27 PM
Det har berättats här att Vettrarna var väldigt svåra att växla och att de ett tag bara fick köras av speciellt utbildade förare. Hur var det med detta? Sanningen eller myt? Den Malmö-förare vi hade på den här utfärden var i alla fall mycket duktig på att köra den här bussen, även på vägar som var mindre och mer oplogade än den på bilden.


Som Ni ser står det Hb under 1254. Denna bagn avslutade sin SJ karriär just i Helsingborg. Bussen var fin och skämdes inte för sig när den lämna Skånestaden i början av 1990talet. Vettervagnarna var mkt unika att köra. Det är svårt att förklara men mkt speciella.
I branschen i 40 år

S Svensson

Fastän 1254 var i Göteborg ända tills G fick andra bussar (1488,2014). Hb hade den alltså inte direkt efter renoveringen .Märk att 1254 ersatte 1489,den första.Nr återbesattes mycket senare.

S Svensson

Skulle också påpekat att 1254 vad jag minns var placerad i Kramfors när den var ny men omplacerades till Helsingborg i samband med att starkare bussar nylevererades. Gick på linjen Kramfors-Stockholm och troligen också på veckoslutsbussar.

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 oktober 2007, 16:10:45 PM
Det blir ytterligare ett gäng SJ-bussar av olika modeller i dag. När det gäller bilden på Vettern har jag ingen närmare beskrivning än Skåne på bilden. Bilden är tagen vid en bussresa mellan Malmö och Ystad, dock inte nödvändigtvis närmaste vägen. Resan anordnades av Föreningen Ånghwisslan varför platsen möjligen kan vara järnvägsmässigt intressant. Men finns det någon som kan se exakt var den är tagen. Jag vet alltså inte.







Hej,

Ett stort tack för de trevliga bilderna!!! Här är en bild på 1372 några år senare. Då hade den fått mitt-dörren ersatt med bladdörr samt taket ommålat.


Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

#13
Citat från: Norrortsmicke skrivet 26 oktober 2007, 11:38:15 AM


Hej,

Ett stort tack för de trevliga bilderna!!! Här är en bild på 1372 några år senare. Då hade den fått mitt-dörren ersatt med bladdörr samt taket ommålat.




En av bussarna av denna typ tog vägen under Järnvägsgatan på vägen mellan garaget vid Borås övre och busstationen vid centralen. Den vägporten är väldigt låg, och bussen är väldigt hög. Ingen bra kombination alltså varför stora delar av taket skalades av.
Detta kan vara anledningen till att en så relativt ny buss fick de nämnda ändringarna. Om det nu var 1372 som var inblandad.

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 oktober 2007, 12:27:05 PM
En av bussarna av denna typ tog järnvägen under Järnvägsgatan på vägen mellan garaget vid Borås övre och busstationen vid centralen. Den vägporten är väldigt låg, och bussen är väldigt hög. Ingen bra kombination alltså varför stora delar av taket skalades av.
Detta kan vara anledningen till att en så relativt ny buss fick de nämnda ändringarna. Om det nu var 1372 som var inblandad.

Aha, ja det kan förklara saken. Det var nog inte många SJ-bussar av denna vagntyp som blev renoverade under 80-talet (förutom omlackering). När jag går igenom bildsamlingen hittar jag bara 1372 med bladdörr i mitten. Vagn 1400 blev omlackad så sent som 1988 eller 1989 och försågs med SJ-Buss-märkning istället för den gamla SJ-loggan, men slopades sedan 1989-90.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.