Att UL aldrig ska bestämma sig...

Startat av Jacob, 04 november 2012, 19:53:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Är det bara jag som stör mig på att UL aldrig kan bestämma sig för en skyltning att använda på regionbussarna? På en månad har man ändrat TRE gånger!

Exempel linje 774:

774   Västerås
      via Enköping

774   ENKÖPING
       VÄSTERÅS

och nu:

774 Enköping Västerås

Exempel linje 102:

102       Knivsta
      via Danmarks Kyrka

102     Knivsta
      via Businesspark

och nu:

102  Uppsala Business park
               Knivsta

Har skickat synpunkter till UL om detta. Det gäller inte bara linje 102 och 774 utan det gäller nästan ALLA linjer.

En annan sak jag tycker är dåligt är skyltningen på till exempel 887. Den skyltar Alunda Direktbuss - vilket är falsk marknadsföring eftersom den stannar i Jälla på vägen.

Hur tycker ni?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

niclas h

angående 887 från uppsala tilla jälla så stanarden i gälla för endast påstigande i jälla mot alunda.

Ersa

Hur borde 887 skyltas då?
"886 Alunda" samt "887 Alunda" skulle inte bli särskilt tydligt.

Det kanske vore bättre att börja ge alla UL:s kommungränsöverskridande express/direktlinjer nummer i 7xx-serien, men med samma två slutsiffror som den vanliga linjen längs den specifika sträckan. Dvs 786 för direktbussen som följer 886:ans linjesträckning.

Då blir det:
1xx-6xx: Korta interkommunala linjer. Första siffran anger geografiskt område.
7xx: Kommunöverskridande direkt/expresslinjer.
8xx: Stomlinjer. Både kommunöverskridande samt långa interkommunala.

Jacob

Jag tycker man ska skylta 887 som man gjorde förr, dvs som den benämns i tidtabellen "887 Snabbuss Alunda"

//Jacob

niclas h

Citat från: Jacob skrivet 04 november 2012, 22:53:07 PM
Jag tycker man ska skylta 887 som man gjorde förr, dvs som den benämns i tidtabellen "887 Snabbuss Alunda"

//Jacob

då ska välla alla snabb bussar så som tex 773  expressbuss uppsala <--> västerås.så att alla förstårdet.

caa

Citat från: Jacob skrivet 04 november 2012, 19:53:22 PM
Är det bara jag som stör mig på att UL aldrig kan bestämma sig för en skyltning att använda på regionbussarna? På en månad har man ändrat TRE gånger!

Exempel linje 774:

774   Västerås
      via Enköping

774   ENKÖPING
       VÄSTERÅS

och nu:

774 Enköping Västerås

Exempel linje 102:

102       Knivsta
      via Danmarks Kyrka

102     Knivsta
      via Businesspark

och nu:

102  Uppsala Business park
               Knivsta

Har skickat synpunkter till UL om detta. Det gäller inte bara linje 102 och 774 utan det gäller nästan ALLA linjer.

En annan sak jag tycker är dåligt är skyltningen på till exempel 887. Den skyltar Alunda Direktbuss - vilket är falsk marknadsföring eftersom den stannar i Jälla på vägen.

Hur tycker ni?

//Jacob

774   ENKÖPING
       VÄSTERÅS

och nu:

774 Enköping Västerås

Båda dessa finns fortfarande beroende på vilken storlek på detinationsskylt bussen har.
Äldre matrisskyltar har kvar det första medan de nya LED skyltarna får plats med alternativ två beroende på att upplösningen är större på dom.
Samma orsak till att LED skyltar har ett nytt typsnitt på linjenummret medan matrisskyltarna har det gamla typsnittet kvar.
Kanske ett dåligt exempel när det istort sett bara är LED bussar som trafikerar 774 men ändå. Finns liknande olikheter på andra destinationer.

Jacob

Citat från: niclas h skrivet 08 november 2012, 21:33:05 PM
då ska välla alla snabb bussar så som tex 773  expressbuss uppsala <--> västerås.så att alla förstårdet.

Just 773 tycker jag man kan skylta Direktbuss Uppsala/Västerås eftersom den ju går direkt. Förr skyltade ju både 773 och 774 Expressbuss Västerås/Uppsala vilket inte blev så tydligt...

//Jacob