När Stora torg var gammalt och bussen ny

Startat av Bengt H, 04 november 2012, 11:09:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Det var en lördag eftermiddag, det minns jag. Eftersom bussen var ny måste det ha varit år 1964. Bussarna i Halmstad var ännu inte förvisade från Stora torg, utan man kunde fortfarande åka med stadsbuss till stadens absoluta centrum. Snart skulle Radioplan bli den centrala hållplatsen och under många år fick bussarna inte ens passera Stora torg. Numera går bussarna åter via torget.

Denna lördag 1964 var jag med mina föräldrar på en utflykt. Jag lyckades väl stjäla till mig en stund vid bussarna. Jag minns att konduktören steg av och vände skylten med texten "tvåmansbetjänad" så att den i stället visade "enmansbetjänad". En titt i tidtabell från då visar att bussarna på lördagar gick enmansbetjänade från klockan 16. Så har vi även fastställt klockslaget.

Bland de bussar som kom till torget var en alldeles ny och dessutom byggd för högertrafik. Den valde jag ut för fotografering. De äldre tyckte jag väl såg allt för vanliga ut. För säkerhets skull gick jag riktigt nära bussen också. Det är den bilden jag väljer att visa idag.

Edit: Jag kanske också ska nämna att bussen är en Volvo B65506 med kaross från norska VBK.

Peter Öden

Hej !

Var det exportchassien som fanns på Halmstads VBK ?
Inte har det väl leverats vänsterstyrda Volvo B 655 till något annat bolag ?
Hade de bara en vänsterdörr ?
Än en gång, tack Bengt H. för alla trevliga sv/v bilder.

Mvh Peter Ö

Bengt H

Citat från: Peter Öden skrivet 04 november 2012, 13:22:55 PM
Hej !

Var det exportchassien som fanns på Halmstads VBK ?
Inte har det väl leverats vänsterstyrda Volvo B 655 till något annat bolag ?
Hade de bara en vänsterdörr ?
Än en gång, tack Bengt H. för alla trevliga sv/v bilder.

Mvh Peter Ö

På vänter sida fanns, liksom på höger sida, en dubbeldörr längst bak där det fanns en plattform och plats för en fast konduktör. Utöver den vill jag minnas att det bara fanns den dörr som kan anas på bilden. När jag var i Halmstad 1966 verkade det som att dessa bussar oftast gick med konduktör. Då var alla linjer utom linje 3 enmansbetjänade medan trean hade konduktör hela trafikdygnet. På linje 3 rullade då bussar som inte var så lämpliga att enmansbetjäna som dessa och de äldre med bara mittdörr, som den som syns på denna bild från juni 1966

Mats Karlsson

De B655:or som NKLJ köpte 1964 och som sedan gick över till GDG levererades vänsterstyrda. Var det inte samma sak med de B655:or som GDG och LB köpte 1964-66?

Hans Naess

Tack Bengt för nostalgitrippen!  :D

Härliga bilder som väcker många minnen till liv.
Inte minst min mormors stånkande över den påtvingade promenaden upp till Stora Torg när bussarna flyttades till Radioplan.
Hennes kroppshydda vittnade om viss bekvämlighet och mådde nog bara bra av lite påtvingad promenad.  ;D

Har för mig att VBK-bussarna oftast gick till 'Kärleken' och till min stora besvikelse aldrig till Stenhuggeriet. Det var tungt när man var barn och varken hade råd eller tillåtelse att ge sig ut på egna äventyr.

Är det någon som vet hur vilka vidare öden som väntade dessa VBK-bussar, skrotades alla eller finns någon kvar?
/Hans

LHL

Jag stod en dag vid korsningen med järnvägen invid Halmstad Norra och väntade med min cykel. Det var någon gång i juli 1967 och när bommarna gått upp och signalerna slutat blinka, hörde jag ett utdraget "krrrrrrrrrrrr" bakom ryggen när föraren på en av de ovan avbildade bussarna på linje 3 förberedde starten. Jag har allt sedan dess undrat när dessa antikviteter var byggda. Någon som har denna kunskap?