H32 på Alla Helgons dag 1967

Startat av Gunnar D, 03 november 2012, 10:25:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Vi återvänder till Norra Begravningsplatsen 4 nov 1967. H32 4237 var ju en typisk Nybodavagn men var den placerad där redan "från början"?
Intressant om någon kunde redogöra för placeringen av H23-H35 på individnivå hösten 1967.

Mvh Gunnar

HJP

Tackar&Bockar!
Det var en fin bild, på en linje som jag inte alls kände till - 48E.
Alltid lär man sig något  :)

HJP

Bussmicke

Linjen finns kvar än idag men heter bara 48 då den andra 48:an blev linje 3.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 04 november 2012, 00:13:17 AM
Linjen finns kvar än idag men heter bara 48 då den andra 48:an blev linje 3.

Det är alltså den som går på Norra Begravningsplatsen endast på Allhelgonadagen då många kan förväntas dit för att smycka gravar. Linje 48 E gick vill jag minnas gick några dagar till, t ex i samband med julhelgen och Mors dag.

http://sl.se/ficktid/vinter/v48.pdf

OT om allhelgonahelgen: Allhelgonadagen infaller den 1 november men i Sverige med flera länder firas den som Alla helgons dag den lördag som infaller 31 oktober - 6 november. Anledningen att man smyckar gravar den dagen är egentligen en sammanblandning med Alla själars dag, som infaller den 2 november. Det är ju inte så värst många som har helgon i släkten varför den rätta gravsmyckningsdagen borde vara antingen 2 november eller i dag.

Gunnar D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 november 2012, 08:53:21 AM
Det är alltså den som går på Norra Begravningsplatsen endast på Allhelgonadagen då många kan förväntas dit för att smycka gravar. Linje 48 E gick vill jag minnas gick några dagar till, t ex i samband med julhelgen och Mors dag.

http://sl.se/ficktid/vinter/v48.pdf

OT om allhelgonahelgen: Allhelgonadagen infaller den 1 november men i Sverige med flera länder firas den som Alla helgons dag den lördag som infaller 31 oktober - 6 november. Anledningen att man smyckar gravar den dagen är egentligen en sammanblandning med Alla själars dag, som infaller den 2 november. Det är ju inte så värst många som har helgon i släkten varför den rätta gravsmyckningsdagen borde vara antingen 2 november eller i dag.

Tack för info! Då jag inte var helt klar över hur de aktuella dagarna betecknas så konsulterade jag almanackorna innan jag startade detta ämne. Lördagarna 4 nov 1967 resp 3 nov 2012 står där som Alla Helgons dag förstås.

/Gunnar

Jimmy

Hej Gunnar.
Din bild verkar vara tagen på en i dag nedlagd körväg inne på området.
När linjen kom 1967 så körde den inte Aftonstjärnans väg rakt ut genom grinden till Solna kyrkväg, utan strax före grinden så körde den vänster in på det som idag heter Solregnsvägen, och ut genom samma grind nr 3 som den kom in igenom. Och jag tror din bild är tagen på just nuvarande Solregnsvägen, kul i så fall! Jag har förut lagt ut en fråga på något forum om någon visste "när mellan 1968 och 1992 slutade man trafikera Solregnsvägen". Lagom flummig fråga med ett spann på nästan 15 år. Dock fick jag DÅ inga svar  :D

Mvh
Jimmy

Gunnar D

Citat från: Jimmy skrivet 04 november 2012, 16:57:37 PM
Hej Gunnar.
Din bild verkar vara tagen på en i dag nedlagd körväg inne på området.
När linjen kom 1967 så körde den inte Aftonstjärnans väg rakt ut genom grinden till Solna kyrkväg, utan strax före grinden så körde den vänster in på det som idag heter Solregnsvägen, och ut genom samma grind nr 3 som den kom in igenom. Och jag tror din bild är tagen på just nuvarande Solregnsvägen, kul i så fall! Jag har förut lagt ut en fråga på något forum om någon visste "när mellan 1968 och 1992 slutade man trafikera Solregnsvägen". Lagom flummig fråga med ett spann på nästan 15 år. Dock fick jag DÅ inga svar  :D

Mvh
Jimmy

Hej,
jag har med hjälp av kartor försökt komma fram till var bilden kan ha tagits. Resultatet blev att jag tror att bussen har passerat en T-korsning nära krematoriet och är på väg söderut mot Solna Kyrkväg. Men jag kan ha fel. Bilden togs på första trafikdagen för denna linje 48E.

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: Gunnar D skrivet 04 november 2012, 20:11:00 PM
Resultatet blev att jag tror att bussen har passerat en T-korsning nära krematoriet och är på väg söderut mot Solna Kyrkväg. Men jag kan ha fel.

Det var nog fel med tanke på solens position då bilden bör vara tagen på em. Bussen är nog på väg österut så det kanske stämmer med Jimmys hypotes.

/Gunnar

Jimmy

Hej.
Tog en sväng till Norra Begravningsplatsen och hittade stället där Gunnar ungefär stod när han fotograferade.
Gravstenen står kvar på samma plats efter 45 år, så visst kör bussen på Gunnars bild på Solregnsvägen.

I bakgrunden till höger i bild syns en bil på väg norrut på Aftonstjärnans Väg.

Mvh Jimmy

Gunnar D

Citat från: Jimmy skrivet 14 november 2012, 07:42:38 AM
Hej.
Tog en sväng till Norra Begravningsplatsen och hittade stället där Gunnar ungefär stod när han fotograferade.
Gravstenen står kvar på samma plats efter 45 år, så visst kör bussen på Gunnars bild på Solregnsvägen.

I bakgrunden till höger i bild syns en bil på väg norrut på Aftonstjärnans Väg.

Mvh Jimmy

Kul att du identifierade platsen!

/Gunnar