Ett par bussar från Örebro län

Startat av Ola Almquist, 03 november 2012, 01:18:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola Almquist

Jag köpte en bunt negativ på en marknad för några år sedan. Bland dem fanns dessa bussbilder.

M.v.h.
Ola

Peter Rost

Trevligt tidsdokument! Oscar Åkerstrands Omnibustrafik i Lindesberg, om jag inte missminner mig (bild två). Vill minnas att Åkerstrands var verksamma med busstrafik in på 70-talets början, eller så.

/Peter

Sven W

Hej

Den första bilden visar Östernärkes Omnibustrafik vagn nr 3.

Hälsningar
Sven

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Rost skrivet 03 november 2012, 04:02:36 AM
Trevligt tidsdokument! Oscar Åkerstrands Omnibustrafik i Lindesberg, om jag inte missminner mig (bild två). Vill minnas att Åkerstrands var verksamma med busstrafik in på 70-talets början, eller så.

/Peter

I november 1973 gick linjetrafiken över till Länsbussarna i Örebro. Sedan hade man kvar någon buss för beställningstrafik. Det verkar som om detta gällde ändå in på 1990-talet. Janne Åkerstrand, som driver Froggy Tours i Stavsnäs, är för övrigt ättling i rakt nedstigande led till Oscar Åkerstrand.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Var det inte Oscar Åkerstrand som köpte BSS 175? Den såldes redan 1967 till skillnad från systern 174 som högerombyggdes och övertogs av SL. Det rörde sig om Scania -Vabis BF73 med tidiga SKV alukarosser från -57.
Vore kul att se en bild på 175 i OÅ:s färger.

bilomnibussen

T 740 Scania-Vabis B63 årsm 1950 chassinr 91368. 44+15 pass. Reg på Östernärkes Omnibustrafik AB 3 maj 1950. I trafik till 31 maj 1968 då den reservregistrerades. Avförd 31 aug 1971 men jag minns att denna buss och T 786 skrotades ute på garageplanen i Asker sommaren 1968. Det var en skrotgubbe som köpte bussarna "på rot" och skar ner dem.

T 502 Scania-Vabis B42 årsm 1951, chassinr 87770. 35+3 pass. Reg på Oscar Åkerstrand, omnibusägare, Lindesberg, 4 maj 1951. Näste ägare Rederi AB Öresundsfiske, Örebro, 4 feb 1969. Bakom det kryptiska företagsnamnet torde man ha återfunnit Reklammössor AB, Örebro.

Mvh Jan G

bilomnibussen

Buss T 740 tycks ha varit tämligen ny vid fototillfället. Dock tycks frontluckan ha blivit omlackerad. På ett leveransfoto av bussen som jag har, ser man att det grå fältet med Hägglundsskölden inramas även nedtill av en smal blå bård. Backspegel fanns endast på höger sida.
Mvh Jan G

Peter Öden

Hej !

Sign. bilomnibussen nämde ett företag vid Reklammössor i Örebro, kan bara tillägga att bolaget 81-10-20
köpte buss BDH 176 ScV B 63 ch.nr 92686 Hägglund, ska tidigare haft reg.nr T 713 !

Mvh Peter Ö

bilomnibussen

Reklammössor AB köpte även T 705 Volvo/SKV 1949 från Åkerstrands.
Mvh Jan G

bilomnibussen

T 713 kom också från Åkerstrands.
Mvh Jan G