Keo Stockholm Göteborg

Startat av Stefan P, 02 november 2012, 14:56:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

När Keo tappar trafiken till Arriva vid nyår, har Keo då mer trafik i Göteborg än i Stockholm?
En fråga från en som inte hängt med i alla upphandlingar?

mvh Stefan P

Niclas Wennerlid

Förlåt, jag måste fråga. Är det jobbigare att skriva Keolis än Arriva?
Annars förstår jag inte vitsen med förkortningen Keo.

// Niclas

Stefan P

Hej

Jag var inte säker på hur det stavdes där av förkortningen, nu har jag lärt mig hur det stavas.

mvh Stefan P

Ersa

Delfråga: Hur ser fördelningen ut efter 9 januari i ungefärligt antal SL-bussar hos varje operatör?
Blir Arriva då största SL-bussoperatör (fordonsmässigt sett), med Keolis som tvåa och Nobina trea?

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 02 november 2012, 17:07:06 PM
Delfråga: Hur ser fördelningen ut efter 9 januari i ungefärligt antal SL-bussar hos varje operatör?
Blir Arriva då största SL-bussoperatör (fordonsmässigt sett), med Keolis som tvåa och Nobina trea?
Mycket grovt räknat blir det väl ungefär så här efter övergången av Norrort:

Arriva 750 bussar
Keolis 1000 bussar
Nobina 400 bussar

Det avgörande bilr alltså  när Innerstadspaketet + Lidingö avgörs. Skulle Nobina ta hem det, skulle vi ha tre ganska jämnstora utförare och tar Arriva det, så knuffar de ner Keolis från tronen.

Ted Selander

Citat från: Stefan P skrivet 02 november 2012, 14:56:48 PM
Hej

När Keolis tappar trafiken till Arriva vid nyår, har Keolis då mer trafik i Göteborg än i Stockholm?
En fråga från en som inte hängt med i alla upphandlingar?

mvh Stefan P
Nej, Stockholm utan Norrort är fortsatt störst med 3-4 gångar så många bussar som i Göteborg med Hisingen.

virtual1

Citat från: Stefan P skrivet 02 november 2012, 16:57:10 PM
Hej

Jag var inte säker på hur det stavdes där av förkortningen, nu har jag lärt mig hur det stavas.

mvh Stefan P

Du har skrivit över 2000 inlägg här och inte sett stavningen förut???? Hur skulle det kunna stavas efter bokstäverna K-e-o då kan man ju undra om inte på det sätt som det redan görs? =)

admin

Visst kan man förstå en viss undran, men förklaring om varför och hurför har redan inkommit.

Stavningsfrågan torde därmed vara överspelad och  istället bör fokus ligga på sakfrågan.