Dagsfärsk Bybergare i Sundsvall...

Startat av Esbjörn, 24 oktober 2012, 19:50:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Esbjörn

Första dagen i trafik var det för Byberg & Nordins nya åtta, en Volvo B11R 9700S.
En systervagn med nummer 48 har också tagits i trafik i Kramfors.
Enligt uppgift kommer man från nu överge den 70-talsdoftande beiga basfärgen på bussarna.

Byberg & Nordin 8 på Sundsvalls busstation idag.

Bifogar också en reprisbild på den förra åttan.

Byberg & Nordin 8 vid Gärdehov, Sundsvall den 5/5 -05.

Jona

Tack för intressant bildsvep.

Men man får ju en fundering, varför vitt? Varför målar fler och fler bussbolag sina bussar vita? Dom ser ju så snabbt skitig ut då.
Fast frågan är ju vilken färg som egentligen är optimal på en buss, alla ser dom skitig ut ändå oavsett färg, rullar dom några turer på slaskiga vägar blir dom ju skitiga, även om dom var rena när dom lämnade garaget...

/Jona (från dator)
MVH Filosofen Jona

Peter Öden

Hej !

Är gamla 8:an JKE 168 på väg bort från bolaget kanske ?

Mvh Peter Ö

Esbjörn

Citat från: Peter Öden skrivet 24 oktober 2012, 19:58:26 PM
Hej !

Är gamla 8:an JKE 168 på väg bort från bolaget kanske ?

Mvh Peter Ö

Såld till Wist Last & Buss i augusti, avregistrerad i september.

Peter Öden

Hej !

Tack för den uppgiften, då har väl bussen lämnat landet förmodligen !

Mvh Peter Ö

Bussmicke

Trist att ännu ett bolag inför mer vitt i färgen..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Carl Eric

Lite trist tycker även jag, men bussen på bilden överst är väldigt snygg och passar bra i den lacken!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

mil

Citat från: Jona skrivet 24 oktober 2012, 19:56:51 PM
Tack för intressant bildsvep.

Men man får ju en fundering, varför vitt? Varför målar fler och fler bussbolag sina bussar vita? Dom ser ju så snabbt skitig ut då.
Fast frågan är ju vilken färg som egentligen är optimal på en buss, alla ser dom skitig ut ändå oavsett färg, rullar dom några turer på slaskiga vägar blir dom ju skitiga, även om dom var rena när dom lämnade garaget...

/Jona (från dator)

Prisfråga troligen billigare med en standrad lack direkt från fabrik, lättare att bli anonyma vid en försäljning av bussen samt lättare att sälja bussen begagad då den ej måste lackas om utan är mer allround

Taunusch

Citat från: mil skrivet 25 oktober 2012, 12:54:10 PM
Prisfråga troligen billigare med en standrad lack direkt från fabrik, lättare att bli anonyma vid en försäljning av bussen samt lättare att sälja bussen begagad då den ej måste lackas om utan är mer allround

Jag tror inte heller att det handlar om något än just pengar.

Sällan blir det heller några större nyansskillnader om man tvingas byta vita karossdelar.