Nobina Bussar i Sandviken och Gävle

Startat av Stefan P, 24 oktober 2012, 18:32:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Finns det några bussar i detta trafikområde som kan flyttas till andra områden tex. Uppland?

Jag vet att finns 3 nyare ledbussar där 6816 och 6817 och en jag inte kommer ihåg nr. på?

mvh Stefan P

Jan

tveksamt om ledbussar ska till Uppland. 6818 är väl ingen permanent lösning.
I branschen i 40 år

Bussmicke

Citat från: Jan skrivet 25 oktober 2012, 08:41:40 AM
tveksamt om ledbussar ska till Uppland. 6818 är väl ingen permanent lösning.

Vad ska man annars göra med dem?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

caa

6818 är rätt permanent då den fått nytt initsystem. Skulle tro att 6816 & 6817 snart är i uppland också.

MrH

Men var det inte så att det inte skulle rulla ledbussar alls i Uppland efter senaste upphandlingen?
Så fattade jag det. Se här t.ex: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=5019039

/MrH

Ersa

Citat från: MrH skrivet 25 oktober 2012, 22:52:15 PM
Men var det inte så att det inte skulle rulla ledbussar alls i Uppland efter senaste upphandlingen?
Så fattade jag det. Se här t.ex: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=5019039

Nå, nu kan man ta artikeln med en viss nypa salt. Många ledvagnar är av senare årsmodell, och borde därför få rulla i Uppsalas framtida miljözon i några år till. De ovan nämnda 681x-vagnarna är väl av 2008 års modeller, och borde därför kunna få rulla inom landets olika miljözoner fram till och med 31 dec 2016. Att redan idag skrota ut fyra år unga bussar på Hölöskroten är ju ett enormt slöseri med skattebetalarnas pengar, och även en direkt förolämpning mot de som ska åka i 10-16 år gamla bussar flera år framöver i en av grannkommunerna.

Men det som även står, att "det inte finns ledbussar som är lämpliga för landsvägstrafik", betyder att UL anser att det idag inte tillverkas B12MA-ledvagnar med normalgolv och mittmotorer längre. UL anser (till skillnad från SL) att Volvo B9S är direkt olämplig som landsbygdsbuss pga det ytterst begränsade antalet sittplatser, de höga bullernivåerna samt de dåliga vinteregenskaperna. Vilket betyder att inga nya inköp av nybyggda ledvagnar krävdes.

AO

Sedan finns ju även Nobina 0094 som ju har turiststandard med WC, någon tanke om framtida placering på denna?
B9S vagnarna, 6458, 6460 och 6461, är ju inte heller allt för gamla, blir det SL för dessa?

Wetjo

Tror att Dalarna är sugna på ersättare för 20xx-vagnar.
Men ledbussar är kanske att ta i lite...

Stefan P

Hej

Jag undrar vilka normal och boggie bussar som finns i Gävle och Sandviken som kan tänkas flyttas på?

mvh Stefan P

Ersa

Citat från: AO skrivet 26 oktober 2012, 00:04:50 AM
B9S vagnarna, 6458, 6460 och 6461, är ju inte heller allt för gamla, blir det SL för dessa?

SL-trafik låter högst troligt och i Roslagen skulle de gärna kunna ersätta tre 55xx redan nu. Placera i Rimbo för att sänka den höga medelåldern på 639 kanske? 6458 har jag ju jobbat i förr, så det vore rätt kul! För att vara B9S är dessa tre helt okej att arbeta i. :)

AO

Citat från: Stefan P skrivet 26 oktober 2012, 16:37:37 PM
Hej

Jag undrar vilka normal och boggie bussar som finns i Gävle och Sandviken som kan tänkas flyttas på?

mvh Stefan P

Jag hoppas för det eventuella nya garagets skull att det inte blir någon flytt av gamla boggiebussar. De är rejält slitna hela bunten och går sönder jämnt och ständigt. Vegorna känns lite bättre än Säfflevagnarna såklart, men de är tyvärr troligen alldeles för slitna för nåt nytt område.

Ersa

Citat från: AO skrivet 26 oktober 2012, 18:34:46 PM
Jag hoppas för det eventuella nya garagets skull att det inte blir någon flytt av gamla boggiebussar. De är rejält slitna hela bunten och går sönder jämnt och ständigt. Vegorna känns lite bättre än Säfflevagnarna såklart, men de är tyvärr troligen alldeles för slitna för nåt nytt område.

Även om de vore i toppskick börjar Vegona nu bli för gamla rent årsmodellsmässigt. De allra sista Vegorna tillverkades 2002 och får därmed inte rulla i många trafikområden i Sverige idag. Det skulle vara i SL-avtalen med 16 års maxålder som man skulle kunna peta in några få. Men inte för många, då de drar ner medelåldern.

MrH

Citat från: Ersa skrivet 25 oktober 2012, 23:09:47 PM

Men det som även står, att "det inte finns ledbussar som är lämpliga för landsvägstrafik", betyder att UL anser att det idag inte tillverkas B12MA-ledvagnar med normalgolv och mittmotorer längre. UL anser (till skillnad från SL) att Volvo B9S är direkt olämplig som landsbygdsbuss pga det ytterst begränsade antalet sittplatser, de höga bullernivåerna samt de dåliga vinteregenskaperna. Vilket betyder att inga nya inköp av nybyggda ledvagnar krävdes.

Det kan nog UL ha rätt i, eller?  ;) Nu har jag personligen varken åkt eller kört B9S, men man har ju läst en och annan rad. Pratar vi ledvagnar minns jag med glädje B10M med normalgolv och mittmotor från min tid i Björknäs och Tyresö..

/MrH

yngrot

Citat från: MrH skrivet 28 oktober 2012, 22:01:17 PM
Det kan nog UL ha rätt i, eller?  ;) Nu har jag personligen varken åkt eller kört B9S, men man har ju läst en och annan rad. Pratar vi ledvagnar minns jag med glädje B10M med normalgolv och mittmotor från min tid i Björknäs och Tyresö..

/MrH

Var glad du slipper såna missfoster till bussar som B9S  :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina