Förändringar Dec 9 Västrafik GBG med omnejd

Startat av Erling.L, 23 oktober 2012, 22:20:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erling.L

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Jonas Gustafsson

Citat från: Erling.L skrivet 23 oktober 2012, 22:20:05 PM
Mycket ändringar blir det

http://www.vasttrafik.se/#!/reseinformation/host2012/trafikforandringar-9-december/

att dom sen inte tatt med allt är ju bara att förvänta

Blev konfunderad över ganska många saker när jag läste. Även om det inte berör mig på något sätt blir jag bekymrad t.ex. för de boende längs Björlandavägen.
Linje 25 dras till Länsmansgården och ersätts längre västerut av Svart Express-som inte ska stanna någonstans mellan Hjalmar Brantingsplatsen och Skra Bro!!! Innebär detta att den nästan halvmilslånga sträckan av Björlandavägen mellan Klara och Skra Bro blir helt utan busstrafik (alltså busstrafik som inte bara susar förbi)???

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Erling.L

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 23 oktober 2012, 22:54:22 PM
Blev konfunderad över ganska många saker när jag läste. Även om det inte berör mig på något sätt blir jag bekymrad t.ex. för de boende längs Björlandavägen.
Linje 25 dras till Länsmansgården och ersätts längre västerut av Svart Express-som inte ska stanna någonstans mellan Hjalmar Brantingsplatsen och Skra Bro!!! Innebär detta att den nästan halvmilslånga sträckan av Björlandavägen mellan Klara och Skra Bro blir helt utan busstrafik (alltså busstrafik som inte bara susar förbi)???

//Jonas G

Nä man drar in 22,36 till hjalmar

Jonas Gustafsson

Citat från: Erling.L skrivet 24 oktober 2012, 08:19:31 AM
Nä man drar in 22,36 till hjalmar

Det var väl tur för dem som bor längs Björlandavägen. :)
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Erling.L

dom har missat o skriva ut förändringarna på L17 att den ej skall gå via wieselgrens gatan o platsen samt ej gå via barnkliniken på östra

Jonas Gustafsson

Citat från: Erling.L skrivet 25 oktober 2012, 09:20:55 AM
dom har missat o skriva ut förändringarna på L17 att den ej skall gå via wieselgrens gatan o platsen samt ej gå via barnkliniken på östra

Det framgår dock av kartan över de kommande spårvagns- och stombusslinjerna.
Väldigt konstig karta förresten, även av en schematisk karta kan man begära att linjesträckningarna ligger rätt i förhållande till varandra så man inte t. ex. placerar linjer längs Lillhagsvägen till höger om (öster om) Litteraturgatan när det är tvärtom i verkligheten...
//Jonas G

Ronald M. Jannesson

Ja, som diskuterats i ett mera spårbundet forum. Typiskt Västtrafik! De klarar inte av någonting. Den här kartan är ju bara till för personer som kan den geografiska kartan. Personer som inte känner till Göteborg blir ju bara förvirrade. Nä; plus för Gävles linjekartor, där har Västtrafik något att ta efter. >:(

Micke T

Någon som vet vad det blir för bussar på de nya expresslinjerna?

Olof Lagerkvist

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 25 oktober 2012, 11:34:35 AM
Det framgår dock av kartan över de kommande spårvagns- och stombusslinjerna.
Väldigt konstig karta förresten, även av en schematisk karta kan man begära att linjesträckningarna ligger rätt i förhållande till varandra så man inte t. ex. placerar linjer längs Lillhagsvägen till höger om (öster om) Litteraturgatan när det är tvärtom i verkligheten...
//Jonas G

Håller verkligen med! Det känns dessutom inte som det finns någon annan större praktisk anledning till att lägga linjerna på fel sida varandra genom Backa respektive Lillhagen. Den uppfinningsrika "knycken" på linje 60 ovanför(!) Redbergsplatsen är nog bland det värsta trots allt. Där får man verkligen fundera ett tag för att hänga med! (Den nyfikne kan ju rita in linjerna på en geografisk karta och jämföra med den schematiska så framträder det komiska...) Dessutom har linje 50 en helt obegriplig placering mot Kallebäck.

Allmänt sett tycker jag man skulle ha dragit isär de stora knutpunkterna en aning så att centrum hade blivit lite mindre plottrigt. Om man hade fått Korsvägen ordentligt mot sydöst och Redbergsplatsen lite högre upp hade det blivit mera överskådligt. Poängen med schematisk karta är ju inte att den ska vara geografiskt korrekt, men man måste vårda detta med hur man ritar in bytespunkterna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Harry_Beck
Harry Beck var personen som införde den berömda schematiska kartan över Londons tunnelbanelinjer. Beck var egentligen elektriker och elkonstruktör och tog med sig logiken bakom hur man ritar elschema till sitt intiativ till tunnelbanekarta. När man ritar elscheman bryr man sig inte om hur långa olika delar av trådarna är i förhållande till varandra eller den exakta placeringen i verkligheten, medan det istället är viktigt att alla kopplingspunkter visas korrekt (jämför byteshållplatser) och att det framgår hur strömmen kan flyta från en punkt till en annan via någon kopplingspunkt (jämför hur man reser från en hållplats till en annan och lätt kan se var man ska byta). Kartan revolutionerade reseplaneringen med tunnelbana när den infördes, 1908. Mycket av detta är fortfarande intressant och tillämpbart och grunderna i detta finns med i Västtrafiks karta, men man har missat det viktigaste: Överskådligheten!
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Vad annat än suck över hur Västtrafik gör med info...  och när man går in hemsidan hamna man alltid i Gbg men det finns ju en stor del utanför den byn..  men den verkar de glömma helt..

Hitta lite info om att 209 Tranemo-Falköping ska ändra nummer till 208 och då verkar den bara gå Ulricehamn-Tranemo ..  men sen får man inte veta mer..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Brollan

Citat från: Micke T skrivet 30 oktober 2012, 10:53:37 AM
Någon som vet vad det blir för bussar på de nya expresslinjerna?

MAN på Svart Express, fast från sommaren när Keolis tar över, vad GS Buss ska köra med under vintern/våren vet jag ej.

JesperO

Citat från: Mats B skrivet 31 oktober 2012, 17:58:05 PM
MAN på Svart Express, fast från sommaren när Keolis tar över, vad GS Buss ska köra med under vintern/våren vet jag ej.

Min gissning är att man använder bussar som blir över från trafiken på 21 och 42, dvs Volvo-boggie.

Fredrik Thurfjell

Citat från: yngrot skrivet 31 oktober 2012, 16:41:53 PM
Vad annat än suck över hur Västtrafik gör med info...  och när man går in hemsidan hamna man alltid i Gbg men det finns ju en stor del utanför den byn..  men den verkar de glömma helt..

Hitta lite info om att 209 Tranemo-Falköping ska ändra nummer till 208 och då verkar den bara gå Ulricehamn-Tranemo ..  men sen får man inte veta mer..

Jag tolkar det som att 209 ska delas i Ulricehamn

208 Ulricehamn – Tranemo
Ny linje. Ersätter delar av linje 209. Passar bättre med linje 264.

209 Falköping – Ulricehamn
Ersätts till viss del av nya linje 208.

Brollan

Nu finns tidtabellerna från 9 december på Västtrafiks hemsida.

yngrot

Inga tidtabellsböcker  kommer att finnas bara linjetabeller ..  har man inte smartphone eller tillgång till internet blir det svårt planera resan
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina