Schema bussförare

Startat av Jan Sjöberg, 23 oktober 2012, 21:43:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan Sjöberg

Någon här som vet hur långt i förväg man ska ha ut schema? Om man kör på fast lista!
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

homer

i de här yrket får man vara glad att man vet när man går och lägger sig dagen innan :P

Gunnar

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 23 oktober 2012, 21:43:00 PM
Någon här som vet hur långt i förväg man ska ha ut schema? Om man kör på fast lista!

Senast 2 veckor innan om man kör på fast schema.

1896

Kör du på fast lista bör du väl ha ett schema som gäller hela tidtabellen.

Kronobergarn

Nja njo... Keolis har ju tidssökning á 6 veckors period. Fast det förekommer fasta placeringar på rader.

Erling.L

om jag förstått det rätt skall du ha ditt nya schema 14dagar innan det börjar gälla o sen brukar man ju kunna räkna ut hur man jobbar ifrån det men det kanske bara är vid omsökning det gäller
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Lars-Håkan_E

Arbetstidsschemat skall finnas tillgängligt för de anställda senast 14 dagar
14 innan det träder i kraft. Om av särskilda skäl denna tid inte kan hållas skall
lokal facklig organisation snarast underrättas.

Det är ju väldigt vanligt förekommande att denna tid underskrids vid tidtabellsskifte eller andra förändringar.

Wetjo

Tjänstgöringslista för dagbeordrade ska anslås senast kl 17 vardag före tjänstgöringsdag.
För förare med "fast" lista ska schemat finnas senast 14 dagar före.
Att som Niklas Vasa skriver ge ut ett schema för hela tidtabellen låter sig inte göras då diverse skollov och ändringar från THM kommer till.

1896

Citat från: Wetjo skrivet 26 oktober 2012, 05:01:08 AM
Tjänstgöringslista för dagbeordrade ska anslås senast kl 17 vardag före tjänstgöringsdag.
För förare med "fast" lista ska schemat finnas senast 14 dagar före.
Att som Niklas Vasa skriver ge ut ett schema för hela tidtabellen låter sig inte göras då diverse skollov och ändringar från THM kommer till.

Det funkade ju på GDG:s tid med tjänstgörings nycklar som gällde hela tidtabells perioden, sen fick man göra temporära justeringar vid skollov och storhelger, så nog skulle det kunna fungera, men om sedan arbetsgivaren ställer upp på det, det är ju en annan sak.

Wetjo

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 26 oktober 2012, 13:24:21 PM
Det funkade ju på GDG:s tid med tjänstgörings nycklar som gällde hela tidtabells perioden, sen fick man göra temporära justeringar vid skollov och storhelger, så nog skulle det kunna fungera, men om sedan arbetsgivaren ställer upp på det, det är ju en annan sak.

Men avtalen ser inte likadana ut nu som på GDG:s tid och det har kommit andra krav från både förare och företag som gör det ganska tungjobbat med ett sånt schema. Grundtidtabellen sträcker sig från december till december med vissa avsteg. Det skulle göra att man fick ta till anmärkningar från A till Ö och en del siffror oxå för att täcka in alla dagar...

1896

Citat från: Wetjo skrivet 26 oktober 2012, 15:18:12 PM
Men avtalen ser inte likadana ut nu som på GDG:s tid och det har kommit andra krav från både förare och företag som gör det ganska tungjobbat med ett sånt schema. Grundtidtabellen sträcker sig från december till december med vissa avsteg. Det skulle göra att man fick ta till anmärkningar från A till Ö och en del siffror oxå för att täcka in alla dagar...

Ash, nu överdriver du, även om arbetsgivare och huvudmän vill kunna vara flexibla, så ska väl förarna på fast lista kunna veta hur dom jobbar inom gällande tabell, allt annat är ju en försämring och tillbaka gång, har man tagit bort detta, så har ju utvecklingen gått bakåt, men det var väl också syftet med upphandlingssystemet.

Arbetsgivaren skulle kunna ge ut nycklar till förare på fast lista tre gånger om året, alltså dec-juni, juni-aug, och aug-dec, det är ju dom tidtabellsperioder som gäller i stort.

Wetjo

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 26 oktober 2012, 17:08:57 PM
Ash, nu överdriver du, även om arbetsgivare och huvudmän vill kunna vara flexibla, så ska väl förarna på fast lista kunna veta hur dom jobbar inom gällande tabell, allt annat är ju en försämring och tillbaka gång, har man tagit bort detta, så har ju utvecklingen gått bakåt, men det var väl också syftet med upphandlingssystemet.

Viljan sitter i en talltopp i skogen... Även om man vill vara flexibel, så är det svårt. Tidtabellperioden är december - december, punkt slut!
Formellt sett blir turer indragna under semester- och lovperioder. Det är ingen ny tidtabell som kommer till. Det är en konsekvens av beslut inom EU och har inget med upphandling att göra.

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 26 oktober 2012, 17:08:57 PM
Arbetsgivaren skulle kunna ge ut nycklar till förare på fast lista tre gånger om året, alltså dec-juni, juni-aug, och aug-dec, det är ju dom tidtabellsperioder som gäller i stort.

Det är de lokala avtalen som styr hur ofta en tjänstgöringsnyckel revideras. Men ju längre tid en nyckel gäller, ju svårare är det att vara flexibel. Har du en nyckel som gäller 16/8 - 28/10 är det en ganska lång period och förändringar är svåra att genomföra under den tiden om du ska få ihop arbetstiduttag och vettiga tjänster osv...

1896

Har du en spikad tidtabell, så går det att ge ut en nyckel, sen om inte viljan finns, det är en annan sak.

Wetjo

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 27 oktober 2012, 13:52:11 PM
Har du en spikad tidtabell, så går det att ge ut en nyckel, sen om inte viljan finns, det är en annan sak.

Tror att du har lite otur när du tänker nu...
Läs mitt förra inlägg en gång till!
Har du en spikad nyckel för en hel tidtabellperiod, kommer du att ha förare som inte gör någonting/har reservtjänst vissa dagar.
Det blir dyrt för bolagen. Oavsett vilken form av trafik det är. Någon måste betala och oftast blir det skattebetalarna.

1896

Oavsett om du har en spikad tabell dec-dec så har du ju en sommartabell på sommaren, och det är ju bara att du gör en nyckel för sommartabellen när alla ska ha semester, och en annan nyckel över vintern.

Även om busstabeller numera ska samköras med tågtabeller, så är det något helt annat att spika en tågtabell mot en busstabell, blanda inte ihop det.

Och vad har EU med länstabellen att göra ? Upphandlingssystemet är en försämring för förarna, det kommer du ju aldrig ifrån.