Scania CK 113 del 12

Startat av Janne Rickman, 22 oktober 2007, 17:09:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne Rickman

Bergenga

Hvor finner man God Helg?   ;D

Har et lite spørsmål om CN113. Hadde de, utenom MaxCi, noen gang ordentlige firkanta vinduer sånn som CK113, eller hadde de avrundede vinduer hele tiden? Her i Trondheim har de aller nyeste CN113 avrundede vinduer, og det syns jeg ser forferdelig gammeldags ut på en buss fra 1997. De aller fleste andre fikk firkanta vinduer opptil 10 år tidligere ...
Mvh.
Øyvind Berg

Niklas Bygdestam

Citat från: Øyvind Berg skrivet 22 oktober 2007, 17:53:03 PM
Hvor finner man God Helg?   ;D

Har et lite spørsmål om CN113. Hadde de, utenom MaxCi, noen gang ordentlige firkanta vinduer sånn som CK113, eller hadde de avrundede vinduer hele tiden? Her i Trondheim har de aller nyeste CN113 avrundede vinduer, og det syns jeg ser forferdelig gammeldags ut på en buss fra 1997. De aller fleste andre fikk firkanta vinduer opptil 10 år tidligere ...

Samtliga Scania CN 113 (ej MaxCi) hade fönster med gummilister med rundade hörn. Till och med de allra nyaste hade så
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bergenga

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 oktober 2007, 18:59:22 PM
Samtliga Scania CN 113 (ej MaxCi) hade fönster med gummilister med rundade hörn. Till och med de allra nyaste hade så

Vet du hvorfor de fortsatte med det så lenge? Og når ble siste buss med det bygd?
Mvh.
Øyvind Berg

Niklas Bygdestam

Citat från: Øyvind Berg skrivet 22 oktober 2007, 19:08:19 PM
Vet du hvorfor de fortsatte med det så lenge? Og når ble siste buss med det bygd?

Antagligen tyckte Scania att det var för dyrt att ställa om produktionen med att ändra fönstertyp. Men jag håller med om att fönstrena ser omoderna ut på en Scania CN 113 och att många hade ändrat till modernare fönster långt tidigare. Ett exempel på detta var Jonckheere ledbussar som fanns i bland annat Uppsala. Uppsalas första Jonckheere ledbussar kom redan 1981 och hade limmade rutor med kantiga hörn som såg betydligt modernare ut än fönstrena på bland annat Scania CN 112/113. Ett litet tecken på att Scania borde ha varit åtminstone lite medvetna om detta var ju att både CK 112/113 och MaxCi har modernare fönster som är limmade och med kantiga hörn

Men andra exempel på sent tillverkade bussar med fönster som har gummilister och rundade hörn är DAB som har fönster som faktiskt ser lika omoderna ut

Jag vet inte riktigt när den allra sista Scania CN 113 tillverkades. Vet bara att även den bör ha haft den gamla typen av fönster med gummilister och rundade hörn. Bussen borde ha tillverkats 1996 eller 1997. Jag vet inte heller om denna allra sista Scania CN 113 gick till någon i Sverige eller om det kan ha varit en buss som Scania kan ha exporterat till ett annat land. Jag har sett sent tillverkade Scania CN 113 i Krakow i Polen som exempel. Om den sista CN 113 skulle finnas just där vet jag inte. Kanske någon här vet vilken den allra sista CN 113 är för en buss och var den finns?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bergenga

Takk for opplysningene! Den CN113en med høyest byggenummer hos Team Trafikk er 2449(2202449). Den er blant 10 busser som sannsynligvis ble registrert i februar 1997. Noen høyere?  :)

Noen som vet når siste DAB med avrundede vinduer ble bygd?
Mvh.
Øyvind Berg