Kungälvsbussar till Dalarna

Startat av Nicklas Vasa, 22 oktober 2007, 14:33:41 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Nicklas Vasa

Kan det ha varit till skolstarten -87 som det kom upp ett antal Lier från Kungälv av någon anledning, dessa var 1075, 1081, 1086, 1088, 1090, och 1093 och dessa fördelades enligt följande:

1075 Leksand
1081 Leksand
1086 Hedemora
1088 Malung
1090 Borlänge
1093 Sandviken (tror jag) den försvann i alla fall....

Någon som kan historien bakom detta, och som vill återge den ?

S Svensson

Du frågade om omflyttade bussar. Det är lite svårt att svara därför att Du inte preciserat vad det är Du frågar om.

Linjebuss och GDG brukar(-de) omplacera sina bussar. I Kungälv ökade trafiken i och med att det blev billiare taxa. Då ökade byggnationen av bussar och drogs ned vad gäller släp i Kungälv. När sedan de nya B10M kom så sändes de lite äldre bussarna norrut. Även andra platser fick omplacerade fordon.

LB sände bussar norrut också en gång i tiden och när de var gamla så kom de söderut igen. Oftast som skolbussar i Skåne.

Nicklas Vasa

Det här var ju mitt i alla ny leveranser av Alpus och Vanhool boggi linje vagnar, rätt var det var så kom det ett antal äldre Lier, det logiska hade väl varit ytterligare ny leveranser....

S Svensson

Varför då ? Som jag sade så har alltid såväl LB som GDG omplacerat äldre bussar norrut. Sedan vet jag inte om vilka önskemål som fanns i Dalarna. Men, på slutet av GDG tiden var det trots allt prat em att skaffa fler Scania-Alpus till Dalarna.Något som inte blev av.Uppgiften lämnad av Kungälvs bussbyggare.

Nicklas Vasa

Vad skulle Scania Alpus:arna vara till för linje i så fall ? Var det något önskemål från Dalatrafik ? Det blev ju fler Scanior i Dalarna med Wasatrafik, även om det inte var Alpus....