Gammalt och nytt på 61:an

Startat av Hasse L, 17 oktober 2012, 19:11:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


CUP 233 - Scania-Vabis C75 1962 - SL H24 5503.
1 oktober 1973 hade linje 61 förlängts från Norrmalmstorg via den nedlagda linje 50:s väg till Hornsberg.
31 augusti 1975 upphörde linjen.


HOG 555 - Volvo B59 / Wiima 1974 - SL H50 5077. En elegant provbuss som inte blev så långvarig i SL-trafiken.


John

Mmmm underbart  :) 5503 H24a som var utrustad med fotoceller till bakdörrarna istället för dom klapprande stegen som styrde dakdörrarna på dom tidigare vagnarna. Jag tänk om man hade valt Wimorna istället för dom eländiga H50 vagnarna. Vad finns det för historia bakom den andra kort Wiman som gick i Täby någon som vet varför det bara blev en???

John.

Cero

Frågan är om denna H50-variant var bättre än säfflemodellen. Satt inte många av problemen med H50 i chassiet och inte bara i karossen?

Någon som vet vart denna tog vägen sedan och om Wiima/Hägglunds gjorde fler exemplar?

Mattias Petersson

Finns Volvo B59 / Wiima 1974 - SL H50 5077 kvar idag ???
Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Peter Rost

Det var 5076, sedemera H52A som fanns i SL-flottan som enda kort-Wiima. Varför det bara fanns ett exemplar av kort-Wiima kanske någon annan kan svara på.

http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/SL_H52A_4725_Akersberga_stn_1987.jpg


Beträffande 5077 på bilden vill jag minnas att den återlämnades tillbaka till Finland, efter prövotid hos SL.

John

#5
Citat från: Mattias Petersson skrivet 17 oktober 2012, 21:06:09 PM
Finns Volvo B59 / Wiima 1974 - SL H50 5077 kvar idag ???

Nja jag vet inte om det överhuvudtaget var något som va bra med H50 chassiet var ett problem. Men även karosserna va ett problem med sprickor dom blev tex förstärkta ovanför dörrarna. Och det luktade konstant disel invändig. Hornsberg drog verkligen den stora nitlotten när man fick H50. Och Söderhallen fick sina H59 som i mitt tycke va en vagn i en helt annan dimension. Rosten va väl H59ans stora gissel.

John

JDS

Citat från: Hobgoblin skrivet 17 oktober 2012, 19:11:06 PM
1 oktober 1973 hade linje 61 förlängts från Norrmalmstorg via den nedlagda linje 50:s väg till Hornsberg.
31 augusti 1975 upphörde linjen.

Jag har nog ingen bra linjekarta för att begripa det där! Gick den alltså från Söder till Norrmalmstorg och sedan via Sveaplan till Hornsberg?

Edit: Nej, det verkar inte klokt. Var det Sveaplan-Norrmalmstorg-Hornsberg?

Peter Rost


yngrot

Trevligt med Wiima i S-L kostym synd bara att de valde Säffle istället .. hade S-L valt Wiima hade säkert Säffle fabriken försvunnit tidigare ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jacob

Wiiman var bland det snyggaste jag sett på länge :D Otroligt stilren och snygg utan massa tjafs!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

JDS

Volvo-Wiima-Hägglunds: two is a couple, three is a crowd?!?

Ursäkta en ung dumskalle: Vem har byggt vad på den där bussen?  ???

Ted Selander

Citat från: JDS skrivet 23 oktober 2012, 02:18:28 AM
Volvo-Wiima-Hägglunds: two is a couple, three is a crowd?!?

Ursäkta en ung dumskalle: Vem har byggt vad på den där bussen?  ???

Jag citerar: "Samma (1972 min anm.) år startades ett samarbete med den finska karosseritiliverkaren Oy
Wiima AB som innebar att Hägglunds sålde deras karosserier i Sverige."

Mycket mer att läsa (om Hägglunds): hhs.diva-portal.org/smash/get/diva2:357115/FULLTEXT01