Norrköping 70-tal

Startat av Peter Öden, 17 oktober 2012, 18:24:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Bilden visar NKA 340 ScV CF 66-57 från 1963.
Notera Audin som kört in i baken på en CR 76 !

Mvh Peter Ö

Ove Bojarp

Detta är väl en ögonblicksbild från ett saknat
70-tal om man kan säga så.

Lasse hsand

Snygg buss i härlig färg!!!

Mats Karlsson

Påkörning bakifrån påminner mig om en episod ca 1980/81 med en av Grunds Busstrafiks bussar, en Scania-Vabis BF76/Lier Strada. När den hade stannat vid en hållplats mellan Frändefors och Stigen kom en Opel och daskade rakt i bakändan. Bussens bakgavel som var av glasfiberarmerad plast var så stark att inte en skråma kunde upptäckas efteråt. Den stackars Opeln däremot fick hela fronten intryckt. Opel-ägaren var inte glad åt denna "pansarbuss"! Gott betyg åt Lier!

bobo l

Ca 1988 började jag köra som X-nolla åt SL Söderhallen (dvs Södermalm). Under utbildningen på busstyperna, ffa H59, och linjekännedomskörning på Söderhallens linjer så pratade alla instruktörer mfl om en händelse som skulle ha ägt rum nyligen. En buss på linje 53 hade stannat vid hpl Erstagatan (?) i Folkungagatans backe upp från Londonviadukten. Under uppehållet för påstigande kände bussföraren hur bussen fick en kraftig stöt framåt, och strax efter en till. Han reste sig från förarplatsen och gick ur bussen och till bussens bakände där han såg påtagliga plåtskador från en påkörning. Bäst han stod där och begrundade livet så fick bussen en rejäl smäll framifrån följt av ljudet av en rivstart. När han kikade framåt hann han se en skåpbil som drog som en avlöning från platsen.

Vad som hände? Tja, det får vi väl aldrig veta. Nån bakom ratten på skåpet var ouppmärksam och dundrade in i den stillastående bussen. Tappade humöret, blev förbannad och dessutom ängslig över vad chefen skulle säga? I frustration och grabbigt hävdande av den förlorade stoltheten skulle bussj***ln minsann få. Kör på skiten en gång till, och med tårarna i ögonena ännu en gång!?     ;D

Mr U

Är det inte Smedby och linje 15?

Mr U

Du har helt rätt om Trumpetaregatan. Mina tankar rörde sig kring Lidaleden i Smedby. Atriumhusen ligger till vänster om fotot osynligt för oss. Favörpåsen borde ha gjort mig misstänksam; det fanns ju en Favörbutik bland Atriumhusen vid den tiden. Visst är det ett SJ-märke för norrgående trafik mot city. Det var väl 1981 som östgötatrafikens hållplatsmärken kom, om jag minns rätt. Snörikt vinter... både i december 1976 och december 1977 kom mycket snö vid ett par tillfällen som skapade kaos som jag minns. Fotot kanske är från den tiden.

Ola Almquist

Var det bara Norrköping som hade gula hållplatsskyltar med genombrutet H eller förekom det någon annanstans? Om det var unikt fanns det fler lokala varianter?

M.v.h.
Ola

Mr U

Fotot är ett fantastiskt fint tidsdokument som väcker många minnen. Det verkar vara förmiddag eftersom barnen ska åka skolbuss i riktning mot Navestad där flera skolor finns, både i ringarna och Navestadskolan (det sista om det inte är före 1976). Försökte tidsbetämma fotot något eftersom halvljuslagen kom den 1/10 1977 men det känns vanskligt. Jag är inte säker på om NKA:s CF:are fick varselljus när reglerna kom. Som jag minns det fick inte CR76:orna varselljus (däremot några av CR111:orna).