Blåsväder på kommungränsen mellan Söderhamn och Bollnäs

Startat av Ersa, 17 oktober 2012, 12:08:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

reseguiden86

Så är frågan om man ska tro på detta då det är media igen som oftast inte tar upp det från båda vinklarna utan bara från den ena... men synd om tjejen iaf... och har chauffören gjort fel så borde han säkert veta bättre, men som sagt, står nog inte på någons parti i såna här lägen..

MrH

Citat från: reseguiden86 skrivet 17 oktober 2012, 14:05:29 PM
Så är frågan om man ska tro på detta då det är media igen som oftast inte tar upp det från båda vinklarna utan bara från den ena... men synd om tjejen iaf... och har chauffören gjort fel så borde han säkert veta bättre, men som sagt, står nog inte på någons parti i såna här lägen..

Fast då måste jag ändå säga att det är ganska enkelt att ta parti för flickan! Som du skriver så borde chauffören verkligen veta bättre. Jag skäms över att det är en kollega till mig som är inblandad. Vissa av oss har i mitt tycke helt och hållet tappat bort vad som är kärnan i ett serviceyrke som detta.

Det finns troligen 1000 olika sätt att hantera en sådan här situation, men man tvingar INTE av en 10-åring från bussen såsom skedde. Jag ser ingen anledning att betvivla varken familjen eller Ljusnans journalist (som för övrigt är en rutinerad sådan).

Varje gång sådant här händer smutsar det ner hela förarkåren vilket är mycket tråkigt! Hoppas dock att det inträffade skapar tankeställare hos diverse förare.

/MrH

saurer

Har chauffören gjort fel, kanske kanske inte,
Hade det varit rätt att tillåta resa med ogiltigt färdbevis ?
Tror nog att chaffören har påtalat dilemmat med flickans färdbevis på ett tidigare stadium
Men skolan och Xtrafik har ryckt på axlarna ,och för att någonting ska hända måste man göra något påtagligt
Att det har tagit så stora proportioner kanske man inte räknat med ,men i det här fallet är det nog skolan och Xtrafik som är boven i dramat och inte KRtrafik

Nästa fråga är då  vad gör man när inte skolbarnen har busskortet med sig, och barnen säger du vet ju att jag har ett kort hemma  ,och föräldrarna säger det samma
Var går gränsen  ,vad vinner  Xtrafik tex på att skolkorten registreras varje gång, måste det ske ,eller kan man göra på något annat vis

Kan barnen kanske spara en resa på kortet för att man vill åka till en kompis på ett annat håll i kommunen på icke skoltid 

Lite funderingar kring resor till och från skolan på bussar i Länstrafikbolagen linjetrafik

/S

Nico

Hur föraren har betett sig eller inte och vad som ligger bakom kan vi nog lämna till den interna utredningen som säkert följer. Att slutresultatet sedan var väldigt olyckligt kan vi oxå vara överens om.

En sak jag däremot undrar lite över blir annars detta med rutiner. Såg på Rapport igår där det i inslaget talades om att föraren "borde ha kontaktat vårdnadshavare" och då hakar jag mig direkt. Som Saurer var inne på... vad var det egentligen för typ av körning i så fall (typ har man blandat ihop skolskjutsen och en reguljär linje) och vad hände med detta med trafikledning?

I ett sådant här fall bör väl detta med eventuella kontakter med vårdnadshavare primärt överlåtas just åt trafikledningen?! Nu spekulerar jag friskt, men jag får mer ett intryck av att något verkar ha brustit i den interna kommunikationen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

1896

Citat från: Nico skrivet 18 oktober 2012, 07:20:39 AM
Hur föraren har betett sig eller inte och vad som ligger bakom kan vi nog lämna till den interna utredningen som säkert följer. Att slutresultatet sedan var väldigt olyckligt kan vi oxå vara överens om.

En sak jag däremot undrar lite över blir annars detta med rutiner. Såg på Rapport igår där det i inslaget talades om att föraren "borde ha kontaktat vårdnadshavare" och då hakar jag mig direkt. Som Saurer var inne på... vad var det egentligen för typ av körning i så fall (typ har man blandat ihop skolskjutsen och en reguljär linje) och vad hände med detta med trafikledning?

I ett sådant här fall bör väl detta med eventuella kontakter med vårdnadshavare primärt överlåtas just åt trafikledningen?! Nu spekulerar jag friskt, men jag får mer ett intryck av att något verkar ha brustit i den interna kommunikationen.

Fick också ett konstigt intryck när jag såg GävleDalas inslag, där intervjuvades pappan, som sa att han varit med när flickan klev på bussen, och sedan fått hämta henne i skogen ? Då kunde väl flickan ha åkt med pappan direkt då ?

ThinkYellow

Jag har fått höra att chauffören hade frågat flickan vad hon hade för kort och påtalade att den aktuella platsen var sista hållplatsen för busskortets giltighet. Då hade flickan "blivit rädd" och självmant lämnat bussen.
Sen om de stämmer eller inte, vet jag inget om. Ryktena går.

Hagri

Hur har vi det med ansvarsfördelningen? Är det Ok att en förälder uppmanar sina barn att åka utan giltig biljett/färdbevis. Hade det varit Ok om föräldern sagt till dottern att gå in på ICA eller Konsum och snattat nått att äta om hon var hungrig.
Synen på busstrafiken verkar vara att: Bussen går ju ändå, så då är det bara att åka med utan att behöva betala.

Men sedan får man som förare hantera situationen olika beroende vilken typ av passagerare det är. Handlar det om en 10 åring får de åka dit de skall. Händer det vi upprepade tillfällen får man be om namn och skola för att lämna uppgifterna vidare till den som har hand om de kontakterna.
Jag brukar på ett snällt sätt tala om för dem när de stiger av att deras kort inte gäller dit där de åkt och svaret brukar bli "att det viste de inte". Kontigt nog brukar de säga samma sak även när det upprepas vid senare tillfälle.

Wetjo

Sedan beror det på vilken policy THM och kommunen säger åt oss att tillämpa.
I Borlänge får barnen åka med om dom glömt skolkorten och det utnyttjas friskt, tyvärr.
Det hävdar den som informerade mig om detta att barnen har skolplikt och då får vi inte stoppa dom.

Tror att utredningen kommer att visa vem som gjort fel i fallet med den 10-åriga flickan.

Radys

Citat från: MrH skrivet 17 oktober 2012, 14:46:28 PM
Fast då måste jag ändå säga att det är ganska enkelt att ta parti för flickan! Som du skriver så borde chauffören verkligen veta bättre. Jag skäms över att det är en kollega till mig som är inblandad. Vissa av oss har i mitt tycke helt och hållet tappat bort vad som är kärnan i ett serviceyrke som detta.

Det finns troligen 1000 olika sätt att hantera en sådan här situation, men man tvingar INTE av en 10-åring från bussen såsom skedde. Jag ser ingen anledning att betvivla varken familjen eller Ljusnans journalist (som för övrigt är en rutinerad sådan).

Varje gång sådant här händer smutsar det ner hela förarkåren vilket är mycket tråkigt! Hoppas dock att det inträffade skapar tankeställare hos diverse förare.

/MrH

Lite fakta!!
Kommunkortet som flickan åkt med fungerar när hon stiger på inom Södehamns kommun, men inte när hon ska åka tillbaka till Söderhamn, alltså var föräldrarna väl medvetna om vad som gäller.
Föraren har handlat korrekt som har påpekat att färdbeviset inte gäller över länsgränsen, men lösningen av problemet var väl inte det bästa för någon av de inblandade enligt den interna utredningen.
Att man inte betvivlar föräldrarna som medvetet låter flickan åka med ett kort som INTE gäller till Bollnäs, och en journalist som inte bryr sig om att kolla fakta innan man publicerar en artikel som går ut på att (återigen) smutskasta en hel yrkeskår är för mig en gåta!
Sen var det en linjebuss inte en skolbuss.

MrH

Citat från: MrH skrivet 17 oktober 2012, 14:46:28 PM

/MrH

Citat från: Radys skrivet 19 oktober 2012, 14:27:29 PM
Lite fakta!!
Kommunkortet som flickan åkt med fungerar när hon stiger på inom Södehamns kommun, men inte när hon ska åka tillbaka till Söderhamn, alltså var föräldrarna väl medvetna om vad som gäller.
Föraren har handlat korrekt som har påpekat att färdbeviset inte gäller över länsgränsen, men lösningen av problemet var väl inte det bästa för någon av de inblandade enligt den interna utredningen.
Att man inte betvivlar föräldrarna som medvetet låter flickan åka med ett kort som INTE gäller till Bollnäs, och en journalist som inte bryr sig om att kolla fakta innan man publicerar en artikel som går ut på att (återigen) smutskasta en hel yrkeskår är för mig en gåta!
Sen var det en linjebuss inte en skolbuss.

Det har gått några dagar och ytterligare lite fakta har framkommit. Jag står fortfarande för mitt inlägg i förrgår, men förtydligar att även jag anser att själva påpekandet i att kortet inte gällde naturligtvis var korrekt. Det har jag själv gjort många gånger. Som du skriver, lösningen var inte bra. Jag tycker heller inte att ursprungsartikeln i Ljusnan är så mycket att säga om, den gjordes tidigt. Däremot plockades senare nyheten upp av i stort sett all etermedia och de stora tidningarna, t o m någon utländsk sajt hade refererat händelsen (minns inte nu vilken) och drevet var igång... saken fick alldeles för stora proportioner och KR Trafik hann inte med i svängarna utan nyheten vinklades helt och hållet från ett håll och det var olyckligt.

Olyckligt för företaget, olyckligt för föraren samt olyckligt för oss andra i kåren som känt oss extra iaktagna och observerade efter detta. Jag själv försökte möta alla stamkunder på linjen med ett extra leende och "hej" dessa två dagar och det kändes faktiskt som en sorts ömsesidig respekt på något vis.

Att vara stenhård i alla lägen skapar inte förtroende, blir lätt ett löjes skimmer över förare som te.x vägrar släppa av fram bara för sakens skull trots att ingen ska stiga på, bussen är fullsatt och den som ska av sitter/står längst fram. Att snabbt stanna och släppa av för att direkt åka är många gånger det mest smarta och effektiva, ändå finns de förare som surt vägrar av ren princip. Det är bara ett exempel. Även jag vet att man stiger på fram och av bak, det vet kunderna också, men det handlar om smidighet. Precis som att man inte lämnar 10-åringar utmed vägen, hur ogiltiga kort de än har. Vi klagar ofta på att yrket har låg status, men det blir vad vi gör det till. Några av oss skulle faktiskt behöva en påminnelse om att vi jobbar med service. Jag har mycket lite förståelse för den generella uppfattningen som många har; att kunderna och arbetsgivaren är ens fiender som ofta har fel. Om man istället försöker tänka att vi alla har olika roller som vi spelar och försöker förstå oss på hur en kund eller chef eller kollega agerar i en viss situation utifrån hur dem uppfattar situationen, och lär utifrån det så skulle vi komma rätt långt.

Det som hittills kommit upp från företagets sida efter mediadrevet är i alla fall att vi ska försöka jobba fram någon form av riktlinjer så att alla jobbar någorlunda lika. Idag är vissa förare supernitiska, andra släpper igenom precis vadsomhelst och ingetdera arbetssätt är bra. Någonstans måste vi mötas på mitten där ordning och reda möter sunt förnuft. Men att nå dit är nog inte så väldigt enkelt.  ::)

/MrH

Ersa

Citat från: MrH skrivet 19 oktober 2012, 22:25:55 PM
Några av oss skulle faktiskt behöva en påminnelse om att vi jobbar med service. Jag har mycket lite förståelse för den generella uppfattningen som många har; att kunderna och arbetsgivaren är ens fiender som ofta har fel. Om man istället försöker tänka att vi alla har olika roller som vi spelar och försöker förstå oss på hur en kund eller chef eller kollega agerar i en viss situation utifrån hur dem uppfattar situationen, och lär utifrån det så skulle vi komma rätt långt.

Jag gillar att du använder orden "kunder" och "service"! :)
Det är något jag själv råkade ta med mig från den avreglerade expressbussbranschen tillbaka till SL-trafiken, en vana som dock föll bort efter ett tag, då det mest bara klingade fel och lät ironiskt. Tyvärr.

JDS

Citat från: Ersa skrivet 19 oktober 2012, 22:48:47 PM
Jag gillar att du använder orden "kunder" och "service"! :)
Det är något jag själv råkade ta med mig från den avreglerade expressbussbranschen tillbaka till SL-trafiken, en vana som dock föll bort efter ett tag, då det mest bara klingade fel och lät ironiskt. Tyvärr.

Denna vecka heter det "påstigande" respektive "leverans"  ;D

yngrot

Klart inte så lyckat släppa av en 10 åring mitt ute i skogen som det verkar i artikel  men å andra sidan vet säkert alla att kortet inte gäller dit hon ville åka  och då ska hon ju inte heller få åka hela vägen .. i så fall får man ju betala där kortet inte gäller..   Inte 17 kan man gå in på ICA eller Willys och bara betala för vissa varor man tar med sig..

Vilket ramaskri det blir när en förare  gör enligt regelboken..  Hos oss som kör åt Västtrafik gäller att till skolan kan man inte neka de som går i åk 1-9  att åka med till skolan på hemväg ska de ha intyg från skolan eller betala . Gymnasieungdomar får betala åt båda hållen ..   Man lär sig rätt fort vilka som försöker sätta i system att "glömma" kort..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina