Huvudmeny

Swebus Botyrkadepån

Startat av Bussmicke, 22 oktober 2007, 01:12:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

MGA

Niklas Bygdestam

Citat från: Bussmicke skrivet 22 oktober 2007, 01:12:26 AM

Det ser ut som om det skulle kunna vara Arlandastolar i denna trevliga SKV :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Men det är väl Swebus 0001?. Det var ett tag tänkt att SvOf skulle överta denna, men vi fick istället BSBV 28.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 oktober 2007, 15:14:37 PM
Men det är väl Swebus 0001?. Det var ett tag tänkt att SvOf skulle överta denna, men vi fick istället BSBV 28.

Ni har på så sätt och vis rätt båda två. Det är alltså gamla SJ 0001 men Swebus (000)5. Swebus hade en egen nummerserie på museibussarna. 28-an hade t ex nummer (0)661.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 oktober 2007, 16:01:56 PM
Ni har på så sätt och vis rätt båda två. Det är alltså gamla SJ 0001 men Swebus (000)5. Swebus hade en egen nummerserie på museibussarna. 28-an hade t ex nummer (0)661.

Var finns SJ 0001 idag?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Jag tror det var någon gammal SJ-förare neråt Söderköping som köpte SJ 0001 (eller Swebus 0005 om man så vill). Den hamnade alltså i de gamla hemtrakterna.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2007, 16:22:50 PM
Ramunderbuss eller någon släkting till ägaren av detta.

//Lars

Fast bussen är registrerad på en privatperson Söderköping. Denne är enligt Ramunderbuss hemsida förare vid detta bolag. Bussen finns inte med bland de bussar som Ramunderbuss har enligt hemsidan - där finns en Volvo 9900, en Indcar Mago och en Hino. Den har heller inte tillstånd för yrkestrafik.
Vad jag vet är bussen i gott skick och den är också inregistrerad hos Vägverket.