Huvudmeny

Viatour Group AB

Startat av Carl Eric, 15 oktober 2012, 09:44:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej!

Hamnade idag på www.arebussen.se och såg då att företaget Viatour Group AB har tagit över linjen från Rolls Buss (?). Jag har inte hört talas om Viatour Group AB och lyckades inte få fram någon information på deras hemsida kring huruvida de kör egna bussar eller hyr in från andra företag.

Så min fråga blir helt enkelt om det är någon som vet huruvida de hyr bussar från andra företag, och i så fall från vilka. Eller om du kör med egna bussar, och i så fall vilka?


Tack på förhand!

MVH Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

bussbrumm

de har en buss, merca turismo.

Carl Eric

Citat från: bussbrumm skrivet 15 oktober 2012, 15:09:19 PM
de har en buss, merca turismo.

Där ser man, tack för svaret! Vet du reg. nummer på bussen?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

bussbrumm

apn 104 tror jag fd gimo buss. viatour bildades av nån på ragnesand när håbo
tog över...

Peter Öden

Hej !

Viatour Group AB ägde tidigare CMF 644 Setra S 216 HDS  1992.

Mvh Peter Ö

Micke I

Viatour Group AB startades 1 februari 2012 av Mikael Ineman (undertecknad) och är ett företag med inriktning på beställningstrafik. Strax efter start togs Åre Bussen över av tidigare ägaren Rolls Buss och har sedan dess blivit en express buss linje med hållplatser mellan Stockholm och Åre. Viatour har även en mindre researrangörsverksamhet som vi hoppas ska bli lite större framöver. Det stämmer som ni har konstaterat att vi hade en gammal Setra till för någon månad sedan som vi nu bytt ut mot en Tourismo av 2008 års modell. Hoppas ni fått lite mer kött på benen.

Jacob

Här är två bilder på APN104 i Grisslehamn 2012-01-27 och 2012-10-20. En fråga: Eftersom bussen användes på Eckerökörningen Uppsala-Grisslehamn, tillhörde bussen fortfarande Gimo bussresor då? För Viatour kör ju inte anslutningsbussen till Eckerö från Uppsala så vitt jag vet..





//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 01 november 2012, 02:11:41 AM
Här är två bilder på APN104 i Grisslehamn 2012-01-27 och 2012-10-20. En fråga: Eftersom bussen användes på Eckerökörningen Uppsala-Grisslehamn, tillhörde bussen fortfarande Gimo bussresor då?

Här finns Viatours förvärvsdatum:
https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Jacob

Citat från: Ersa skrivet 01 november 2012, 03:54:53 AM
Här finns Viatours förvärvsdatum:
https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Ja jag vet, men vad gjorde bussen på en Gimobusslinje två månader efter ägarbytet..?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jacob skrivet 01 november 2012, 05:46:01 AM
Ja jag vet, men vad gjorde bussen på en Gimobusslinje två månader efter ägarbytet..?

//Jacob

Micke I kan säkert ge ett mer specifikt svar men rent generellt är det inte ovanligt att när ett bussbolag säljer en buss så finns det i försäljningsvillkoren att bussen skall få användas i ett antal redan inbokade körningar av den tidigare ägaren. Det kan också vara så att den nye ägaren erbjuds att ta dessa körningar för att säkra beläggningen i början av det man äger bussen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Micke I

En buss i beställningstrafik har alla möjliga typer av uppdrag så det är inget konstigt med att den kan dyka upp på olika linjer. Speciellt ett litet bussbolaget som Viatour samarbetar med alla andra bussbolaget som behöver extra förstärkning. Inom kort kommer bussen att synas bättre med logotype mm.

Carl Eric

Citat från: Micke I skrivet 01 november 2012, 09:44:37 AM
En buss i beställningstrafik har alla möjliga typer av uppdrag så det är inget konstigt med att den kan dyka upp på olika linjer. Speciellt ett litet bussbolaget som Viatour samarbetar med alla andra bussbolaget som behöver extra förstärkning. Inom kort kommer bussen att synas bättre med logotype mm.

Tack för denna utförliga informationen! Hoppas givetvis att det går bra för er och önska er lycka till! :)

MVH Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!