Alicante för några dagar sedan, del 1 (av 3)

Startat av Staffan Sävenfjord, 14 oktober 2012, 10:32:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

En god vän och kollega bjöd ned mig att hälsa på honom några dagar i sitt hus i Spanien.  Detta finns i Torrevieja, cirka fyra mil söder om Alicante. De flesta bussbilderna tog jag dock i den senare staden.

Tätortstrafiken körs av Sú Bus med till största delen Mercedes. Några ledbussar såg jag men mest var det tvåaxliga. Tätortsbussarna går ganska glest men brukar vara välbesatta när de går. Det bor cirka 335 000 personer i Alicante men på sommaren kommer många turister. Bussar sköter så gott som hela närtrafiken. Spårvagn finns inte och heller inga pendeltåg i egentlig mening. Järnvägsstationen Alicant Terminal, vilket motsvarar centralstationen hos oss, har bara sex spår men är under utbyggnad.

Precis som i Stockholm går rundtursbussar med öppen övervåning som hop on - hop off runt staden med täta turer. Jag törs inte gissa vilket fabrikat denna har.

I Alicante finns en nybyggd busstation för långväga expressbussar i närheten av hamnen. Det är än så länge rent och snyggt men väldigt sterilt. Dock serverade cafeterian goda tapas. Den har också fördelen att den är fotograferingsvänlig. Alla bilder är tagna från område som är tillåtet för allmänheten att beträda. Annars är det ingen som säger något om man trotsar förbudet och springer ut på bussplanen.

Först en buss på väg in till busstationen.

Så kommer ett antal bilder inne från plattan. De första nu och sedan kommer de i ytterligare två avsnitt. Det kunde konstateras att bussar byggda på Volvo-chassi är populära.

Carl Eric

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 oktober 2012, 10:32:52 AM

Precis som i Stockholm går rundtursbussar med öppen övervåning som hop on - hop off runt staden med täta turer. Jag törs inte gissa vilket fabrikat denna har.

Tycker att fronten väldigt mycket liknar MAN...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Frippe Fribas

Numera verkar ju många karossörer bygga helt egna karosser på bla MANs chassier, så jag gissar på att det är en helbyggd Lions City i sightseeingutförande.
Jämför man med Berlins dubbeldäckare är likheterna mycket slående...
//Fredrik

Citybus

Paul
Bus photos from around Europe, the Far East, Canada and Australia - https://citybus.piwigo.com