Prishöjningar i Jämtland

Startat av Ersa, 14 oktober 2012, 08:52:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"Länstrafiken höjer biljettpriset med hela 20 procent. Åtgärden har att göra med det minusresultat som företaget väntas göra för 2012. Höjningen ska genomföras tidigast om några veckor, i månadsskiftet oktober/november".
http://ltz.se/nyheter/ostersund/1.5185927-lanstrafiken-genomfor-kraftig-hojning-av-biljettpriset

"I ett försök balansera en väntande förlust på 4,8 miljoner kronor, beslöt länstrafikens styrelse idag om att höja biljettpriset med 20 procent snarast möjligt."
http://op.se/lanet/ostersund/1.5185732-lanstrafiken-chockhojer-med-20-procent

1896

Å andra sidan ville man ju nyligen införa gratisresor på nån linje, man fick ju inte bidrag för det, så man skulle söka andra vägar, blir lite dubbla budskap, men om man höjer biljettpriser lär man ju inte nå något fördubblingsmål.  :(

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 14 oktober 2012, 09:37:32 AM
Å andra sidan ville man ju nyligen införa gratisresor på nån linje, man fick ju inte bidrag för det, så man skulle söka andra vägar, blir lite dubbla budskap, men om man höjer biljettpriser lär man ju inte nå något fördubblingsmål.  :(

Förvarningar om prishöjningar kom redan för en månad sedan:
http://ltz.se/nyheter/ostersund/1.5101535-lanstrafiken-gar-back-och-biljettpriset-hojs

Och inte var det en specifik linje, utan en åldersgrupp:
http://ltz.se/nyheter/krokom/1.5079573-tillvaxtverket-sager-nej-till-gratis-busskort-for-unga
(Trevlig 10 år gammal arkivbild på RYC262) :)

Fördubblingsmålet verkar dessvärre vara glömt i många län numera. Ordet hörs då inte särskilt ofta i debatter numera.

Omnilasse

Men fördubblingsmål och biljettpriser har egentligen inte så mycket att göra med varandra. Mer handlar det egentligen om hur mycket som satsas på kollektivtrafiken totalt sett i länet. Priserna mot kund är ju bara en delaspekt som bara påverkar någon/några procent till eller från. Där är också frågan om det är dessa procent som är de väsentliga (alltså är de som innebär en minskning av biltrafiken).

Men det är sant att man inte hört så mycket om det från dess att UL tog en sådan policy och avtalet för busstrafiken med vips innebar att man kunde sänka anbudet med rätt många miljoner kronor...Samtidigt görs det ju mycket arbete runt om kring fördubblingsmålet, eller i dess anda. Tyvärr verkar länstrafikbolagen dock alltid sätta ekonomin före tankegångarna på en attraktiv kollektivtrafik. Men ute i kommunerna görs i allla fall en del arbete för att öka kollektivtrafikandelen!


Ersa

Jag menar inte på att prishöjningar alltid motverkar fördubblingsmålet. Bara att det talas oerhört lite om fördubblingsmålen numera.

1896

JLT beskriver på sin hemsida att man vill öka resandet till år 2025 med 60%, då har man ju gett upp hoppet om fördubbling på något vis.

Vill man få folk att åka mer kollektivt så är det väl en galen metod att höja biljettpriset, då skrämmer man väl snarare iväg potensiella resenärer, tror jag,

Omnilasse

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 14 oktober 2012, 11:14:04 AM
JLT beskriver på sin hemsida att man vill öka resandet till år 2025 med 60%, då har man ju gett upp hoppet om fördubbling på något vis.

Vill man få folk att åka mer kollektivt så är det väl en galen metod att höja biljettpriset, då skrämmer man väl snarare iväg potensiella resenärer, tror jag,

Om man inte gör något annat än att bara höja biljettrpiset, lär inte effekten bli positiv. Men glöm inte bort att bensinpris och löner också ökar. Däremot är sällan priset det avgörande, utan vilken trafik man erbjuder. Alltså vilka resmöjligheter och hur lång extratiden är gentemot att åka bil, eller välja andra transportmedel.

Priset är givetvis inte irrelevant - men det viktiga är att man satsar på fler turer och rakare linjesträckningar och andra förbättringar. Gör man det kan man till och med höja priset och ändå få en gynnsam effekt. Men att bara höja priset utan att öka utbudet (eller förbättra restiden) ger knappast några resandeökningar - men såvida inte höjningarna är extrema, så brukar en negativ effekt av biljettprishöjningar vara rätt begränsad i tid.

Sedan kan man förstås få bra effekter om man tar bort biljettpriset helt etc. Effekten av sådant är dock forfarande högst bland gående/cyklister - man lockar inte över så många bilister med en sådan politik. Därför är också effekten av sådana lösningar störst i städer som är relativt små (där folk normalt inte har busskort och vanligtvis väljer att gå eller cykla inom stan).