Volvo 7900 på väg till Stockholms innerstad?

Startat av AO, 13 oktober 2012, 18:50:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO


yngrot

Bra pris på den iaf 0SEK  ;D   bara slå till ju ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Innerstan ska ju upphandlas om sisådär två år. Så inte lär något nytt köpas in fram tills dess.

AO

Det kanske handlar om något liknande som Scania gjorde med ett par OmniCity gasbussar för nåt år sen? För visst såldes de rätt billigt till Keolis för att Scania ville kunna visa upp att deras modell rullar i Stockholm?

Fredde

Såg denna, eller iaf en identisk, hos Volvo i Huddinge för några månader sen (eller mer).
Dessvärre stod den inte fotovänligt till och några regplåtar hade den inte. Men snygg var den!

virtual1



Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bergenga

Citat från: virtual1 skrivet 13 oktober 2012, 23:57:57 PM
Det här är väl en 8900 ändå????

Om den hadde vært normalgulv eller laventre så hadde det vært en 8900 eller 8900LE, men denne ser ut for å være lavgulv, og da er det en 7900.


Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 oktober 2012, 00:12:45 AM
Är det ett Säfflebygge? Eller byggd i Polen? Jag börjar tyvärr bli dålig på att se sånt numera  :-\

Det kan man ikke lenger se visuelt. Det er bare dobbeltledden man vet at er bygd i Säffle. Jeg vet ikke hvordan det er for Sverige, men for Norge er det meningen at de fleste med B9R/B9RLE skal bygges i Säffle, mens de med B7R/B7RLE bygges i Polen. Men det finnes allerede unntak. Og fra neste år blir vel alle 8900/8900LE bygd med B8R/B8RLE uansett.

Når det gjelder denne bussen kan man se av chassinummeret at den er bygd i Polen. ( http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=58789 )
Det 7. siste tegnet i chassinummeret er A om den er bygd i Sverige og 1 om den er bygd i Polen.
Mvh.
Øyvind Berg

virtual1

Citat från: Bergenga skrivet 14 oktober 2012, 00:37:22 AM
Om den hadde vært normalgulv eller laventre så hadde det vært en 8900 eller 8900LE, men denne ser ut for å være lavgulv, og da er det en 7900.

Fast på Transportstyrelsen står det att själva bygget är en 8900, medans 'varumärket' är 7900, hmmm...

https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaPaAnnatFordon.aspx (skriv in DLZ458)

Johan B

7900 är en såpass ny företeelse att det inte är omöjligt att detta är en förserievagn reggad som en 8900. Detta exemplar har ju dessutom den lilla ratten vilket tyvärr inte beställs av de stora åkarna vilket talar för att det rör sig om något Volvo byggt på eget bevåg.

Ersa

Citat från: Johan B skrivet 14 oktober 2012, 16:15:28 PM
7900 är en såpass ny företeelse att det inte är omöjligt att detta är en förserievagn reggad som en 8900. Detta exemplar har ju dessutom den lilla ratten vilket tyvärr inte beställs av de stora åkarna vilket talar för att det rör sig om något Volvo byggt på eget bevåg.

Möjligt. Den första (eller de två första) tillverkade B9S var ju registrerade som B12M i CBR.

5783

Citat från: virtual1 skrivet 14 oktober 2012, 11:44:45 AM
Fast på Transportstyrelsen står det att själva bygget är en 8900, medans 'varumärket' är 7900, hmmm...

https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaPaAnnatFordon.aspx (skriv in DLZ458)

Jag tycker inte att deras sida är mycket att lita på. Det är ganska ofta som jag hittar fel där.

Omnilasse

Tror inte heller på innerstaden- särskilt som det ju inte ser ut som Keolistyg och att man gjort sin komplettering av stomlinjerna där förra året. Däremot ser det väl ut som Nobinatyg. Man har ju tankar på att starta stomlinjer i Södertälje (har dock inte fått någon formell bekräftelse på att man verkligen kommer igång med dem till december.) Men det skulle ju kunna vara en rimlig förklaring i sådana fall. För den trafiken passar ju låggolv rätt bra.

JDS

Citat från: Daniel S skrivet 14 oktober 2012, 19:33:55 PM
Jag tycker inte att deras sida är mycket att lita på. Det är ganska ofta som jag hittar fel där.

Det som kan läsas där är väl det som står i vägtrafikregistret. Och det som står där bygger väl i sin tur på tillverkarens uppgifter?