Huvudmeny

Papperskorg

Startat av Jan I Nilsson, 11 oktober 2012, 20:33:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan I Nilsson

Papperskorg för cyklister.

Cyklisten

Var då? Liknar Malmö nära Konserthuset.

Jan I Nilsson

Citat från: Cyklisten skrivet 11 oktober 2012, 21:53:27 PM
Var då? Liknar Malmö nära Konserthuset.
Stämmer, närmare bestämt Kaptensgatan/Kungsgatan i Malmö, idén kommer från Köpenhamn.

Nico

Ibland tycker man det är konstigt att vi i Sverige, trots höga skatter och avgifter, saknar pengar för vissa elementära saker som sjukvård, barnomsorg, skola, äldrevård, infrastruktur osv. men när man ser sådant här så är det inte längre så konstigt och man begriper varför pengarna inte räcker.

I mina ögon är detta ett rent resursslöseri med skattepengar för vari består behovet av att speciellt anlägga något sådant här som kanske ligger på säg 10.000 kronor per enhet? Är cyklisterna verkligen så stressade att de (i den händelse att de akut måste slänga skräp) inte kan stanna vid en vanlig skräpkorg och använda den som vem som helst? Har inget emot att man främjar cyklism, men i vissa fall börjar det bli lite lätt överdrivet. I vissa fall verkar man nästan premiera cyklister framför både fotgängare såväl som kollektivtrafik.

Sedan lär det nog även denna speciella konstruktion inbjuda till visst slarv (undrar hur det funkar i Danmark om det nu kommer därifrån) för det lär nog inträffa att de som ska kasta skräp i farten lär få en del att hamna utanför... för det är ju inte alla som är så pricksäkra... i synnerhet inte när de kommer i full karriär. Undrar om kommunen sedan kommer att köra en extra drive för att hålla rent runt om kring dessa skräpkorgar om det visar sig bli mycket spill.

Edit: Korr stavfel
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ronald M. Jannesson

...håller med dig Nico, men det är väl som allt annat i samhället just nu, allt går till överdrift...allt ska va´maxat, typ!!! :-X

yngrot

Du milde makaron ..  har de ansvariga så lite att göra så de kommer med såna här stolleförslag ???   När iaf jag cyklar så inte 17 kan jag kasta prick  går ju knappt när man står still vid papperskorgen ..  ;D 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Taunusch

Citat från: yngrot skrivet 26 oktober 2012, 13:02:27 PM
Du milde makaron ..  har de ansvariga så lite att göra så de kommer med såna här stolleförslag ???   När iaf jag cyklar så inte 17 kan jag kasta prick  går ju knappt när man står still vid papperskorgen ..  ;D

Ett enkelt sätt att främja cyklisterna samtidigt som den är lika tillgänglig för fotgängarna som en traditionellt monterad papperskorg!

Du har inte tänkt på att det ofta finns papperskorgar i bekväm höjd placerade så de kan nås från förarplatsen på bilar t ex i anslutning till snabbmatsställen?

yngrot

Nej de papperskorgar du tänker på  har jag nog missat  troligen för att de få gånger jag äter på de ställena går jag in och äter.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico

Samt att i de fallen är det väl dessutom snabbmatshaken som själva bekostar det hela och inte skattebetalarna?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Taunusch

Att gå och cykla främjar hälsan vilket gör att folk i längden håller sig friskare. Det sparar skattepengar.

Under många decennier har städernas trafikinfrastruktur byggts efter bilismen. Många kommuner arbetar numera aktivt för att öka andelen hållbara resor och då ändras fokus till att fotgängare och cyklister prioriteras istället.

Nico

Ingen har väl ifrågsatt att cykling och promenader är bra motion som främjar hälsa. Däremot så bör man nog undra över varför man slösar pengar på saker (typ designskräpkorgar) som i sig är ganska onödiga när standardversionen nog hade dugt alldeles utmärkt. Undrar om man inte t.ex. hade fått en bit riktig cykelbana istället om man nöjt sig med vanliga skräpkorgar?  :o

Alfred E. Neuman

Jan I Nilsson

BSB101

Om man Malmö kommun betalar 10 000 kr för uppsättning av en papperskorg plus papperskorg ska man nog se till att skaffa sig en ny upphandlingsenhet. Jag ser inte varför denna papperskorg skulle kosta mer än en vanlig? Det som skiljer är att infästningsanordningen är rörlig vilket medför att man kan vinkla papperskorgen.

Sedan tror jag att sannolikheten att träffa denna typ av papperskorg för en cyklist är större än en vanlig papperskorg vilket borde leda till mindre nedskräpning.

Sedan handlar det även om att utveckla en bra infrastruktur för cyklister och där ingår bland att sådana här fiffiga lösningar.

De allra flesta kommuner har mycket att lära av cykelstäder som Köpenhamn, Odense och Malmö.

Jan I Nilsson

Papperskorg i centrala Beijing

Nico

Citat från: BSB101 skrivet 12 november 2012, 09:03:33 AMOm man Malmö kommun betalar 10 000 kr för uppsättning av en papperskorg plus papperskorg ska man nog se till att skaffa sig en ny upphandlingsenhet. Jag ser inte varför denna papperskorg skulle kosta mer än en vanlig? Det som skiljer är att infästningsanordningen är rörlig vilket medför att man kan vinkla papperskorgen.

Skulle inte tro att det blir så mycket billigare än så utan mycket av dylikt ligger högre i pris än vad man tror. Ska man sedan ha två varianter på ställningar/fästen så lär det även bli en merkostnad oavsett vad. Överlag ser jag inte heller vitsen med det hela för så svårt kan det som sagt inte vara att använda en vanlig skräpkorg istället.

Alfred E. Neuman