Stående på motorvägsbussar

Startat av Carl Eric, 11 oktober 2012, 19:54:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej!

Jag och en bekant diskuterade idag kring detta med stående på linjebussar. Hen menade att man inte fick ha en stående på en buss som körde över 70 km/h, medans jag menade att det enbart var en regel som SL hade hittat på som en målsättning och det går utmärkt att ha stående ombord på bussen om bussen är registrerad för stående.

Eftersom att vi inte kunde komma till konsensus tänker jag fråga er här, vad gäller?

Tack på förhand!

MVH Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Björn Ax

Till min vetskap finns det ingen lag som förbjuder stående i buss på motorväg.

Nico

Du har rätt och din bekant fel. Sittplatsgarantin mm. är som sagt en lovvärd målsättning, men inget lagkrav.

Edit: Korr. stavfel.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Varken ståplatsförbud, sittplatsgaranti eller förbud mot stående finns på motorvägslinje 639. Dessutom är all form av bagage, rullstolar och rullator placerat löst inne i bussarna, där över hälften saknar bälten.

Inget gnäll, utan bara en korrekt bild av hur huvudmannen ställt kraven.

Wetjo

Diskussionen har varit uppe tidigare...

Nu är inte nedanstående en motorvägslinje, med det är ont om motorvägar i Dalarna.
(E16/Rv50 mellan Falun o Borlänge är en fyrfilig väg, ingen Motorväg.)  ;)

På linje 257 (Borlänge - Malung - Sälenfjällen) får vi ta stående.
Även om Dalatrafik har en målsättning att om resan är längre än två mil, ska man få en sittplats.
De enda bussarna i Dalarna som inte tar stående är godsbussarna.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 12 oktober 2012, 05:25:08 AM
Varken ståplatsförbud, sittplatsgaranti eller förbud mot stående finns på motorvägslinje 639. Dessutom är all form av bagage, rullstolar och rullator placerat löst inne i bussarna, där över hälften saknar bälten.

Inget gnäll, utan bara en korrekt bild av hur huvudmannen ställt kraven.

Det finns givetvis sittplatsgaranti i bemärkelsen att Nobina skall planera så att det inte regelbundet förekommer stående resenärer på 639. Att helt planera så att det aldrig inträffar i Stockholmstrafiken är förstås omöjligt. Men inte minst viktigt är ju då att förarna alltid anmäler att det finns stående resenärer, eller att bussen är fullsatt.

Sedan kan jag väl tycka att regeln från SL nog skulle ha satts på ett annat sätt - här blir det ju ständigt någon form av "akututryckning". Det borde nog snarare ingå i kraven att ingen tur regelbundet skall ha mer än 80 procent av sittplatserna upptagna. Det är ungefär den gräns som är möjlig att hålla om inte det skall vara stående för ofta i bussarna. När väl ståplatserna börjar uppkomma mer tätt, så har ju kollektivtrafiken redan förlorat en del av sin attraktivitet.