En Karlstadsbuss i Lidköping

Startat av Bengt H, 10 oktober 2012, 21:05:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Hösten 1972 fångade jag denna buss i Lidköping målad i Lidköpings omnibuslinjers färger. Det syns tydligt att det är en tidigare Karlstadsbuss. De enda Säfflebussarna som tycks ha lämnat Karlstad innan de nya registreringsnumren kom var 118 och 119 och av dessa hade 118 samma slutsiffra (S200) som denna Lidköpingsbuss (R530). Därför bör det ha varit frågan om denna buss. En Volvo B65506 från 1960.

Ulf Fernestad

Jag har en undran på karossen, jag vill inte misstro uppgifterna om dess ålder men jag undrar om Säffle hade olika karossutförande vid den här tiden. Jag har jämfört samtida bussar som GDG hade av Höglunds och dessa hade en kortare framruta, så lång framruta som den här fanns inte förrän på 14-vagnarna (1964) hos GDG. (ps 1395, en 63:a har denna kaross som Bengt H visade i detta inlägg)

Bengt H

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 12 december 2012, 12:01:07 PM
Jag har en undran på karossen, jag vill inte misstro uppgifterna om dess ålder men jag undrar om Säffle hade olika karossutförande vid den här tiden. Jag har jämfört samtida bussar som GDG hade av Höglunds och dessa hade en kortare framruta, så lång framruta som den här fanns inte förrän på 14-vagnarna (1964) hos GDG. (ps 1395, en 63:a har denna kaross som Bengt H visade i detta inlägg)

Det ligger absolut något i vad du säger. Förutom vindrutan ser frontens överdel alldeles för modern ut för att vara från 1960. Det stuket med taket lätt framdraget över framgaveln kom väl inte heller förrän en bra bit in på 1960-talet och motsvarande på bakgaveln kom 1966-67.

Chassit är från 1960. S200 hade chassinummer 1268 och det stämmer bra med 1960. Om det inte är S200, måste det vara en av samma typ eftersom nyare vagnar fortfarande fanns kvar i Karlstad i många år till. Jag antar att Säffle har byggt om bussen till högertrafik och då bytt front eller att bussen efter en kollissionskada har fått ny front.

Finns det någon Karlstadskunnig som kan bringa ljus över frågan?

S Svensson

Är fronten från 1964-65? Viss likhet med fronten som BL 125-129 hade.
Jag är inte helt säker på Säffle/Arvika fronter. Jag kommer dock i håg några t ex bokbussar och GS 343 (kort). Dessa kanske karosserades tidigare än 1960.
Vi får be någon om foto på äldre Höglundskarosser!