ZickZack på Östersjön

Startat av L-G Lassander, 10 oktober 2012, 20:40:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

L-G Lassander

Så är det dags att resa lite igen. Var ju ett tag sen sist...
Orsaken till denna resa är TallinkSilja och deras Club One. Hade nämligen en del poäng som behövde resas upp. Sen tyckte jag att det vore roligare att användä poängen till något annat än en vanlig Helsingfors-Stockholm kryssning med Serenade eller Symphony, sådana får man ju ändå till struntpriser med presentkort då och då.
Så, det blev alltså en längre resa än så.

På söndagskvällen började det hela med Viking XPRS från Helsingfors klockan 20:00. Övernattning ombord och landstigning 7:00 följande morgon. En heldag i Tallinn således.
Huvudmålet för dagen var att spana in de nya bussarna på Tallinn-Tartu linjen. Men mellan dessa dök även annat intressant upp, bland dem första denna gamla GoByBus, UEJ 395. Märk att man uttnyttjat linjekartan.

Sedan var det MK Autobuss tur att avgå mot Narva, en härlig stad vid den ryska gränsen. Nyligen köptes detta företag upp av MK Reis-X och därmed fick man en ny egen lackering. Bussarna har också förnyats och denna Volvo med norsk bakgrund är det senaste förvärvet. Registerskyltarna har för övrigt återvunnits, de satt tidigare på en Jonckheere Mistral 70 hos samma företag.

Tjeckiska SOR har sålt bra i Estland. Kvaliten kan man kanske diskutera, liksom designen. GO Bus har nyligen köpt några nya.

Sen dök det upp två av Sebes Bova Magiq som fått bli kvar efter att de nya Irizarerna sattes in på Tartu linjen. De kvarvarande har fått den nya lila lackeringen.

Tallinns bussföretag hette tidigare Tallinna Autobussikoondis. I år slog man ihop det med spåvagns- och trådbussföretaget Tallinna Trammi- ja Trollibussikoondis, och det nya företaget fick namnet Tallinna Linnatranspordi. Under sommaren köpte man även in en serie med begagnade OmniCity ledbussar från Sverige. Fotobus berättar att i Sverige hade denna registreringen SDM 457.

Sen fortsatte resan. Det skulle nu bli Victoria 1 till Stockholm. En mycket trevlig sjöresa på ett rent och stiligt fartyg med trevlig besättning.
När jag kom i land möttes jag av en trevlig överraskning. Hittade nämligen denna estniska Tourino vid hamnen. Denna har tidigare ägts av Oskar Haglund i Vasa, min gamla hemstad, så det var mycket trevligt att se vart denna hamnat.

Och i Stockholm började dagen med ett studiebesök till Solna. Det får denna Volvo stå som bevis över.

Därifrån vidare till Danderyds sjukhus, var regnet stod som spön i backen, så besöket blev kort. Hann dock ta några bilder, varav denna var den enda i uppehållsväder.

Sollentuna nästa. Och där äntligen en Citaro-led.

Och tillbaka in till centrum, för snart började klockan närma sig slutet på dagsbesöket i den Kungliga Huvudstaden, men en Kina-Scania hann man ändå med.

Och efter en resa genom stan med ettan till Frihamnen, kunde ännu en Ceris fotograferas innan ombordstigning på Festivalen mot Riga.

Efter en stormig natt till havs, fanns det tid att promenera från hamnen till busstationen, innan bussen mot Panevezys skulle avgå. Panevezys är en stad på drygt 100000 invånvare i Litauen, belägen ungefär halvvägs mellan Riga och Vilnius. Det är Panevezio Autobusu Parkas som står för lokaltrafiken här. För den som är lagd åt att tycka om Neoplan, är detta nog rena himmelriket. Här kommer några smakprov.

En Karosa kunde man också se i trafik idag. Trevligt.

Några nya Solaris bussar har man också.

Och sist vill vi se när en riktig buss anländer till busstationen. Med detta tack för idag, imorgon fortsätter resan till Riga, och sedan flyg hem.

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Ulf Berlin

Citat från: L-G Lassander skrivet 10 oktober 2012, 20:40:47 PM

Tallinns bussföretag hette tidigare Tallinna Autobussikoondis. I år slog man ihop det med spåvagns- och trådbussföretaget Tallinna Trammi- ja Trollibussikoondis, och det nya företaget fick namnet Tallinna Linnatranspordi. Under sommaren köpte man även in en serie med begagnade OmniCity ledbussar från Sverige. Fotobus berättar att i Sverige hade denna registreringen SDM 457.

Uj,uj,uj så mycket du är ute och reser och hittar så mycket trevligt att visa :)
Denna vagn är f d ARRIVA 6916 och har tydligen gått i Jönköping tidigare.
Tackar även för informationen om sammanslagningen av bolagen./Ulf

Stefan P

Hej

Trevliga och fina bilder. Sen till frågan bussbilden som är tagen i Stockholm på vagn 4629 är den ombyggd i framänden för jag har aldrig en sån förut?

mvh Stefan P

L-G Lassander

Citat från: Ulf Berlin skrivet 11 oktober 2012, 16:16:20 PM
Uj,uj,uj så mycket du är ute och reser och hittar så mycket trevligt att visa :)

Nja, var ju till Oslo en vända också, men dom bilderna har jag inte hunnit till ännu ;)

virtual1

Citat från: Stefan P skrivet 11 oktober 2012, 16:27:57 PM
Hej

Trevliga och fina bilder. Sen till frågan bussbilden som är tagen i Stockholm på vagn 4629 är den ombyggd i framänden för jag har aldrig en sån förut?

mvh Stefan P

På vilket sätt ombyggd? Så här ser väl sinnesjukt många av Nobinas samt Keolis 8500:or ut i landet?!

Bussmicke

Snarare 6716
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Nja, 6716 är det va? 6916 har aldrig funnits i Sverige... och nån ur 69XX-serien har aldrig rullat i Jönköping

Ulf Berlin

Citat från: virtual1 skrivet 11 oktober 2012, 18:49:22 PM
Nja, 6716 är det va? 6916 har aldrig funnits i Sverige... och nån ur 69XX-serien har aldrig rullat i Jönköping
Men visst är det så./Ulf

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 11 oktober 2012, 18:47:16 PM
På vilket sätt ombyggd? Så här ser väl sinnesjukt många av Nobinas samt Keolis 8500:or ut i landet?!

Ja, det krävs nog en närmare förklaring. Alla 8500:or har väl samma gamla tråkiga plastiga front?

Stefan P

Hej

Hoppsan, bussen ser alltså ut i orginal skick. Jag måste ha missat Volvo 8500 helt och hållet, jag är ju bara i Uppland och där har jag aldrig sett en sådan buss.

Bussen ser ut att vara byggd av överblivna karossdelar.

mvh Stefan P

Ersa

Men visst har 8500 funnits i UL-trafik, redan sedan KR Trafik började köra i Östhammar samt SL 639 sommaren 2003 med invnr 150 och uppåt. Och därefter köpte ju även dåvarande Swebus in samma modell, vilka hamnade i bl.a 68xx-serien.

virtual1

Citat från: Ersa skrivet 12 oktober 2012, 17:01:58 PM
Men visst har 8500 funnits i UL-trafik, redan sedan KR Trafik började köra i Östhammar samt SL 639 sommaren 2003 med invnr 150 och uppåt. Och därefter köpte ju även dåvarande Swebus in samma modell, vilka hamnade i bl.a 68xx-serien.

Måste ju rullat ett femtiotal 8500:r i Upplands län iaf va?

Jocke Selling

Hej

Är det inte så att det "påbyggda" skyltskåpet på 4629 är något som ingen av de 8500:or som rullat/rullar i UL-trafik är försedda med.

Bifogar bild på 6741 som jämförelse

Blir lite lättare att se skillnaden, de 8500 som Uppland har/har haft har skyltskåpet bakom vindrutan.

//Jocke

Stefan P

Hej

Då förstår jag skillnaden vi har ett antal 8500, men annat skyltskåp.
Se föregående inlägg.

mvh Stefan P