Mera från Borås garagegård

Startat av Bengt H, 07 oktober 2012, 19:30:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Denna gång har jag kört fram vagn 115 för fotografering. Bussen var med sin enda dörr i första hand avsedd för abonneringar, men standarden var trots det inte bättre än att man måste kalla den för en halvturist. En Volvo B655 med manuell låda och Säfflekaross.

Jag har försett bussen med flaggor, antingen för att det skulle se festligt ut eller också är det en natt i samband med en flaggdag. Det kan vara midsommar eftersom det är någon gång i juni 1970.

För en av bilderna har jag skyltat bussen så som den var när den var färdig för ett abonnemang. För en annan av bilderna har jag skyltat bussen "5 Trandared", något som för en i Borås linjenät väl bevandrad kan verka helt fel. Dessutom skyltades inte destinationer vid denna tid. Skyltningen är dock helt autentisk då bussen åtminstone under vintertidtabellen 1969-70 normalt varje vardagsmordgon gick en förstärkningstur på linje 5 från Brämhult till centrum som sedan fortsatte till Trandared och garaget i Strömsdal. Flera av Brämhults högstadieelever gick då på Daltorpsskolan och de fick därmed en omstigningsfri resa till skolan på morgonen om de valde just denna förstärkningsbuss. Jag vill minnas att turen skoldagar normalt hade två förstärkningsvagnar utöver ordinarie vagn. Turen kördes alltid av samma chaufför, en reparatör i verkstaden som alltså började arbetsdagen med en vända med vagn 115. Det var ju ont om bussar att meka med innan morgonrusningen var över. På eftermiddagen förekom motsvarande att en del reparatörer bytte om till uniform och körde en tur innan arbetsdagen var slut.

På bilden på bakgaveln har jag skytat med en sexa. Jag tror dock inte att det hänt någon gång att bussen har varit skyltad med linjenummer bak. Noramlt satt där i stället en skylt "Stadsbussar i Borås AB", en sådan som sitter vid framdörren på en av de andra bilderna.

yngrot

Trevlig vagn som jag inte minns från min skoltid    men på den tiden var jag ju inte heller tyvärr lika intresserad som idag ..  och sån skylt bak har jag inte heller sett vad jag minns däremot rullband bak ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Trevligt! Minns den här bussen från när den var alldeles ny, kanske rentav första körningen, då Kyrkans Ungdom i Borås hade hyrt den för en resa till Falköping. Jag som var den ende i det gänget som var intresserad av bussar blev förstås eld och lågor men de andra brydde sig inte. Bussen var heller inte särskilt bekväm och bussen - eller om det nu var bussföraren - hade också lite problem med växellådan.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)