Skoj på danska Wikipedia

Startat av Bengt Jönsson, 21 oktober 2007, 19:50:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

På danska Wikipedia kan man läsa mycket roligt..   ;D
Bl.a nedanstående under ordet "Øresundsregionen"

"..For Skåne betyder regionsamarbejdet at området bliver en del af en europæisk hovedstadsregion, og ikke en perifér del af det svenske rige..."

Just det!  En ack så liten men vass pik åt 08 ..

/Bengt

Nico

Vari består piken? Tycker mest att det bara är ett konstaterande av faktum.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bengt Jönsson

Citat från: Nico skrivet 21 oktober 2007, 20:31:01 PM
Vari består piken?

".. og ikke en perifér del af det svenske rige..."
;D

Textförfattaren spelar högt på det att Sverige är starkt centraliserat mot 08 och Mälardalen så till den milda grad att Skåne kommit att bli betrakat som en perifer (mindre viktig) del av Sverige när det i själva verket är tvärtom.

I Skåne är "noll-åtta" närmast ett "skällsord" för någon som kommer från Stockholm, skall vara viktig, styra och bestämma mm.  Så är det även i Danmark och jag har personligen hört danskar som uttalat sig lite ironiskt över "nåll-ååådor"..  8)

Trots allt så ser sig ju skåningarna mer kopplade till kontinenten än den plats långt borta ovanför de småländska mossarna och myrmarkerna de egentligen enligt kartan borde höra till.

/Bengt

Nico

Tja, det är som sagt din tolkning, men frågan är väl om den ansvarige till texten verkligen har gjort samma tolkning eller bara rapporterar ett faktum rakt av... för Malmö är ju rent konkret i stor sett en del av Storköpenhamn sedan brons tillkomst och invånarna hade även tidigare, av förklarliga orsaker, mycket tätare kontakter med folk där än i Stockholm. Å andra sidan har många stockholmare betydligt tätare kontakter med t.ex. Helsingfors och Åbo, folk i de västra landskapen med Oslo, folk i sydvästra Tyskland med Basel osv. Hur kopplingarna sedan kan te sig beror givetvis till stor del även på kultur. Själv tolkar jag (även om jag nu råkar vara stockholmare) dock bara den danska wikipedia-texten rakt av utan att läsa in vare sig det ena eller det andra i den. Detta då perifer även betyder något som ligger i kanten eller änden av något och nog kan man med ett visst fog säga att Malmöregionen ligger i ena änden av Sverige, i princip så långt bort det går att komma från gränsen i norr.

Vad gäller 08 som skällsord så förekommer det lite överallt i landet, men det förhållandet att det finns en viss spänning mellan centralort och ytterområden förekommer nog både lokalt såväl som globalt. Beslut fattas ju allt som oftast fattas på en central plats i både kommuner, län, regioner, länder osv. Av någon orsak så verkar detta med hur skällsord av denna typ används även mera bero på att till aktuell stad ifråga nyligen inflyttade individer då oftast gjort sig breda när de varit på visit i hemorten, snarare än rent konkreta skäl då. Visserligen har skåningarna i det här fallet självklart en tätare koppling till sydligare delar av Europa, men 08 som skällsord torde nog vara lika utbrett även på andra håll i Sverige och jag tror inte att man kan förklara den nordliga utbredningen av detta skällsord med att folk i t.ex. Norr- eller Västerbotten skulle känna sig mer befryndade med sydeuropéer än med folk i t.ex. Mälardalen. Om nu sedan även danskar använder sig av 08 som tillmäle så kan man ju även fråga sig om de ens vet vad skällsordet ifråga egentligen har för betydelse i sammanhanget? 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bengt Jönsson

Citat från: Nico skrivet 21 oktober 2007, 21:08:48 PM
Tja, det är som sagt din tolkning, men frågan är väl om den ansvarige till texten verkligen har gjort samma tolkning eller bara rapporterar ett faktum rakt av... för Malmö är ju rent konkret i stor sett en del av Storköpenhamn sedan brons tillkomst och invånarna hade även tidigare, av förklarliga orsaker, mycket tätare kontakter med folk där än i Stockholm. Å andra sidan har många stockholmare betydligt tätare kontakter med t.ex. Helsingfors och Åbo, folk i de västra landskapen med Oslo, folk i sydvästra Tyskland med Basel osv. Hur kopplingarna sedan kan te sig beror givetvis till stor del även på kultur. Själv tolkar jag (även om jag nu råkar vara stockholmare) dock bara den danska wikipedia-texten rakt av utan att läsa in vare sig det ena eller det andra i den. Detta då perifer även betyder något som ligger i kanten eller änden av något och nog kan man med ett visst fog säga att Malmöregionen ligger i ena änden av Sverige, i princip så långt bort det går att komma från gränsen i norr.

Vad gäller 08 som skällsord så förekommer det lite överallt i landet, men det förhållandet att det finns en viss spänning mellan centralort och ytterområden förekommer nog både lokalt såväl som globalt. Beslut fattas ju allt som oftast fattas på en central plats i både kommuner, län, regioner, länder osv. Av någon orsak så verkar detta med hur skällsord av denna typ används även mera bero på att till aktuell stad ifråga nyligen inflyttade individer då oftast gjort sig breda när de varit på visit i hemorten, snarare än rent konkreta skäl då. Visserligen har skåningarna i det här fallet självklart en tätare koppling till sydligare delar av Europa, men 08 som skällsord torde nog vara lika utbrett även på andra håll i Sverige och jag tror inte att man kan förklara den nordliga utbredningen av detta skällsord med att folk i t.ex. Norr- eller Västerbotten skulle känna sig mer befryndade med sydeuropéer än med folk i t.ex. Mälardalen. Om nu sedan även danskar använder sig av 08 som tillmäle så kan man ju även fråga sig om de ens vet vad skällsordet ifråga egentligen har för betydelse i sammanhanget? 

He-he..  ;D

Kommer du inte ihåg nyhetsartiklarna om Stockholmaren som inte fick jobb i IT-branschen i Skåne just för att han var Stockholmare?   :o
Ur en skånsk lokalpatriotisk horisont ligger Stockholm mycket perifert..  8)  och den skånska självkänslan är stark.  Något som varit förekommande även före Öresundsbrons tillkomst.  De flesta skåningar har dessutom varit betydligt fler gånger i Köpenhamn innan de ens satt sin fot i Stockholm.

Ja, det är närmare till kontinenten från Skåne.  Det geografiska går inte att ändra på.

Andra regionala skillnader i Sverige är att Västsverige (Västergötland, Värmland, Dalsland) inkl. stora delar av Småland är mer kulturellt konservativare än resten av SVerige.

I Danmark har man förresten avskaffat alla riktnummer!

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 21 oktober 2007, 21:21:45 PM

/B

I Norge också. Men det beror bara på att man infört ett modern telefonsystem där riktnumren inte behövs.

Cero

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 21 oktober 2007, 21:21:45 PM

He-he..  ;D

Kommer du inte ihåg nyhetsartiklarna om Stockholmaren som inte fick jobb i IT-branschen i Skåne just för att han var Stockholmare?   :o
Ur en skånsk lokalpatriotisk horisont ligger Stockholm mycket perifert..  8)  och den skånska självkänslan är stark.  Något som varit förekommande även före Öresundsbrons tillkomst.  De flesta skåningar har dessutom varit betydligt fler gånger i Köpenhamn innan de ens satt sin fot i Stockholm.

Ja, det är närmare till kontinenten från Skåne.  Det geografiska går inte att ändra på.

Andra regionala skillnader i Sverige är att Västsverige (Västergötland, Värmland, Dalsland) inkl. stora delar av Småland är mer kulturellt konservativare än resten av SVerige.

/B

Jag förstår inte vart du vill komma? Är en person i Malmö mer värd än någon från Luleå bara för att det är närmare till den s.k. kontinenten eller? Är det bra att mobba en jobbsökande för att han kommer från en annan plats i landet, eller t.o.m. från ett annat land? Och om man nu ser ett värde i den typen av pajkastning går det nog att skriva en eller annan rad om dryga skåningar också, men det tillför inget.

Att någon i Skåne har varit fler gånger i Köpenhamn än i Stockholm är väl varken meriterande eller konstigt. Det ligger ju närmare. Stockholmarna har säkert varit fler gånger i Helsingfors än Malmö, so what? Helsingforsborna har klippkort till Stockholm, men det ger kanske inga pluspoäng. De är ju trots allt bara finnar. De flesta rör sig, som Nico påpekar, mer i närområdet än i områdena längre bort, inget konstigt med det.

Jag förstår inte riktigt vitsen med att många försöker skapa motsättningar på olika plan och att bara bry sig om "appearance" istället för att bry sig om individer, deras kvalitéer och kunskaper. Åtminstone jag börjar bli väldigt trött på image och fasader, för de som jobbar mest på sin image är ofta väldigt tomma innanför. Det är dags att börja inse att innanför skalet är vi faktiskt ganska lika. Jag börjar väl bli gammal som får sådana tankar. :D

/Cero, som f.n. samarbetar med personer från Luleå, Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn och Helsingfors och det fungerar lika bra med alla.

Ersa

Något jag tyckte var intressant när jag anlände från Jämtland till Roslagen var alla likheter med hembygden, att man ansågs vara en bra arbetstagare av chefer just nästan enbart pga att man var "norrlänning" (positiva förutfattade meningar?), och att de annars lite surmulna och egenkära Rospiggarna ansåg "norrlänningar" vara mer på samma nivå som dem själva än de där "stanarna" från Stockholm som ligger 5-7 mil söderut. "Arbetskraftinvandring" var något helt naturligt i byn, där jag arbetade tillsammans med en dansk, en ålänning, en finlandssvensk samt en Täbybo.
Att kalla en Rospigg för Stockholmare är i Rospiggens öron ungefär samma sak som att kalla en Smålänning för Skåning, eller att kalla en Dalmas för Norrlänning. Inte något man kan göra utan att man dumförklarar sig själv altså  ::)

Nu bor jag i den avlägsna staden Umeå där det sällan talas om "Stockholm" som ett enda namn på hela Mälardalen, utan mest som ett namn på innerstan. I denna universitetsstad med alla inflyttade och beresta har man rätt bra koll på huvudstadens geografi, och vad som t.ex är Farsta, Täby, Norrtälje och Värmdö. Jämtarna tycker jag har sämre koll på Stockholms län, då Jämtland socialt ligger längre bort från huvudstaden än vad Umeå gör. Å andra sidan har ju ungdomarna från Roslagen ruggigt dålig koll på all geografi som ligger norr om Östhammar, väster om Uppsala samt söder om Sergels torg, detta jämfört med många av deras jämnåriga norr om Dalälven, så allt är ju relativt.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 oktober 2007, 22:16:48 PM
I Norge också. Men det beror bara på att man infört ett modern telefonsystem där riktnumren inte behövs.

Har hört att Sverige egentligen också skulle kunna avskaffa riktnummer eftersom tekniken skulle tillåta det men att man inte riktigt vågar ta det steget för att folk är så vana vid riktnummer
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Cero

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 oktober 2007, 16:15:31 PM

Har hört att Sverige egentligen också skulle kunna avskaffa riktnummer eftersom tekniken skulle tillåta det men att man inte riktigt vågar ta det steget för att folk är så vana vid riktnummer

Det stämmer. För att kunna slopa riktnumren krävs införandet av telefonnummer med åtta siffror till alla, dvs som i danmark. Det innebär att merparten av alla abonnenter måste byta nummer (inte de som redan idag har åttasiffriga nummer) vilket innebär en stor förändring med tveksam nytta på kort sikt. På längre sikt kommer det nog att ske. Åtminstone i stockholmsområdet (eventuellt i andra storstadsområden också) får allt fler åttasiffriga nummer och när tillräckligt många fått det lär det nog bli en nummerreform för hela landet.

/Cero

Ersa

Det vore iofs smidigt om man hade sitt personliga 8-siffriga telefonnummer, gärna om alla kunde få ett mobilnummer som är nästan identiskt med sitt hemnummer. Bara att första siffran vore annorlunda, eller så.  :)

Dock är det charmigt idag när man kan leta i listorna och se att många firmor och gårdar på landsbygden har kvar sitt gamla tvåsiffriga nummer än idag, även om tre siffror framför dem tillkommit, och sedan även ett fyrsiffrigt riktnummer:
Kiosken i Finsta (Norrtälje) hade t.ex nummer "Skederid 1" då den var en liten livsmedelsbutik med en bensinbump långt tillbaka. Idag ligger den moderna kiosken i ett nytt hus men numret är kvar i from av 0175-600 01.
Kårwiks bensinmack i Svenstavik hade nr "Svenstavik 8" förr och Kårwiks Bilverkstad har nr 0687-100 08 idag.
Liljefelts bensinmack i samma by hade nr "1", och sedemera fick den namnet Esso och nummer 0687-100 01, ett nummer som Statoilmacken med samma ägare har kvar idag.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cero skrivet 22 oktober 2007, 16:21:57 PM
Det stämmer. För att kunna slopa riktnumren krävs införandet av telefonnummer med åtta siffror till alla, dvs som i danmark. Det innebär att merparten av alla abonnenter måste byta nummer (inte de som redan idag har åttasiffriga nummer) vilket innebär en stor förändring med tveksam nytta på kort sikt. På längre sikt kommer det nog att ske. Åtminstone i stockholmsområdet (eventuellt i andra storstadsområden också) får allt fler åttasiffriga nummer och när tillräckligt många fått det lär det nog bli en nummerreform för hela landet.

/Cero

De flesta utanför Stockholmsområdet torde i dag redan ha åttasiffriga telefonnummer om man tar bort nollan i riktnumret. Jag har t ex 033-13 72 33 och skulle kunna få åttasiffrigt 33 13 72 33. I de områden där man har tresiffriga (förutom den inledande nollan) riktnummer är telefonnumret oftast 5-siffrigt.
När jag bodde i Haninge fick jag byta telefonnummer någon gång i början av 1990-talet. Mitt tidigare nummer 0750-271 59 blev 08-75 02 71 59. Jag tyckte inte det var något större problem.
Tekniskt sett går det säkert att ha ett system redan i dag utan riktnummer även i Sverige. Men eftersom vårt system också hanterar riktnummer finns det inte någon större anledning att byta. I Norge och Danmark bytte man när man införde ett helt nytt system, där riktnummer bara varit opraktiskt.
När bytte man i Norge förresten? Jag märkte det när jag var i Bergen i april och letade telefonnumret till Taxi1. Den trevliga tjejen som kört mig från stationen till hotellet före hade gett mig ett kort men där stod bara ett femsiffrigt telefonnummer utan riktnummer. Vilket var riktnumret i Bergen? Ingenstans stod det att finna. Vilket ju inte var så konstigt eftersom det inte fanns något.

Bengt Jönsson

Citat från: Verspieder skrivet 22 oktober 2007, 16:35:11 PM
Det vore iofs smidigt om man hade sitt personliga 8-siffriga telefonnummer, gärna om alla kunde få ett mobilnummer som är nästan identiskt med sitt hemnummer. Bara att första siffran vore annorlunda, eller så.  :)

Dock är det charmigt idag när man kan leta i listorna och se att många firmor och gårdar på landsbygden har kvar sitt gamla tvåsiffriga nummer än idag, även om tre siffror framför dem tillkommit, och sedan även ett fyrsiffrigt riktnummer:
Kiosken i Finsta (Norrtälje) hade t.ex nummer "Skederid 1" då den var en liten livsmedelsbutik med en bensinbump långt tillbaka. Idag ligger den moderna kiosken i ett nytt hus men numret är kvar i from av 0175-600 01.
Kårwiks bensinmack i Svenstavik hade nr "Svenstavik 8" förr och Kårwiks Bilverkstad har nr 0687-100 08 idag.
Liljefelts bensinmack i samma by hade nr "1", och sedemera fick den namnet Esso och nummer 0687-100 01, ett nummer som Statoilmacken med samma ägare har kvar idag.

Ja, det stämmer på många håll att det gamla en-, två- eller tre-siffriga abonnentnumret frpn tiden med manuella växlar lever kvar som de sista siffrorna i dagen automatiserade när.
Min moders föräldrahem som idag ägs av en släkting har fortfarande kvar 56 som sista siffror och dessa siffror fick de när telefon installerades på 1920-talet.

De som fick 1 var vanligtvis prästgården, någon "storbonde" eller lantahandeln.
;D

Men detta behöver ju inte försvinna även om själva riktnumren försvinner.

/Bengt

Bergenga

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 oktober 2007, 16:56:56 PM
När bytte man i Norge förresten? Jag märkte det när jag var i Bergen i april och letade telefonnumret till Taxi1. Den trevliga tjejen som kört mig från stationen till hotellet före hade gett mig ett kort men där stod bara ett femsiffrigt telefonnummer utan riktnummer. Vilket var riktnumret i Bergen? Ingenstans stod det att finna. Vilket ju inte var så konstigt eftersom det inte fanns något.

Man gikk over til at alle måtte slå 8 siffer en gang på begynnelsen av 90-tallet. Husker ikke eksakt, men husker at en del retningsnummer ble bytta i forkant av det. I øvre deler av Telemark, der jeg kommer fra var det før det 036 som var retningsnummeret. Etterpå ble det 350, mens resten av nummeret er som det var. I nedre deler av fylket er det 35 (med tredje siffer mellom 1 og 9) som er retningsnummeret. Dette har med hvor det bor mest folk å gjøre. Hjemme er det to siffer for tettstedet og tre siste siffer for huset. De tre siste sifrene er de samme som de alltid har vært, men selvfølgelig kan man ikke bruke bare det lenger.

Alle mobilnummer er, på samme måte som hustelefon 8-sifrede og begynner på 4 eller 9. Det vil altså si at ingen retningsnummer begynner på 4 eller 9. Alle teletorg o.l. begynner på 8, så det finnes heller ingen retningsnummer som starter på det.

Da det ble populært med SMS-tjenester kom det 4-sifrede nummer som stort sett ligger mellom 1800 og 2500. Sånn er det fortsatt.

For noen år siden begynte det med 5-sifrede nummer som starter på 0 som større selskaper kunne kjøpe seg. Disse numrene er kun sentrale, og du kommer fram til nummeret sentralt uansett tror jeg. Kjenner ikke til om du eventuelt kommer til et lokalt sentralbord hvis systemet finner ut hvor du ringer fra.

Noen nummer som er avhengig av hvor du ringer fra er selvfølgelig nødnummerne (110, 112, 113) og i tillegg trafikkinfo, som er 177. De skal alltid finne nærmeste sentralbord som kan svare.

I Singapore kan man fra hustelefon ringe etter taxi ved å bare ringe et nummer og vente til det har blitt registrert, så kommer en taxi etter noen minutter. Der er alle adresser i systemene til taxisentralen. Praktisk, men noen mener kanskje at det er privatlivskrenkende.
Mvh.
Øyvind Berg

Staffan A

Rent tekniskt är väl "riktnumret" avskaffat genom AXE-systemet, men i praktiken har PTS ändå valt att behålla nuvarande nummerserier. En viktig aspekt är att man bedömt att vinsten med en omläggning inte är så stor som alla nya problem som uppstår, låt vara av engångskaraktär. Alla faxar, de mindre affärernas kortterminaler, mängder av larmanläggningar, kortterminaler på mindre bensinstationer och mycket mera måste omprogrameras. Den praktiska skillnaden är att vi idag har olika längd på telefonnummer, 2+8, 3+8, 2+7, 3+7, 4+7, 2+6, 3+6, 4+6, 3+5 och 4+5. Praktisk innebär det att Du inte hehöver slå hela numret om Du tillhör samma (rikt)nummerserie. I internationell trafik nyttjas inte 0-an. Genom bestämmelserna om nummerportalitet kan Du ta med dig numret vid flyttning inom landet, d.v.s ett 08 nummer kan gå till en telefon i Överkalix. Inom ramen för en operatör spelar detta ingen roll vid taxering. Problem uppstår däremot med portaliten då någon tar med sig ett nummer till en annan operatör, främst mobilabonemang. Ett 0706 nummer, som utläses som ett telianummer, kan gå till ett tele2 abonemang med därtill hörande högre taxa