Norrmalmstorg 70-tal

Startat av Peter Öden, 06 oktober 2012, 18:38:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Denna bild torde vara tagen under 1976 då det gick en mängd olika typer av bussar i Stockholms innerstadstrafik.

Mvh och trevlig helg önskar Peter Ö

Mats Karlsson

Snygg bild, snygg buss, snygg färg! Om man tar bort grillen och ritar dit en vit snibb kan man luras tro att det är en grön Capitol C75 pga de enkla lyktorna.

Mathias Rickman

är inte detta en gammal uppsala vagn ?

Mats Karlsson

Mathias Rickman

hur kommer det sig att denna gick i stockholm?

Camilla

Citat från: Mathias Rickman skrivet 07 oktober 2012, 21:42:34 PM
hur kommer det sig att denna gick i stockholm?

Det var brist på förare i Stockholm under 70 talet så då hyrda man in allt som gick att få tag på har jag läst på forumet nån gång

Ingwar Åfeldt

Citat från: Mats Karlsson skrivet 06 oktober 2012, 19:22:12 PM
Snygg bild, snygg buss, snygg färg! Om man tar bort grillen och ritar dit en vit snibb kan man luras tro att det är en grön Capitol C75 pga de enkla lyktorna.

Förvisso en fin bild! Jag kunde inte låta bli att kolla hur bussen skulle se ut med dina ändringar. Den blev mycket lik en Capitol. Jag brydde mig dock inte om den vita snibben.
Till Peter, om du ogillar vad jag gjort med din bild så säg till så tar jag bort den.

M v h
Ingwar

Mats Karlsson

Experimentet med bilden visar tydligt varifrån inspirationen till CF:en kom! Intressant!

LYR

Visst är de lika, särskilt då man jämför sidovyerna - från fronten och till bakaxeln.
/ LYR

Mats Karlsson

Detta visar Scanias sinne för modultänkande, dvs att så mycket som möjligt skall vara lika genom produkterna.

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 oktober 2012, 14:26:59 PM
Detta visar Scanias sinne för modultänkande, dvs att så mycket som möjligt skall vara lika genom produkterna.

Det visar också att man använde likadana jiggar vid svetsningen av stommen. Scania-Vabis var nog de som nådde närmast rationell tillverkning modell USA:s GM "New Look" där man kunde välja mellan några katalogmodeller.

AGR

Citat från: LYR skrivet 08 oktober 2012, 14:12:48 PM

Visst är de lika, särskilt då man jämför sidovyerna - från fronten och till bakaxeln.
/ LYR

Capitol är ju C75 typ SS H24,  C70 är H21/H22  Capitol med mindre frontfönster. C50 är  Metropol.

Björn Forslund

Den avbildade Capitolen är väl en H30, dvs C76!

LYR

Tack, jovisst jag erkänner att jag hade hjärnan bak o fram
- men det var  några år sedan jag slarvade till det med bilden...sorry!
/LYR

Stefan P

Hej

Nu vart jag paff vad lika dessa bussar var. När kom de dubbla halvljusen?

mvh Stefan P