BIMS - Snart i Dalarna...

Startat av Wetjo, 06 oktober 2012, 07:34:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

... Ytterligare en liten försening blir det eventuellt då mjukvaran inte hunnit till Dalatrafik ännu.
Pilottest i Dalarna kommer att starta i Ludvika, för att tre veckor senare köra för fullt i hela länet...
Lite oro bland de som gjorde studiebesök i Karlstad finns för att det tar längre tid vid kontantbetalning, betalning med kort där BABS och bussen inte får kontakt samt redovisningsstrul.
Kan man få en objektiv bild "från golvet" hur det fungerar i verkliga livet?

Jonas1968

Citat från: Wetjo skrivet 06 oktober 2012, 07:34:37 AM
... Ytterligare en liten försening blir det eventuellt då mjukvaran inte hunnit till Dalatrafik ännu.
Pilottest i Dalarna kommer att starta i Ludvika, för att tre veckor senare köra för fullt i hela länet...
Lite oro bland de som gjorde studiebesök i Karlstad finns för att det tar längre tid vid kontantbetalning, betalning med kort där BABS och bussen inte får kontakt samt redovisningsstrul.
Kan man få en objektiv bild "från golvet" hur det fungerar i verkliga livet?
Finns det något kortsystem för kollektivtrafiken i Sverige med kontaktlösa kort som inte försenats gång på gång? Vad är det som verkar vara så oövervinnerliga problem vid varje introduktion? Man kan tro att det är raketforskning dom håller på med och inte kortsystem för kollektivtrafik om man ser till hur mycket problem och förseningar som både systemet i Götenorg, SL-Access och nu BIMS drabbats av.

Björn Ax

Citat från: Jonas1968 skrivet 11 oktober 2012, 11:08:32 AM
Finns det något kortsystem för kollektivtrafiken i Sverige med kontaktlösa kort som inte försenats gång på gång? Vad är det som verkar vara så oövervinnerliga problem vid varje introduktion? Man kan tro att det är raketforskning dom håller på med och inte kortsystem för kollektivtrafik om man ser till hur mycket problem och förseningar som både systemet i Götenorg, SL-Access och nu BIMS drabbats av.

Det problemet BIMS har dragits med är att leverantören dom använt sig av, Atron, inte har delegerat tillräckligt med personal till BIMS-projektet och bytt projektledare ungefär 20 gånger. BIMS har det problemet att dom inte är tillräckligt stora för att vara attraktiva för leverantörer. Även fast vi här i Sverige kanske tycker att det är ett stort projekt med många bussar så är det ändå en pissdroppe i havet jämfört med ute i Europa där Atron också jobbar.

Tror också det kan vara ett problem för dom andra systemen också eventuellt.

Otto

Citat från: Wetjo skrivet 06 oktober 2012, 07:34:37 AM
..
Kan man få en objektiv bild "från golvet" hur det fungerar i verkliga livet?
Ska försöka ge en rapport från golvet.
Om man jämför med det systemet vi hade i Värmland tidigare så kan man sammanfatta Bims med ett ord. SEEEEGT.
En liten vidareutveckling av mitt påstående.

När man kör, så visar pekskärmen en meny som innehåller info om hur långt det är till nästa hållplats, vilken tid man ska vara där. Till vänster visas en "gardin" med kommande hållplatser. Vid hållplatsstopp ändrar den utseende som de flesta chaufförer inte tycker är bra. Menyerna bör göras om och detta är framfört till VTAB. Är nog "bara" en programeringsgrej.

Resenärer som kommer med periodkort fungerar bra. Det är ju ett kontaktlöst system så nu har de flesta resenärerna lärt sig att de kan ha kortet kvar i plånboken och bara lägga hela plånboken mot läsaren. Man hör 2 korta "pip", sen är det bara att gå vidare.

Nu till segheten.
Har man inte periodkort får man betala med "reskassa". Samma plastkort som man använder som periodkort, men man laddar det med pengar för att köpa enkelbiljetter. Eller så kan man köpa enkelbiljett med kontokort(babs). Det är kontantfritt i Värmland.
Vid biljettförsäljning finns en meny där alla zoner finns med längs den linjen man kör. Om en resenär ska åka en kort resa måste man rulla i "gardinen" för att leta upp rätt hållplats. Kallas för närresa och är max 10 km. Vid försäljning till en annan linje kan man antingen söka på zon eller skriva in en specifik hållplats.

När en resenär kommer ombord så måste man först fråga var hon ska, sen leta upp den destinationen. sen trycka på en knapp för "reskassa". Därefter kan resenären lägga sitt kort mot läsaren. Låter jätteenkelt om det inte vore för den extremt tröga pekskärmen.

Att hantera pekskärmen tar lång tid. Det går inte att försöka vara snabb för då hänger den inte med. I ex. ovan med försäljning så händer det ofta att resenären lägger på kortet innan jag har blivit färdig och tryckt på "reskassa"-knappen. Då piper det som fan och varnar för att kortet är tomt. Det är för att det inte är en aktiv period, men resenären ska ju betala med reskassa, så då får jag göra hela manövern en gång till. Vad händer? Jo hon lägger på kortet för tidigt återigen med följd att det piper.Jag ber henne vänta med att lägga på tills jag säger att det är klart. Då lägger hon på kortet MEN TAR BORT DET FÖR SNABBT. Vad händer? PIIP PIIP PIIP PIIP. ( Kunde strypa kärringjä....)

Sen är det även uppvärdering med babsen(kontokort) som tar onödigt lång tid. Det känns som det är onödigt många steg att göra transaktionen.
Jag är inte emot pekskärm som sådan men kan inte förstå varför den ska vara så långsam.

Vid start sätter föraren i sitt kort i maskinen. Den sitter i hela tiden.
När man slutar så går man till en meny för skiftslut avslutar. Då skriver maskinen ut ett "skiftslut". Där står allt som har gjorts med maskinen. Sen är det till att komma ihåg sitt förarkort. Lätt att glömma kvar.. Redovisning är inga problem tycker jag. Alla sifror ska stämma som i all redovisning.

VTAB säger att det är ett snabbt system. Med det menas nog att det är snabbt att få ut ny information. Resenärer ska kunna ladda på korten via sin internetbank. All uppdatering går trådlöst.
Framåt hösten så kommer även RAKEL. Dala har väl redan det. Om jag fattat det rätt så arbetar de ihop med linje-tur anmälan. Automatisk senanmälan till anslutande linje etc.
Låter bra. Hoppas det kommer att fungera.

BIMS kommer att bli bra. Men det tar nog en tid med inkörningen. Hoppas Dalatrafik kollar med VTAB vilka synpunkter de har fått från förarna, så dom inte startar upp systemet med kända fel. Om det går att snabba upp pekskärmen är en annan fråga. Det är givetvis en övningssak även för förarna att hantera den rätt.

Men allt fel sitter inte mellan ratten och ryggstödet.

MVH
OTTO


Wetjo

Vad jag förstår hade Dalatrafik en lista på 250 punkter som dom ville ha åtgärdade...  :-\

MrH

Citat från: Otto skrivet 13 oktober 2012, 00:33:45 AM
Ska försöka ge en rapport från golvet.
Om man jämför med det systemet vi hade i Värmland tidigare så kan man sammanfatta Bims med ett ord. SEEEEGT.
En liten vidareutveckling av mitt påstående.

När man kör, så visar pekskärmen en meny som innehåller info om hur långt det är till nästa hållplats, vilken tid man ska vara där. Till vänster visas en "gardin" med kommande hållplatser. Vid hållplatsstopp ändrar den utseende som de flesta chaufförer inte tycker är bra. Menyerna bör göras om och detta är framfört till VTAB. Är nog "bara" en programeringsgrej.

Resenärer som kommer med periodkort fungerar bra. Det är ju ett kontaktlöst system så nu har de flesta resenärerna lärt sig att de kan ha kortet kvar i plånboken och bara lägga hela plånboken mot läsaren. Man hör 2 korta "pip", sen är det bara att gå vidare.

Nu till segheten.
Har man inte periodkort får man betala med "reskassa". Samma plastkort som man använder som periodkort, men man laddar det med pengar för att köpa enkelbiljetter. Eller så kan man köpa enkelbiljett med kontokort(babs). Det är kontantfritt i Värmland.
Vid biljettförsäljning finns en meny där alla zoner finns med längs den linjen man kör. Om en resenär ska åka en kort resa måste man rulla i "gardinen" för att leta upp rätt hållplats. Kallas för närresa och är max 10 km. Vid försäljning till en annan linje kan man antingen söka på zon eller skriva in en specifik hållplats.

När en resenär kommer ombord så måste man först fråga var hon ska, sen leta upp den destinationen. sen trycka på en knapp för "reskassa". Därefter kan resenären lägga sitt kort mot läsaren. Låter jätteenkelt om det inte vore för den extremt tröga pekskärmen.

Att hantera pekskärmen tar lång tid. Det går inte att försöka vara snabb för då hänger den inte med. I ex. ovan med försäljning så händer det ofta att resenären lägger på kortet innan jag har blivit färdig och tryckt på "reskassa"-knappen. Då piper det som fan och varnar för att kortet är tomt. Det är för att det inte är en aktiv period, men resenären ska ju betala med reskassa, så då får jag göra hela manövern en gång till. Vad händer? Jo hon lägger på kortet för tidigt återigen med följd att det piper.Jag ber henne vänta med att lägga på tills jag säger att det är klart. Då lägger hon på kortet MEN TAR BORT DET FÖR SNABBT. Vad händer? PIIP PIIP PIIP PIIP. ( Kunde strypa kärringjä....)

Sen är det även uppvärdering med babsen(kontokort) som tar onödigt lång tid. Det känns som det är onödigt många steg att göra transaktionen.
Jag är inte emot pekskärm som sådan men kan inte förstå varför den ska vara så långsam.

Vid start sätter föraren i sitt kort i maskinen. Den sitter i hela tiden.
När man slutar så går man till en meny för skiftslut avslutar. Då skriver maskinen ut ett "skiftslut". Där står allt som har gjorts med maskinen. Sen är det till att komma ihåg sitt förarkort. Lätt att glömma kvar.. Redovisning är inga problem tycker jag. Alla sifror ska stämma som i all redovisning.

VTAB säger att det är ett snabbt system. Med det menas nog att det är snabbt att få ut ny information. Resenärer ska kunna ladda på korten via sin internetbank. All uppdatering går trådlöst.
Framåt hösten så kommer även RAKEL. Dala har väl redan det. Om jag fattat det rätt så arbetar de ihop med linje-tur anmälan. Automatisk senanmälan till anslutande linje etc.
Låter bra. Hoppas det kommer att fungera.

BIMS kommer att bli bra. Men det tar nog en tid med inkörningen. Hoppas Dalatrafik kollar med VTAB vilka synpunkter de har fått från förarna, så dom inte startar upp systemet med kända fel. Om det går att snabba upp pekskärmen är en annan fråga. Det är givetvis en övningssak även för förarna att hantera den rätt.

Men allt fel sitter inte mellan ratten och ryggstödet.

MVH
OTTO



Tack för en i mitt tycke bra "från golvetrapport" !  :)

I X-län har vi redan idag lite samma "problem" när folk lägger fram reskassekortet för tidigt, eller inte vet vad kortet är laddat med utan bara lägger på det som alla andra gör (som dock har förbetalt 30-dagarskort, eller så....) men man brukar lära sig ungefär på rutin vad som ska göras.

Det jag utifrån din rapport undrar är om man alltså verkligen måste ange exakt hållplats dit kunden ska åka? Det låter så på din beskrivning, det är i så fall lite oroväckande tycker jag?! Räcker det inte med att ange zon? Min bild är att inte alla resenärer ens vet vad hållplatsen heter utan säger området eller t o m zonens nummer.

/MrH