Att gå på längre bak (i Borås)

Startat av moenia, 05 oktober 2012, 14:53:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moenia

Här i Borås verkar det vara likställt att strypa en kattunge om man kliver på längre bak i bussen istället för framme vid föraren. Har tidigare antagit att det är okej eftersom det sitter biljettautomater där, men varje gång har jag fått en skarp tillsägelse om att jag måste kliva på där fram. I Göteborg däremot är det helt okej att gå på var man vill.

Om det inte är meningen att man ska kliva på där bak (förutsatt att man inte är rullstolsburen eller kommer med barnvagn) varför sitter det då automater där? Det sitter ju till och med automater allra längst bak i tredörrars-bussarna. Där kliver ju varken rullstolsburna eller barnvagnsföräldrar på.

Staffan Sävenfjord

Citat från: moenia skrivet 05 oktober 2012, 14:53:14 PM
Här i Borås verkar det vara likställt att strypa en kattunge om man kliver på längre bak i bussen istället för framme vid föraren. Har tidigare antagit att det är okej eftersom det sitter biljettautomater där, men varje gång har jag fått en skarp tillsägelse om att jag måste kliva på där fram. I Göteborg däremot är det helt okej att gå på var man vill.

Om det inte är meningen att man ska kliva på där bak (förutsatt att man inte är rullstolsburen eller kommer med barnvagn) varför sitter det då automater där? Det sitter ju till och med automater allra längst bak i tredörrars-bussarna. Där kliver ju varken rullstolsburna eller barnvagnsföräldrar på.

Dessa avläsare är i första hand till för utcheckning när bussarna går på linjer som har mer än en zon. Numera kör väl Borås Lokaltrafik normalt ingen sådan linje men avläsarna finns på plats utifall det någon gång skulle hända. Avläsaren vid mittdörren kommer ju också till nytta för den som har barnvagn eller rullator och får stiga på genom mittdörrarna.

Annars är det väl så att  många boråsförare är väldigt konservativa och därför inte vill att någon går på annat än genom framdörrarna.

För övrigt är det väl bara på stombussarna (och spårvagnarna) i Göteborg som det är tillåtet att gå på genom alla dörrar. Men inte många förare bryr sig på de andra linjerna heller.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

moenia

Fredrik Thurfjell

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 oktober 2012, 15:02:16 PM
Dessa avläsare är i första hand till för utcheckning när bussarna går på linjer som har mer än en zon. Numera kör väl Borås Lokaltrafik normalt ingen sådan linje men avläsarna finns på plats utifall det någon gång skulle hända. Avläsaren vid mittdörren kommer ju också till nytta för den som har barnvagn eller rullator och får stiga på genom mittdörrarna.

Annars är det väl så att  många boråsförare är väldigt konservativa och därför inte vill att någon går på annat än genom framdörrarna.

För övrigt är det väl bara på stombussarna (och spårvagnarna) i Göteborg som det är tillåtet att gå på genom alla dörrar. Men inte många förare bryr sig på de andra linjerna heller.

Sedan ett tag tillbaka är det faktiskt tillåtet att gå på i alla dörrar på samtliga bussar i Göteborgs stadstrafik.

yngrot

Ja i Gbg är det ok att gå på och av i alla dörrar   bra eller dåligt ??  Ja det kan man fundera över..

Att det finns kortläsare vid alla dörrar på alla bussar numera är krav från Västtrafik .   åker man från ytterområden och tryckt + för kontoladdning så måste detta upprepas vid byte och även stämpla(checka ut som Västtrafik kallar det)  vid avstigning på varje buss
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

JDS

Hindrar något att man kliver på bussen fram (där så krävs) och sedan går in i bussen och stämplar i den bakre biljettmaskinen? Detta är ju ett mer effektivt sätt att kliva på än om alla ska stanna till vid den främre maskinen.

Patrik Henriksson

Citat från: JDS skrivet 05 oktober 2012, 23:45:17 PM
Hindrar något att man kliver på bussen fram (där så krävs) och sedan går in i bussen och stämplar i den bakre biljettmaskinen? Detta är ju ett mer effektivt sätt att kliva på än om alla ska stanna till vid den främre maskinen.

Att påstigning fram är påbjuden på flertalet linjer är just för att föraren viserar, så bakre kortläsare duger inte för det ändamålet.

Fredde

Citat från: yngrot skrivet 05 oktober 2012, 23:11:16 PM
Ja i Gbg är det ok att gå på och av i alla dörrar   bra eller dåligt ??  Ja det kan man fundera över..

Det är riktigt bra, borde införas på fler håll för att få trafiken att flyta på bättre.
Men då ska man också ha kontrollanter där efter, så att gemene man vet att risken att åka fast är stor om man fuskar.

yngrot

Det blir ännu sämre kontakt med resenärer när de går in överallt..   Men är inte säker på att det egentligen går så mkt fortare  då min erfarenhet att "alla" ska in och ut i samma dörrar  och då stoppar det ju upp ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

buskörare

Citat från: yngrot skrivet 06 oktober 2012, 09:41:59 AM
Det blir ännu sämre kontakt med resenärer när de går in överallt..   Men är inte säker på att det egentligen går så mkt fortare  då min erfarenhet att "alla" ska in och ut i samma dörrar  och då stoppar det ju upp ..

Håller med. Det var så i Örebro när jag jobbade där (inte längre) och dom som gick på bak stoppade upp för dom som gick på fram så det blev kö in genom framdörren.

Rikard

Det stora problemet i Göteborgstrafiken e att passagerare inte ser skillnad på om det e en regionbuss som kommer utifrån som man skall visera på eller om det e en stadstrafikbuss där det inte e det. Alla bussarna e ju blå så de blir förvånade om man inte öppnar bakdörren vilket jag inte gör om det inte e avstigning. På våra Scania i Mölndal så har vi bara en framdörr medan de flesta i stadstrafiken har två vilket funkar bättre då man går av o på i alla dörrar. Sedan stombussen  kom till Mölndal så har det vart värre o värre vad gäller visering så jag har helt släppt det men tycker fortfarande det e onödigt o tidskrävande att släppa på bak o av fram då det stör passagerarströmmen och tar längre tid framförallt bak då dörrarna inte vill stänga sig då någon står o skall hålla upp sitt kort vid bakre maskinen.
Rikard.