Huvudmeny

OmniLink vs. OmniCity?

Startat av moenia, 05 oktober 2012, 14:46:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moenia

Vad skiljer egentligen Scania OmniLink och OmniCity åt egentligen? Försökte utröna det via hemsidan, men blev inte klok på't.

Walter

Citat från: moenia skrivet 05 oktober 2012, 14:46:49 PM
Vad skiljer egentligen Scania OmniLink och OmniCity åt egentligen? Försökte utröna det via hemsidan, men blev inte klok på't.

Omnilink=Lågentre, Omnicity = låggolv om jag fattat det hela rätt
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

moenia

Och vad är skillnaden på låggolv och lågentré? Att golvet är lågt fram till mitten och att det sedan kommer en upphöjning?

Mats Karlsson

Om jag skall förtydliga lite så gäller detta:

OmniCity: lågt golv genom hela bussen. Motorn tvärställd längst bak.
OmniLink: lågt golv i framdelen, normal golvhöjd i bakdelen. Motorn längsställd där bak.

Lättast ser man skillnaden mellan dessa på att OmniLink är högre än OmniCity pga normalgolvet baktill.

moenia

Tack för förtydligandet. Hittar man motorn längst fram eller i mitten på andra typer av bussar, eller är regeln numera enbart längst bak?

Mats Karlsson

Numera ligger motorn mestadels där bak för stora bussar. Det finns dock undantag. Volvos ledbuss B9S och även en van Hool-modell har motorn stående till vänster framför drivaxeln i dragvagnen. När det gäller lite mindre bussar (ca 30 pass) så finns en Temsa-modell med motorn under golvet strax bakom framaxeln. För ännu mindre bussar (i regel mindre än 25 pass) ligger i regel motorn framtill.

moenia

För visst var det så att de flesta bussar från förr hade frontmonterad motor? Vad var det som gjorde att man flyttade bak den?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 05 oktober 2012, 15:05:04 PM
Om jag skall förtydliga lite så gäller detta:

OmniCity: lågt golv genom hela bussen. Motorn tvärställd längst bak.
OmniLink: lågt golv i framdelen, normal golvhöjd i bakdelen. Motorn längsställd där bak.

Lättast ser man skillnaden mellan dessa på att OmniLink är högre än OmniCity pga normalgolvet baktill.

Ett annat bra sätt att se skillnaden är att på OmniCity går ventilationsgallren för motorn hela vägen från golv till tak medan de på OmniLink bara går upp till fönsterlinjen.

Mats Karlsson

Citat från: moenia skrivet 05 oktober 2012, 15:21:44 PM
För visst var det så att de flesta bussar från förr hade frontmonterad motor? Vad var det som gjorde att man flyttade bak den?
Det blev trångt med motorn fram när man hade ingångsdörren framför framaxeln, samt att bullenivån blev hög inne i bussen och för föraren. Då åkte motorn bak inunder golvet där den inte störde så mycket.

Niklas Bygdestam

Citat från: moenia skrivet 05 oktober 2012, 15:21:44 PM

Citat från: Mats Karlsson skrivet 06 oktober 2012, 10:43:17 AM
Det blev trångt med motorn fram när man hade ingångsdörren framför framaxeln, samt att bullenivån blev hög inne i bussen och för föraren. Då åkte motorn bak inunder golvet där den inte störde så mycket.

Ibland kör jag en veteranbuss med frontmotor och det händer dessemellan att jag kör med den bussen på motorväg. Jag kan bara säga att det känns verkligen att man kör på en motorväg om man har frontmotor ;D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lars

Citat från: Mats Karlsson skrivet 05 oktober 2012, 15:19:27 PM
Numera ligger motorn mestadels där bak för stora bussar. Det finns dock undantag. Volvos ledbuss B9S och även en van Hool-modell har motorn stående till vänster framför drivaxeln i dragvagnen. När det gäller lite mindre bussar (ca 30 pass) så finns en Temsa-modell med motorn under golvet strax bakom framaxeln. För ännu mindre bussar (i regel mindre än 25 pass) ligger i regel motorn framtill.
Det var Vanhool som började med den dumma iden och ställa motorn där om det inte finns några avarter före den nånstans i världen

Mats Karlsson

Citat från: Lars skrivet 06 oktober 2012, 20:00:34 PM
Det var Vanhool som började med den dumma iden och ställa motorn där om det inte finns några avarter före den nånstans i världen
Avarter har alltid funnits. Motala Verkstad byggde en serie bussar med sidmonterad motor redan i mitten av 30-talet. Förmodligen var de inte först med idén. Det är alltså ett gammalt koncept som van Hool och Volvo återupplivat.

Andreas91

Jag satt och funderade lite och insåg följande: håller helt med om lågentré har lågt golv mellan första dörren t.o.m. andra dörren, men när det gäller låggolv, så är det inte så att det då är lågt golv t.o.m. alla bussens dörrar? Alltså, ta ex. Säffle 5000 - stombussarna i Sthlms innerstad. Där är det just så, dvs. lågt golv t.o.m. sista dörrparet, men sen finns en höjning i golvet. Även låggolvs-MAN, Omnicity m.fl. har väl också en liten höjning därbak, kanske främst för motorernas skull, men ändå..

Cyklisten

Jag hade för mig att till och med Volvo B10L klassades som låggolv, trots att det var ett trappsteg i sista dörren (är väl likadant på Citaro i Lund)?

moenia

Det är väl tvärtom? Eller har jag bara blandat ihop begreppen eftersom det heter "low entry" på engelska"?