Förtydligande av bildtext i Färdskrivaren 3/20-12

Startat av Uffe E, 04 oktober 2012, 23:36:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Uffe E

Förtydligande av texten till CF-bilden nertill på sid. 13 i Färdskrivaren 3/2012,
p.g.a. "tyrckfel" (brister i interpunktering som medför missförstånd).

SJ 2861 (2860-2864). Scania-Vabis CF7561 -59. Sundbybergsgaraget -60/-61.
Dubbeldörrar bak= dörrautomatik som Capitol med klapprande kontaktsteg.
De fem CF75:orna var som framgår av bilden försedda med vindrutor med
avdelade hörn i plexiglas,som efter ngt år ersattes av kompletta panoramarutor.
Dessa CF75:or inledde CF-leveranserna de kommande fem åren;
CF6561     3023-3044, 3075 lev. -60, dörrar 1-1-0.
                 3045-3074           lev. -60, dörrar 1-2-0, bredd 2,45m,
                 3067-3068   hade speciell planlösning med enkla stolsrader på
                                     båda sidor (liksom BF:arna 2766-68)
                 3076-3090           lev -61, dörrar 1-2-0, nu gäller 2,50m bredd.
                                     Med dessa bussar inleddes prov med ny design. I denna serie
                                     ingår "nya" 2863 (CF7561/2) som ersättning för den "gamla"
                                     som förstördes i en verkstadsbrand vid Scania-bilar i Sundbyberg.
                 3091-3135           lev. -61, dörrar 1-1-0, även här färgprov !
                 3136-3140 samt
                 3196-3198           lev. -61, dörrar 1-1-0, dessa voro 2,35m breda.
                 3258-3298           lev. -62, dörrar 1-1-0, äntligen 5-vxl !
                 3291-3298  var avsedda för Arlandatrafiken
CF6557     3299-3307           lev. -62, dörrar 1-1-0, Enda korta CF:arna vid SJ.
CF6561     3384-3437           lev. -62/-63 -||- 1-2-0, fotocellautomatik.
                 3438-3497           lev. -62/-63 -||- 1-1-0, Såväl linje- som turistvagnar.
                 3488-3497 var avsedda för Arlandatrafiken.
CF6661     3603-3642           lev. -63, dörrar 1-2-0. Nu införs D11-motor och
                                   2-krets bromssystem.